Nykypäivän taloustilanteessa haetaan kustannustehokkaita markkinointityökaluja, joiden avulla voidaan löytää oikeat asiakkaat oikeaan aikaan ja reagoida nopeasti kuluttajien muuttuvaan käyttäytymiseen. AdWords lisää hallintaa ja joustavuutta - sekä mainonnalle että mainontakuluille.

Hallinnoimalla budjetteja ja hintatarjouksia tehokkaasti voit kasvattaa liiketoimintaa ja hallita kustannuksia, sekä parantaa sijoitetun pääoman tuottoprosenttia. Tämä on ensimmäinen osa kaksiosaisesta sarjasta, joka auttaa sinua juuri tässä.

Ohessa on muutama nopea vinkki AdWords-budjetin strategiseen hallinnointiin:

1. Varmista, että seuraat AdWordsin tuottamaa myyntiä ja tuloja

Vaikka napsautuksista ja näyttökerroista voi päätellä mainoksen näyttöjen ja napsautusten määrät, on tärkeämpää tarkastella AdWordsin kautta saatujen tulosten määrää. Tulos on toiminto, jonka haluat käyttäjän sivustossa suorittavan, esimerkiksi tuotteen ostaminen tai lisätietojen pyytäminen. Tulosseuranta auttaa päättelemään AdWords-mainonnan tuottamien ostosten ja tuoton määrän.

Googlella on kaksi maksutonta työkalua, joilla voi tarkastella AdWordsin vaikutuksen liiketoiminnan tuottoon:
  • Tulosseuranta näyttää, mitkä tilisi avainsanat ja mainokset tuottavat eniten tulosta
  • Analytics raportoi verkkosivustosi liikenteen ja verkkomarkkinointitoimenpiteet, ja se voidaan liittää verkkosivustosi ostoskoriin (ottamalla käyttöön verkkokauppaseuranta).
Jos et vielä seuraa myyntiä ja tuloja AdWordsilla, suosittelemme aloittamaan. Sen lisäksi, että saat paremman käsityksen AdWordsin tehokkuudesta, voit tehdä tietoon perustuvia strategisia päätöksiä tuoton perusteella.

2. Jaa budjetti paljon tuottaviin kampanjoihin

Seuraamalla kampanjoiden arvoa voit keskittää budjetin niihin kampanjoihin, jotka tuottavat eniten liiketoimintaa:
  • Jaa heikosti tuottavien kampanjoiden budjetti paremmin tuottaviin kampanjoihin.
  • Jos hyvin tuottavien kampanjoiden budjetit loppuvat kesken päivän ja mainokset lakkaavat näkymästä, korota näiden kampanjoiden budjetteja ja määritä budjettirajat heikommin tuottaviin kampanjoihin.
3. Näytä mainokset tuottavimpina aikoina

Tarkista AdWordsin raporteista, minä aikoina ja päivinä kukin kampanja tuottaa parhaiten:
  1. Valitse Raportointi-välilehti ja Raportit.
  2. Valitse Luo uusi raportti.
  3. Valitse Kampanjan tehokkuus -raporttityyppi, Tunneittain (päivämäärästä riippumatta) -kohta ja haluamasi ajanjakso.
  4. Valitse Lisäasetukset-osiossa Lisää tai poista sarakkeita ja valitse ne tehokkuustiedot, joista olet kiinnostunut (voit seurata Tulossarakkeita, jos olet valinnut Päivittäin-vaihtoehdon aikayksiköksi).
  5. Nimeä ja luo raportti.
Toista vaiheet ja valitse Tunneittain (päivämäärästä riippumatta) -kohdan sijaan viikonpäivänäkymä (aikayksikkö). Näet, mitkä kellonajat ja päivät toimivat parhaiten.

Käytä sitten mainosten ajoitusta (Asetukset-välilehdessä) mainosten näyttämiseen tehokkaimpina aikoina, jotta arvokasta mainontabudjettia säästyy. Mainosten ajoitus mahdollistaa tiettyjen kellonaikojen tai viikonpäivien valitsemisen AdWords-mainosten näyttämistä varten. Mainokset voidaan määrittää näkymään esimerkiksi vain arkipäivinä tai päivittäin klo 15–18. Mainosten ajoituksen avulla kampanja voidaan pitää näkyvissä aina tai vain 15 minuuttia viikossa.

Mainosten ajoituksen tarkennetun tilan avulla voit käyttää hintatarjouskerrointa AdWords-kampanjan hintatarjouksen korottamiseen tai laskemiseen tiettyinä ajanjaksoina. Jos esimerkiksi huomaat, että mainoksesi toimivat parhaiten klo 8–11, voit tarjota enemmän kyseisenä aikana tapahtuvista näyttökerroista tai napsautuksista ja varmistaa näin, että budjettisi keskitetään arvokkaimpaan liikenteeseen ja saat parhaan mahdollisen sijoitetun pääoman tuoton.

Seuraavassa viestissä kerrotaan napsautuskohtaisten hintatarjousten tehokkaasta hallinnoinnista!