Tervetuloa verkkosivuston suunnittelu-sarjaamme!
torstaina, helmikuuta 04, 2010
Seuraavissa neljässä tekstissä kerromme muutamasta tärkeästä verkkosivuston suunnitteluun liittyvästä käsitteestä, joiden avulla menestyt verkkokaupassa ja hyödynnät AdWords-kampanjoitasi mahdollisimman tehokkaasti.
Aloitamme tarjoamalla sinulle verkkosivuston suunnittelun ja aloitussivun optimoinnin parhaat käytännöt. Toisessa tekstissä keskitymme tuoteryhmäsivuihin ja siihen, kuinka voit vahvistaa ostoprosessiasi, ja kolmannessa tekstissä annamme vinkkejä ja työkaluja, joiden avulla seuraat parhaiten sivustosi tehokkuutta. Sarjan viimeinen osa koskee tärkeitä kulttuurillisia seikkoja, jotka on otettava huomioon, kun sivustoja suunnitellaan muilla kielillä.
Kun mainostat yritystäsi verkossa, tärkeintä on ajatella sivustoa fyysisenä kauppana. Mitä potentiaalinen asiakas odotaa näkevänsä, kun hän astuu kauppaan? Ostajat etsivät tavallisesti muutamia peruselementtejä: ensinnäkin he haluavat löytää tuotteet helposti, joten järjestys on hyvin tärkeä. Toiseksi hintojen ja tarjousten on oltava selvästi näkyvillä, ja lopuksi asiakkaat odottavat hyvää asiakaspalvelua, jota antaa yleensä myyjä. Fyysisessä maailmassa saattaisimme vielä kuljeskella kaupassa ja etsiä tuotteita, mutta verkkomyymälässä ostajia on vaikeampi pitää sisällä kaupassa. Tiesitkö esimerkiksi, että yleensä kävijät päättävät kahdeksassa sekunnissa, jäävätkö aloitussivulle?
Ohessa on joitakin peruselementtejä, jotka saattavat automaattisesti aiheuttaa sen, että kävijät eivät jää aloitussivullesi. Vältä siis seuraavia:
- Ponnahdusikkunat: on hyvin tärkeää, että et estä kävijää näkemästä sivuasi ja annat hänen päättää vapaasti, mihin siirtyä seuraavaksi
- Sivun pitkä latausaika: verkko-ostajat ovat tietenkin kärsimättömiä ja kriittisiä, joten ostosten tekemisestä on paras tehdä mahdollisimman helppoa
- Rekisteröityminen: vaatimus rekisteröityä tai luoda tili sivuston käyttämiseksi on tehokas käyttäjien karkotuskeino. Jos kävijöidesi todella on rekisteröidyttävä, selitä edut ja tee siitä yksinkertaista. Toinen hyvä vaihtoehto on antaa käyttäjien päättää rekisteröitymisestä ostoksen tekemisen jälkeen tarjoamalla heille vastineeksi alennuksia jatkossa.
Lisää verkkosivuston suunnittelu vinkkejä seuraavassa sarjamme osassa!