Tervetuloa verkkosuunnittelu-sarjan toiseen osaan. Ensimmäisessä tekstissä käsittelimme sivuston suunnittelua sellaiseksi, jossa kävijät pysyvät ja liikkuminen on helppoa. Tänään annamme neuvoja siihen, miten esitellä tuotteita mahdollisille ostajille ja tehostaa ostojaksoa myyntien saamiseksi.


Sivustosi on tärkein myyntityökalusi ja tapa, jolla esittelet tuotteesi ja rakennat ostosyklisi, määrittävät verkkomyyntisi määrän. Ota huomioon seuraavat tuotesivujen suunnittelua ja sivuillasi tapahtuvan ostojakson rakennetta koskevat vinkit:

Tuoteryhmät

Sinun on helpotettava sivustolla liikkumista mahdollisimman paljon ja tehtävä tuoteryhmiesi tarkastelusta ja sivujesi selaamisesta vaivatonta käyttäjille.
  • Näytä tuoteryhmät selkeästi: tee ryhmäosioiden paikantamisesta helppoa sijoittamalla linkkejä staattiseen sivupalkkiin, joka näkyy kaikilla sivuilla. Näin käyttäjät tietävät aina, kuinka palata tiettyyn tuotetyyppiin. Lisäksi jos sinulla on erityisiä tuotetarjouksia tai alennuksia, harkitse kyseisen tuoteosion esiin nostamista toimintakehotuksella tai kuvakkeella
  • Pyri minimoimaan epäjärjestys. Tärkeintä on tarjota asiakkaille heidän etsimiään tuotteita mahdollisimman nopeasti ja selkeästi, joten kirjasimen ja kuvan koko tai taustavärit vaikuttavat heidän toimintaansa
Tuotesivut
  • Tuotteen asettelu: etsi kuvien ja tekstin oikea yhdistelmä. Toinen ei saa peittää toista alleen. On myös hyvin tärkeää tarjota selkeitä ja olennaisia tietoja tuotteesta (esim. lopullinen hinta ja tärkeimmät ominaisuudet tai hyödyt)
  • Näyttövaihtoehdot: tarjoa zoomausvaihtoehtoja, jotta tuotteen tarkastelukokemus on mahdollisimman lähellä todellista. Varmista myös, että kuvat ovat riittävän suuria
  • Vertailut ja arviot: on luonnollista, että käyttäjinä ja ostajina haluamme vertailla tuotteita. Kuinka monta kertaa olet kysynyt mielipidettä muilta tuotteen ostaneilta ennen kuin itse ostat sen? Siksi tuotearviot ja vertailutaulukot ovat hyvin hyödyllisiä ostajille ennen ostoksen tekemistä
  • Näytä asiakkaalle, minne siirtyä seuraavaksi: liitä selkeä toimintakehotuspainike tuotteen tietosivulle, jotta asiakkaan ei tarvitse selvittää, minne jatkaa
Ostosykli

Tee tuotteesi ostamisesta mahdollisimman helppoa. Huolehdi siitä, että ostosyklisi on niin tehokas ja lyhyt kuin mahdollista, äläkä lisää tarpeettomia vaiheita. Lisäksi:
  • Käytä kaikkien prosessin sivujen yläosassa tilariviä, josta käyttäjät näkevät suoritettavien vaiheiden määrän. Se lisää käyttäjien kärsivällisyyttä
  • Vakuutus: anna palautuksia, lopullista hintaa ja toimitusta koskevat tiedot ostoprosessin ensimmäisellä sivulla. Näin lisäät käyttäjien luottamusta palveluihisi ennen kuin he päättävät ostaa tuotteesi
  • Varmista, että sivusi ovat suojattuja. Vakuuta asiakkaasi turvallisuudesta lyhyellä lauseella tai yleisillä kuvakkeilla, kuten munalukolla
  • Vältä rekisteröitymistä. Käyttäjät voivat antaa sähköpostiosoitteensa maksutietolomakkeeseen ja voit lisätä valintaruudun, jolla käyttäjä voi valita haluavansa vastaanottaa tuotetta koskevia lisätietoja. Anna käyttäjien päättää, mitä muuta he haluavat tehdä sivustossasi
  • Ole ytimekäs: älä kysy epäolennaisia tai tarpeettomia tietoja asiakkaastasi. Haluatko todella tietää hänen ammattinsa?
  • Huolehdi siitä, että ostoprosessi on mahdollisimman nopea. Kokeile kenttien automaattista täyttöä
  • Vältä häiriötekijöitä. Nyt ei ole sopiva hetki mainostaa muita tuotteita. Painopisteen on oltava siinä, että käyttäjä ostaa tuotteesi myynnin varmistamiseksi sivustossasi
Toivottavasti tämä toinen teksti antoi sinulle ideoita sivustosi parantamiseksi. Luethan myös seuraavan tekstimme, joka koskee tehokkuuden seuraamista ja sivustosi suunnittelun testaamista ilmaisilla AdWords-työkaluilla!

Älä myöskään unohda tutustua verkkokirjaamme 'Tee sivustostasi toimiva' (englanniksi) josta saat lisätietoja siihen, kuinka tehdä sivustostasi tuottava verkkokaupassa.