Aloitetaan perusperiaatteista. Haluat varmistaa jokaisen sivuston osalta, että sivustoon tulee mahdollisimman paljon käyttäjiä, jotka tuottavat tuloksen tekemällä ostoksen tai täyttämällä kyselyn sivustossasi. Jos maksat liikenteestä verkkomainonnan kautta, haluat varmistaa, että saat kuluille vastineeksi selvää tuottoa. Tässä blogiviestissämme käsittelemme sitä, miten tämä tärkeä seurantataso määritetään Analyticsissa. Tulevissa blogiviesteissä käymme läpi lisäominaisuuksia ja saat käytettävissä olevien raporttien tulkintaa koskevia vinkkejä.

Mikä tavoite/tulos on?

Jotta voit seurata sivustosi sijoitetun pääoman tuottoprosenttia, on tärkeää että määrittät tavoitteet tai tulokset. Tavoite on toiminto, jonka toivot kävijöiden tekevän sivustossasi. Esimerkkejä tavoitteista ovat suoritettu ostos, tiedoston lataus tai uutiskirjeen tilaus.

Miten tavoitteita määritetään?

Voit määrittää tavoitteita helposti Google Analyticsissa ja mitata, miten usein kävijät saavuttavat nämä tavoitteet (tai tuottavat tuloksia sivustossasi). Kuinka suuri osa etusivullesi saapuvista käyttäjistä esimerkiksi tekee oston? Voit myös määritellä tavoitteeseen (esimerkiksi tuotteen ostaminen tai tilaus) johtavat vaiheet ja mitata, kuinka monet kävijät noudattavat näitä vaiheita, joita kutsutaan kanavaksi. Voit luoda enintään neljä tavoitetta Google Analytics -tilisi profiilia kohti. Kun olet ottanut tavoitteen käyttöön, alat nähdä tietoja Google Analytics -tilisi Tavoitteet-raportissa. Lisää tavoitteiden määrittämisestä.


Miten verkkokauppatapahtumia seurataan?

Jos sivustossasi on omassa verkkotunnuksessasi tai kolmannen osapuolen sivustossa oleva ostoskori, Google Analyticsin avulla voit seurata jokaista tapahtumaa ja tuoda todellisia tulosarvoja Google Analytics -raportteihisi. Tämä edellyttää lisäkoodin lisäämistä ostoskorisivuillesi ja verkkokauppaseurannan käyttöön ottamista profiilin asetuksissa. Lisätietoja kummastakin toimenpiteestä on alla olevissa linkeissä.

Verkkokaupan käyttöönotto

Kolmannen osapuolen ostoskorien seuranta

Kun olet ottanut seurannan käyttöön, saat tarkan kuvan siitä, mitkä avainsanat tai hakutermit, maksulliset ja maksuttomat, tuovat eniten tuloja yrityksellesi. Näet myös, mitkä hakukoneet tuovat tuottoisimmat asiakkaat sivustollesi.

Miten AdWordsin sijoitetun pääoman tuottoprosenttia seurataan Google Analyticsissa?

Jos olet AdWords-mainostaja, voit linkittää Google Analyticsin AdWordsiin sen sijaan, että kirjautuisit kumpaankin tiliin erikseen. Kun Analytics on linkitetty AdWords-tiliin, se seuraa automaattisesti AdWords-mainostesi kautta tulevien kävijöiden käyttäytymistä. Näin voit mitata AdWords-budjettisi sijoitetun pääoman tuottoprosentin. Selvitä, mitä AdWords-tilisi osia voitaisiin korjata tulosten lisäämiseksi huomattavasti.

Lisätietoja Google Analyticsin ja AdWordsin linkittämisestä.