AdWords-Optimointivihjeet: Osa 3 - Tilin rakenne
maanantaina, tammikuuta 19, 2009
Edellisissä Optimointivihjeet-sarjamme osissa annoimme vihjeitä toimialan ja yleisön sekä sivuston ja tavoitteiden arvionnissa ennen optimoinnin aloittamista. Toivomme, että nämä vihjeet olivat sinulle hyödyllisiä. Tänään perehdymme siihen, miten voit hyödyntää arvioinnissa keräämiäsi tietoja optimoidaksesi AdWords-tilisi rakenteen.
Kampanjat vai mainosryhmät?
Kun järjestelet tilisi rakennetta, on tärkeää miettiä käyttäisitkö kampanjoita vai mainosryhmiä mainontatavoitteidesi täyttämiseksi. Yksi yleisimpiä uusien (ja joskus jopa kokeneempienkien) AdWords-mainostajien kysymyksiä onkin "Mitä eroa on kampanjalla ja mainosryhmällä?". Kampanjat ja mainosryhmät voidaan mieltää erityyppisiksi tasoiksi, joista jokaisella on erilaiset asetukset tililläsi. Kampanjoissa voit asettaa päiväbudjettisi, kohdekielet ja paikat, aloitus-ja lopetuspäivämäärät sekä mainoksen jakeluasetukset (eli näytetäänkö mainoksia Google-verkostossa). Mainosryhmissä voit asettaa korkeimman napsautuskohtaisen hinnan (CPC) sekä muokata mainostekstiä, avainsanaluetteloa ja aloitussivun URL-osoitetta. Kukin kampanja voi sisältää maksimissaan 100 mainosryhmää.
Kun päätät luotko kampanjan vai mainosryhmän tiettyyn tuotteeseen, palveluun tai osaan sivustoasi liittyen, mieti mitkä asetukset auttavat sinua saavuttamaan tavoitteesi. Yksi yleisimpiä syitä luoda erillisiä kampanjoita on asettaa erisuuruisia päiväbudjetteja. Saatat esim. käyttää isomman osan kokonaisbudjetistasi suosituimpien tai tuottavimpien tuotteiden mainostamiseen. Erillisten mainosryhmien lisääminen kannattaa esim., jos haluat asettaa korkeampia napsautuskohtaisia hintoja avainsanoillesi, jotka ovat erittäin kilpailutettuja tai eivät ole yhtä tehokkaita kuin muut avainsanat. Riippumatta siitä, miten rakennat tilisi on tärkeää muistaa joustavuus - rakenne, jolla aloitat optimoinnin voi vaatia hienosäätöä optimoidessasi tiliä lisää.
Miten järjestää kampanjoita ja mainosryhmiä
On olemassa ääretön määrä mahdollisia tapoja määrittää kampanjat ja niiden mainosryhmät. AdWordsin avulla voit kuitenkin helposti muokata niitä yrityksesi tarpeiden mukaan. Alla on joitakin yleisiä tapoja tilin rakenteen muokkaamiseen:
Toivomme, että olet saanut apua rakenteeseen liittyvistä vihjeistä. Pysy kuulolla avainsana ja mainosteksti vinkkeihin liittyen!
Kampanjat vai mainosryhmät?
Kun järjestelet tilisi rakennetta, on tärkeää miettiä käyttäisitkö kampanjoita vai mainosryhmiä mainontatavoitteidesi täyttämiseksi. Yksi yleisimpiä uusien (ja joskus jopa kokeneempienkien) AdWords-mainostajien kysymyksiä onkin "Mitä eroa on kampanjalla ja mainosryhmällä?". Kampanjat ja mainosryhmät voidaan mieltää erityyppisiksi tasoiksi, joista jokaisella on erilaiset asetukset tililläsi. Kampanjoissa voit asettaa päiväbudjettisi, kohdekielet ja paikat, aloitus-ja lopetuspäivämäärät sekä mainoksen jakeluasetukset (eli näytetäänkö mainoksia Google-verkostossa). Mainosryhmissä voit asettaa korkeimman napsautuskohtaisen hinnan (CPC) sekä muokata mainostekstiä, avainsanaluetteloa ja aloitussivun URL-osoitetta. Kukin kampanja voi sisältää maksimissaan 100 mainosryhmää.
