Kahdessa aiemmassa blogiviestissä (osa 1, osa 2) oikaisimme 9 yleistä AdWords-myyttiä ja kerroimme niihin liittyvät tosiasiat.

Saimme lukijoiltamme erittäin myönteistä palautetta edellisistä viesteistämme, joten tänään päätämme sarjan kolmannella osalla, jossa käsittelemme vielä viisi AdWords-myyttiä.

10. myytti: jos napsautuskohtainen hintatarjous on riittävän korkea, mainoksesi näytetään aina parhaalla paikalla.

Tosiasia: korkeaksi asetettu korkein napsautuskohtainen hintatarjous ei takaa, että mainos näkyy parhaalla paikalla. On olemassa muita ehtoja, jotka ovat erittäin tärkeitä, kun määritetään mainoksen sijainti hakutulossivulla. Niihin kuuluvat avainsanojen osuvuus sekä aloitussivun laatu ja latausaika, ja niitä mitataan laatupisteillä. Jos laatupisteesi ovat matalat, on epätodennäköistä, että mainostasi näytettäisiin parhaalla paikalla, vaikka korkein napsautuskohtainen hintatarjouksesi olisi korkea.

11. myytti: laatupisteitä voi aina parantaa avainsanojen optimoinnilla.

Tosiasia: tämä ei välttämättä pidä paikkaansa. Vaikka avainsanojen optimointia suositellaan, kun laatupisteet ovat matalat, sinun saattaa olla tarpeen suorittaa myös muita toimia. Kuten edellisen myytin kohdalla mainittiin, myös aloitussivun latausajalla ja laadulla on merkitystä. Jos sivut latautuvat hitaasti, ongelma on yleensä korjattava, jotta avainsana voi saavuttaa paremmat laatupisteet. Sama koskee aloitussivun laatua. Jos aloitussivun laatua pidetään heikkona, sinun kannattaa ensin keskittyä aloitussivun luokituksen parantamiseen ja vasta sen jälkeen avainsanan optimointiin.

12. myytti: kun käytän avainsanatyökalua, minun on otettava käyttöön kaikki sen ehdottamat avainsanat.

Tosiasia: avainsanatyökalun suositukset eivät ole ehdottomia ohjeita. Avainsanatyökalu näyttää ainoastaan aiheeseen liittyviä kyselyitä, joista saattaa olla hyötyä liiketoiminnassasi.

Sinun on arvioitava näytetyt tulokset omien mainontatavoitteidesi kannalta. Työkalun avulla voit löytää uusia tarpeellisia avainsanoja, joita et vielä käytä ja jotka saattavat tuottaa tulosta, tai voit havaita aiheeseen liittymättömiä avainsanoja, jotka voidaan sulkea pois negatiivisina avainsanoina.

Esimerkki: myyt keittiölaitteita, muttet tarjoa korjauspalveluja. Avainsanatyökalu antaa seuraavat termit:

keittiölaitteet
uudenaikaiset keittiölaitteet
hanki keittiö
hanki astianpesukone

keittiölaitteiden valinta
tutustu keittiölaitteisiin
keittiölaitteiden korjaus

Vihreällä korostetut avainsanat saattaisivat olla hyvä lisäys avainsanaluetteloosi. Punaisella merkityt sanat taas ovat merkityksettömiä tarjontasi kannalta ja ne voidaan sulkea pois, koska myyt keittiölaitteita, muttet tarjoa korjauspalveluja. Voit myös lisätä termit "tutustu keittiölaitteisiin" ja "keittiölaitteiden valinta" negatiivisiksi avainsanoiksi, jotta kohdistat vain asiakkaisiin, jotka ovat valmiita ostamaan ja suljet pois ne, jotka vain hakevat tietoja.

13. myytti: kun haen omia mainoksiani Googlessa, ne näkyvät alhaisessa sijainnissa. Tämä tarkoittaa, että myös potentiaaliset asiakkaat näkevät mainoksen alhaisessa sijainnissa.

Tosiasia: jos haet usein omia mainoksiasi Googlessa, muttet napsauta niitä, saatat nähdä ne eri sijainnissa kuin suurin osa muista käyttäjistä. Tämä johtuu siitä, että Google reagoi jokaiseen hakuun eri tavoin ja voi muuttaa tapaa, jolla tulokset näytetään. Jos käyttäjä ei esimerkiksi napsauta mitään mainoksista ja tekee saman haun uudelleen, Google saattaa näyttää eri tulokset, jotka saattavat olla osuvammat käyttäjän kannalta.

Suosittelemme käyttämään mainoksen reaaliaikaisen sijainnin arvioimiseen mainoksen esikatselutyökalua osoitteessa www.google.fi/adpreview sen sijaan, että käyttäisit tähän Google-hakua. Työkalussa on se lisäetu, että se ei tuota mainokselle todellisia näyttökertoja ja säilyttää siis mainoksen napsautussuhteen. Jos haet usein omia mainoksiasi Googlessa napsauttamatta niitä, tämä voi vaikuttaa napsautussuhteeseen ja sen myötä laatupisteisiin.

14. myytti: jos kohdistan kampanjan maahan, joka on toisella aikavyöhykkeellä ja käytän mainosten ajoitusta, valitut ajankohdat vastaavat kohdemaan paikallista aikaa.

Tosiasia: kaikkien AdWords-kampanjoidesi mainosten ajoitus perustuu aikavyöhykkeeseen, jonka olet määrittänyt tiliisi (Oma tili > Asetukset > Aikavyöhyke) kohdealueesta riippumatta.

Esimerkki: haluat mainostaa Kaliforniassa klo 12-15 ja käytät AdWords-tilissäsi Ison-Britannian aikavyöhykettä (GMT).

Jotta kampanjasi näkyvät oikein, määritä mainosten ajoitukseksi klo 20-23. Ero johtuu siitä, että Kalifornian aika on Ison-Britannian aikaa 8 tuntia jäljessä (GMT -8).


Tähän päättyy AdWords-myytinmurtajat-sarjamme. Toivomme, että sarja toi selvyyttä väärinkäsityksiin.