Sijoitetun pääoman tuottoprosentti
maanantaina, kesäkuuta 08, 2009
Sijoitetun pääoman tuottoprosentin avulla voit tehdä AdWords-kampanjoittesi hallintaa koskevia päätöksiä, jotka tehostavat AdWordsin käyttöä.
Mikä on sijoitetun pääoman tuottoprosentti (ROI)?
AdWordsin ROI kertoo, miten hyvän tuoton saat AdWordsiin sijoitetulle pääomalle. ROIn laskemiseksi sinun on ensin määritettävä mainostustavoitteesi. Yleisiä tavoitteita:
Jos tiedät tavoitteen arvon (esim. myynnin katteen) ja tavoitteen saavuttamiseksi AdWordsissa käytetyn summan, voit laskea sijoitetun pääoman tuottoprosentin:
ROI = [(AdWordsista saatu voitto – AdWordsin kulut) / AdWordsin kulut] x 100 %
Esim. Kirjakauppias mainostaa uutta keittokirjaa AdWordsissa. Kirjan kate on 2 euroa ja kauppias myy 25 kirjaa päivässä AdWordsin kautta. Nettovoitto on tällöin 50 €. Jos kampanjan päiväbudjetti on 20 €, ROI on (50 – 20)/20 = 1,5 eli 150 %. Tämä tarkoittaa, että kauppias ansaitsee 3 euroa jokaisesta AdWordsiin käytetystä 2 eurosta. Jos ROI on positiivinen, mainonta on kannattavaa.
AdWordsin arvon seuraaminen
Googlella on kaksi maksutonta työkalua, joilla AdWordsin sijoitetun pääoman tuottoprosentin voi määrittää:
Kun käytössäsi ovat tulosseurannan ja/tai Analyticsin tiedot, voit keskittyä kampanjoiden optimointiin sijoitetun pääoman tuottoprosentin parantamiseksi. Käsittelemme ROI-strategioita tarkemmin tekstissä ”Optimointi ROIn parantamiseksi” myöhemmin tässä kuussa. Siihen asti lisää vinkkejä ROIn parantamiseksi on AdWords-ohjekeskuksessa.
Suosittelemme myös kokeilemaan kahta muuta maksutonta työkalua, jotka on suunniteltu nimenomaisesti ROIn parantamiseen:
Mikä on sijoitetun pääoman tuottoprosentti (ROI)?
AdWordsin ROI kertoo, miten hyvän tuoton saat AdWordsiin sijoitetulle pääomalle. ROIn laskemiseksi sinun on ensin määritettävä mainostustavoitteesi. Yleisiä tavoitteita:
- myynti (verkossa tai verkon ulkopuolella)
- viittausten saaminen kuluttajista, jotka ovat kiinnostuneita tuotteesta
- tuotemerkin, tuotteiden tai palveluiden tunnettavuuden lisääminen.
Jos tiedät tavoitteen arvon (esim. myynnin katteen) ja tavoitteen saavuttamiseksi AdWordsissa käytetyn summan, voit laskea sijoitetun pääoman tuottoprosentin:
ROI = [(AdWordsista saatu voitto – AdWordsin kulut) / AdWordsin kulut] x 100 %
Esim. Kirjakauppias mainostaa uutta keittokirjaa AdWordsissa. Kirjan kate on 2 euroa ja kauppias myy 25 kirjaa päivässä AdWordsin kautta. Nettovoitto on tällöin 50 €. Jos kampanjan päiväbudjetti on 20 €, ROI on (50 – 20)/20 = 1,5 eli 150 %. Tämä tarkoittaa, että kauppias ansaitsee 3 euroa jokaisesta AdWordsiin käytetystä 2 eurosta. Jos ROI on positiivinen, mainonta on kannattavaa.
AdWordsin arvon seuraaminen
Googlella on kaksi maksutonta työkalua, joilla AdWordsin sijoitetun pääoman tuottoprosentin voi määrittää:
- Tulosseurannalla voit seurata AdWords-kampanjoiden tehokkuutta helposti. Työkalu kertoo, miten monta viittausta tai myyntitapahtumaa kukin avainsana, mainosteksti tai sijoittelu tuottaa. Sillä saa selville myös toimintokohtaisen hinnan tiedot.
- Analytics-työkalusta saat tarkkoja tietoja siitä, miten kävijät toimivat sivustossasi. Työkalu kertoo muun muassa, mistä kävijät tulivat, miten kauan he viipyivät ja millä sivuilla he kävivät. Analyticsissa voit myös määrittää haluttuja toimintoja (”tavoitteita”) ja verrata niitä edellä mainittuja mittatietoja vastaan. Tietojen avulla voit kehittää sivustoasi ja korottaa sijoitetun pääoman tuottoprosenttia.
Kun käytössäsi ovat tulosseurannan ja/tai Analyticsin tiedot, voit keskittyä kampanjoiden optimointiin sijoitetun pääoman tuottoprosentin parantamiseksi. Käsittelemme ROI-strategioita tarkemmin tekstissä ”Optimointi ROIn parantamiseksi” myöhemmin tässä kuussa. Siihen asti lisää vinkkejä ROIn parantamiseksi on AdWords-ohjekeskuksessa.
Suosittelemme myös kokeilemaan kahta muuta maksutonta työkalua, jotka on suunniteltu nimenomaisesti ROIn parantamiseen:
- Tuloksenoptimointityökalu hallinnoi napsautuskohtaisia hintoja automaattisesti suurimman tulosmäärän saamiseksi. Sinun tarvitsee asettaa vain toimintokohtainen hinta.
- Verkkosivuston optimoijalla voit hankkia lisää tuloksia testaamalla ja kehittämällä sivustosi sisältöä.