Kun päätät luotko kampanjan vai mainosryhmän tiettyyn tuotteeseen, palveluun tai osaan sivustoasi liittyen, mieti mitkä asetukset auttavat sinua saavuttamaan tavoitteesi. Yksi yleisimpiä syitä luoda erillisiä kampanjoita on asettaa erisuuruisia päiväbudjetteja. Saatat esim. käyttää isomman osan kokonaisbudjetistasi suosituimpien tai tuottavimpien tuotteiden mainostamiseen. Erillisten mainosryhmien lisääminen kannattaa esim., jos haluat asettaa korkeampia napsautuskohtaisia hintoja avainsanoillesi, jotka ovat erittäin kilpailutettuja tai eivät ole yhtä tehokkaita kuin muut avainsanat. Riippumatta siitä, miten rakennat tilisi on tärkeää muistaa joustavuus - rakenne, jolla aloitat optimoinnin voi vaatia hienosäätöä optimoidessasi tiliä lisää.
Miten järjestää kampanjoita ja mainosryhmiä
On olemassa ääretön määrä mahdollisia tapoja määrittää kampanjat ja niiden mainosryhmät. AdWordsin avulla voit kuitenkin helposti muokata niitä yrityksesi tarpeiden mukaan. Alla on joitakin yleisiä tapoja tilin rakenteen muokkaamiseen:
- Tuotteet ja palvelut: Jos urheilukauppa tarjoaa laajan valikoiman tuotteita, voi olla järkevää perustaa erillisiä kampanjoita tuoteryhmien mukaan: retkeily, urheiluvälineet, metsästys jne. "Retkeily"-kampanjassa mainostaja voisi luoda erilliset mainosryhmät tuotteiden perusteella, kuten "teltat", "ruoanlaittovälineet" ja "makuupussit." Kampanjassa "Urheiluvälineet" voisi olla erilliset mainosryhmät "juoksukengät", "koripallo shortsit," ja "rullalaudat".
- Merkkituotteet: Web-sivusto, joka myy erilaisia merkkituotteita voi saada enemmän asiakkaita merkkituotteiden avainsanoilla kuin geneerisillä tuote kuvauksilla. Tätä voidaan testata käyttämällä erillisiä mainosryhmiä tai jopa erillisiä kampanjoita kunkin tuotemerkin mainostamiseen, riippuen erilaisten tuotteiden ja tuotemerkkien määrästä. Jos haluat käyttää Googlelle rekisteröityä tavaramerkkiä, tulee sinun saada lupa tavaramerkin omistajalta kyseisen tavaramerkin mainostamiseen.
- Internet sivustot: AdWords-mainostajat, kuten yhteistyökumppanit tai mainostoimistot, jotka mainostavat useamman yrityksen tai sivuston tuotteita tai palveluita,, tulisi luoda oma kampanja tai jopa erillinen tili kullekin sivustolle.
- Alueellinen kohdistaminen: Palvelun tarjoajat, jotka kohdistavat mainontansa sijainnin mukaan kuten huonekaluliikkeet, kiinteistönvälittäjät tai autoliikkeet, voivat luoda kampanjat esim. läänien perusteella. Näissä kampanjoissa voi olla erilliset mainosryhmät kaupunkien mukaan.
- Sesonkituotteet ja -palvelut: Tuotteet, joiden myynti on kausiluontoista, tulisi järjestää omiksi kampanjoiksi tai mainosryhmiksi. Näin ne voidaan keskeyttää ja jatkaa vuodenajan mukaan. Esim. kukkakauppias voi käyttää erilaisia kampanjoita tai mainosryhmiä juhlapyhien, kuten ystävänpäivän, valmistujaisten, joulun jne. perusteella.
- Teemat: Yritys, joka tarjoaa vain muutamia tuotteita tai palveluita, voi kuitenkin perustaa erillisiä kampanjoita tai mainosryhmiä, koska samaa tuotetta tai palvelua voidaan hakea erilaisiin tarpeisiin. Catering-yritys voi esim. käyttää erillisiä kampanjoita tai mainosryhmiä, kuten "Häät", "Yritystapahtumat," tai "Syntymäpäivät."
Toivomme, että olet saanut apua rakenteeseen liittyvistä vihjeistä. Pysy kuulolla avainsana ja mainosteksti vinkkeihin liittyen!