AdWords-Optimointivihjeet: Osa 1 - Toimialasi ja Kohdeyleisön arviointi
maanantaina, tammikuuta 05, 2009
Aloitamme uuden vuoden AdWordsin parissa vinkkisarjalla nimeltä "AdWords-Optimointivihjeet". Tämä tiheään pakattu, mutta informatiivinen vinkkisarja tarjoaa optimointistrategioita ja parhaita käytäntöjä AdWords-mainonnan tehostamiseksi. Vinkeistä voivat hyötyä sekä uudet mainostajat että jo vuosia AdWordsin parissa viihtyneet käyttäjät.
Optimointi voi olla niinkin pientä kuin muutaman negatiivisen avainsanan lisääminen tai isommassa mittakaavassa koko AdWords-kampanjan uudelleen järjestäminen. Ennen kuin aloitat optimoinnin, kannattaa ensin ottaa askel taaksepäin ja arvioida, millaisia tuloksia haluat nähdä, ja miten aiot nämä tulokset saavuttaa ja mitata. AdWords-Optimointivihjeet -sarja kattaa neljä pääaluetta tilin optimointiin liittyen: arviointi, rakenne, avainsanat ja mainosteksti. Tänään käsittelemme ensimmäisen osan arvioinnista - toimialan ja kohdeyleisön arviointi. Koska olet luultavasti jo aloittanut toimialasi ja kohdeyleisösi arvioimisen, halusimme ehdottaa muutamia kysymyksiä, jotka voivat auttaa sinua ajattelemaan AdWords-tiliäsi uudella tavalla. Annamme myös joitakin vinkkejä siihen, miten aloittaa vastausten etsiminen näihin kysymyksiin.
Ymmärrä toimialasi
Riippumatta alastasi kannattaa aluksi muodostaa kokonaisvaltainen kuva tuotteista ja palveluista joita tarjoat, kuten myös siitä, miten tarjontasi sijoittuu vallitsevaan kilpailutilanteeseen. Esimerkiksi huomionarvoinen tekijä on tuotteiden laajuus - tarjoatko monenlaisia tuotteita vai hyvin spesifejä tuotteita? Mikä tekee liiketoiminnastasi poikkeuksellista kilpailijoihisi verrattuna? Strategia, jonka valitset mainostaessasi hyvin kilpailutetuilla markkinoilla voi olla hyvin toisenlainen kuin mainostaessasi harvinaisia tuotteita, joita vain kourallinen asiantuntijoita tarjoaa. Kannattaa myös ottaa huomioon kausiluonteisuus (lomat, vero-vuosi) tai toimialasi trendit.
Pysyäksesi uusimpien kilpailutilanteiden sekä teollisuuden suuntauksien suhteen ajan tasalla, voit halutessasi:
Tunne kohdeyleisösi
Ymmärtäessäsi asiakaskantasi ja potentiaalisten asiakkaittesi tarpeet saat rakennettua tilisi, avainsanasi ja erityisesti mainostekstisi muunnelmat tarkemmin. Kohdistaminen ylellisyyttä arvostavaan, hyväpalkkaiseen asiakaskuntaan on hyvin erilaista kuin tarjousten metsästävien houkutteleminen asiakkaaksi. Yritä ajatella ikää ja sukupuolta laajemmin, vaikka ne voivat edelleenkin vaikuttaa strategiaasi. Onko tuotteesi tai palvelusi sellainen, jota käytetään päivittäin, vai niin erikoinen, että vain harva ihminen edes ymmärtää sen? Saatat haluta myydä samaa tuotetta sekä teknologisesti lahjakkaille teini-ikäisille sekä heidän ei-niin-teknologisesti lahjakkaille vanhemmilleen, mutta tarvita eri mainonnan strategioita tavoittaaksesi nämä kaksi eri yleisöä. Myös käyttäjät eri alueilla (kaupungit, läänit tai maat) voivat reagoida eri tavoin tarjoamiisi tuotteisiin ja palveluihin.
Jos haluat tietää miten asiakas ajattelee:
Pikavihje: Käytä Google insights for Search -työkalua. Se analysoi osan Googlen hauista ja näyttää trendejä ihmisten hakutavoissa. Voit vertailla hakumääriä hakusanojen, paikkojen ja aikojen perusteella. Tämä on hyödyllistä markkinointiviestin tarkentamiseksi, kausiluonteisuuden määrittämiseksi ja asiakkaiden löytämiseksi alueilta, joilla hakuja tehdään paljon.
Pysy valppaana vinkkisarjamme toisen osan varalta!
Kirjoittaja: Antti - Inside AdWords-tiimi
Optimointi voi olla niinkin pientä kuin muutaman negatiivisen avainsanan lisääminen tai isommassa mittakaavassa koko AdWords-kampanjan uudelleen järjestäminen. Ennen kuin aloitat optimoinnin, kannattaa ensin ottaa askel taaksepäin ja arvioida, millaisia tuloksia haluat nähdä, ja miten aiot nämä tulokset saavuttaa ja mitata. AdWords-Optimointivihjeet -sarja kattaa neljä pääaluetta tilin optimointiin liittyen: arviointi, rakenne, avainsanat ja mainosteksti. Tänään käsittelemme ensimmäisen osan arvioinnista - toimialan ja kohdeyleisön arviointi. Koska olet luultavasti jo aloittanut toimialasi ja kohdeyleisösi arvioimisen, halusimme ehdottaa muutamia kysymyksiä, jotka voivat auttaa sinua ajattelemaan AdWords-tiliäsi uudella tavalla. Annamme myös joitakin vinkkejä siihen, miten aloittaa vastausten etsiminen näihin kysymyksiin.
Ymmärrä toimialasi
Riippumatta alastasi kannattaa aluksi muodostaa kokonaisvaltainen kuva tuotteista ja palveluista joita tarjoat, kuten myös siitä, miten tarjontasi sijoittuu vallitsevaan kilpailutilanteeseen. Esimerkiksi huomionarvoinen tekijä on tuotteiden laajuus - tarjoatko monenlaisia tuotteita vai hyvin spesifejä tuotteita? Mikä tekee liiketoiminnastasi poikkeuksellista kilpailijoihisi verrattuna? Strategia, jonka valitset mainostaessasi hyvin kilpailutetuilla markkinoilla voi olla hyvin toisenlainen kuin mainostaessasi harvinaisia tuotteita, joita vain kourallinen asiantuntijoita tarjoaa. Kannattaa myös ottaa huomioon kausiluonteisuus (lomat, vero-vuosi) tai toimialasi trendit.
Pysyäksesi uusimpien kilpailutilanteiden sekä teollisuuden suuntauksien suhteen ajan tasalla, voit halutessasi:
- Yrittää etsiä tuotettasi/palveluasi Googlesta ja tarkastella niin luonnollista hakuluetteloa, kuin myös sponsoroituja linkkejä. Kiinnitä huomiota siihen, millaisia strategioita, mainostekstiä ja tarjouksia muut vastaavat yritykset käyttävät mainoksissaan. Yritä miettiä tapoja erottautua muista alasi yrityksistä.
- Liity ammattiyhdistykseen, tilaa alan lehtiä ja osallistu alan messuihin oppiaksesi uusimmista toimialasi trendeistä, jotka voivat vaikuttaa myyntiisi.
- Pysy ajan tasalla tuoreimmista uutisista, jotka vaikuttavat sinun toimialaasi tilaamalla Internetin kautta erityisiä RSS-syötteitä, lukemalla wikejä, online-foorumeita sekä tuotearvioita. Näin ymmärrät paremmin asiakkaittesi tarpeet.
Tunne kohdeyleisösi
Ymmärtäessäsi asiakaskantasi ja potentiaalisten asiakkaittesi tarpeet saat rakennettua tilisi, avainsanasi ja erityisesti mainostekstisi muunnelmat tarkemmin. Kohdistaminen ylellisyyttä arvostavaan, hyväpalkkaiseen asiakaskuntaan on hyvin erilaista kuin tarjousten metsästävien houkutteleminen asiakkaaksi. Yritä ajatella ikää ja sukupuolta laajemmin, vaikka ne voivat edelleenkin vaikuttaa strategiaasi. Onko tuotteesi tai palvelusi sellainen, jota käytetään päivittäin, vai niin erikoinen, että vain harva ihminen edes ymmärtää sen? Saatat haluta myydä samaa tuotetta sekä teknologisesti lahjakkaille teini-ikäisille sekä heidän ei-niin-teknologisesti lahjakkaille vanhemmilleen, mutta tarvita eri mainonnan strategioita tavoittaaksesi nämä kaksi eri yleisöä. Myös käyttäjät eri alueilla (kaupungit, läänit tai maat) voivat reagoida eri tavoin tarjoamiisi tuotteisiin ja palveluihin.
Jos haluat tietää miten asiakas ajattelee:
- Käytä Avainsanatyökalua ymmärtääksesi, miten potentiaaliset asiakkaat etsivät tuotettasi tai palveluasi. Kukkakauppias Kontulassa saattaisi etsiä "Kontula kukkia" tai "kukkalähetys" nähdäkseen, mitä synonyymejä ja avainsanojen muunnelmia on olemassa näille termeille. Saatat havaita, että termi, jota käytät kuvaamaan tuotettasi/palveluasi voi erota tavasta, jolla asiakkaat kuvailevat sitä.
- Käytä Google Analyticsiä saadaksesi runsaasti tietoa ja tietämystä kohdeyleisöstäsi: heidän maantieteellisestä sijainnistaan aina niihin linkkeihin asti, joilta käyttäjät ohjautuvat sivustollesi.
- Ymmärrä toimialasi ostosyklit ajattelemalla miten käyttäjä hakee tietoa, jotta voit muuttaa avainsanojasi, mainostekstiäsi tai budjettiasi sen mukaisesti. Esimerkiksi käyttäjä, joka etsii hakusanalla "hybridi-auto" ei välttämättä ole ostamassa autoa, toisin kuin käyttäjä, joka etsii tietyn merkkistä, mallista ja tietyn vuoden ajoneuvoa on huomattavasti todennäköisempi ostaja.
- Ole avoin ajatukselle, että todellinen kohdeyleisösi ei välttämättä ole se, mikä luulet heidän olevan. Jotkin videopelit esimerkiksi ovat yllättävän suosittuja naispuolisten kuluttajien keskuudessa. Usein nämä ovat äitejä, jotka alun perin ostivat pelejä lapsilleen!
Pikavihje: Käytä Google insights for Search -työkalua. Se analysoi osan Googlen hauista ja näyttää trendejä ihmisten hakutavoissa. Voit vertailla hakumääriä hakusanojen, paikkojen ja aikojen perusteella. Tämä on hyödyllistä markkinointiviestin tarkentamiseksi, kausiluonteisuuden määrittämiseksi ja asiakkaiden löytämiseksi alueilta, joilla hakuja tehdään paljon.
Pysy valppaana vinkkisarjamme toisen osan varalta!
Kirjoittaja: Antti - Inside AdWords-tiimi

