AdWords-Optimointivihjeet: Osa 2 - Sivustosi ja Tavoitteiden arviointi
tiistaina, tammikuuta 13, 2009
Tänään jatkamme AdWords-Optimointivihjeet sarjaa. Ensimmäisessä osassa kehotimme mainostajia arvioimaan toimialaansa ja kohdeyleisöään ennen optimoinnin aloittamista. Tällä kertaa keskitymme arvionnin toiseen puoliskoon - sivuston erilaisiin arviontitapoihin sekä tavoitteiden tunnistamiseen. Tästä on hyötyä aloittaessasi kampanjoittesi optimoinnin.
Tunne sivustosi
Olitpa markkinointipäällikkö tai sivuston ylläpitäjä (tai molemmat), sinä tunnet sivustosi tuotteet ja palvelut paremmin kuin kukaan muu. Tämä tarkoittaa sitä, että sinulla on parhaat mahdollisuudet arvioida sivustoasi sekä kävijöiden tapaa reagoida sivustosi sisältöön. Kuvittele itsesi mahdolliseksi asiakkaaksi ja hienosäädä sivustosi tämän perusteella. Näin saat parannettua potentiaalisten asiakkaiden käyttökokemuksia, ja näin ollen myös omaa tulostasi.
Joitakin seikkoja, jotka kannattaa muistaa arvioidessasi sivustoasi:
Sinun tulisi pitää tavoitteesi mielessäsi, kun perustat uutta tiliä tai optimoit olemassa olevaa tiliä. Haluatko vahvistaa brandiäsi, kerätä napsautuksia vai maksimoida investointiasi? On tärkeää määritellä tavoitteet selkeästi ja priorisoida, mitä konkreettisia tuloksia haluat saavuttaa ja suunnittella kampanjasi näiden perusteella.
Riippuen ensisijaisesta tavoitteestasi, seuraavat vinkit voivat olla sinulle hyödyllisiä:
Tämä viesti päättää arviointi-osan Optimointivihjeet sarjassamme. Olemme käsitelleet tänään muutamia vinkkejä, joiden avulla saavutat tavoitteesi mainoskampanjoissasi.
Mikäli haluat lisätietoja optimoinnista tai jakaa kokemuksia AdWordistä muiden käyttäjien kanssa, kannattaa sinun tutustua AdWords Foorumiin.
Pysy kuulolla tulevien AdWords-Optimointivihjeiden varalta. Näissä aiheina rakenne, avainsanat ja mainosteksti. Siihen saakka, onnea optimointiin!
Tunne sivustosi
Olitpa markkinointipäällikkö tai sivuston ylläpitäjä (tai molemmat), sinä tunnet sivustosi tuotteet ja palvelut paremmin kuin kukaan muu. Tämä tarkoittaa sitä, että sinulla on parhaat mahdollisuudet arvioida sivustoasi sekä kävijöiden tapaa reagoida sivustosi sisältöön. Kuvittele itsesi mahdolliseksi asiakkaaksi ja hienosäädä sivustosi tämän perusteella. Näin saat parannettua potentiaalisten asiakkaiden käyttökokemuksia, ja näin ollen myös omaa tulostasi.
Joitakin seikkoja, jotka kannattaa muistaa arvioidessasi sivustoasi:
- Sivuston rakenne: Onko tuotteesi ja palvelusi järjestetty järkevästi kävijän näkökulmasta? Tarkka aloitussivu voi auttaa potentiaalisia asiakkaita löytämään juuri sen mitä he etsivät. Esimerkiksi, jos potentiaalinen asiakas hakee "naisten lumilautailuhousuja" ihanteellinen aloitussivu näyttäisi kaikki naisten lumilautailuhousujen merkit ja tyylit. Jos taas käyttäjä hakee tietyn merkkisiä lumilautailuhousuja, ihanteellinen aloitussivu näyttää kyseisen valmistajan kaikki naisten lumilautailuhousut
- Sivun ulkoasu: Kävijät voivat reagoida myönteisemmin sivustoon, joka on yksinkertainen, selkeä ja helposti navigoitava, kuin koreilevaan tai liian näppärään sivustoon. Ne käyttäjät, jotka eivät löydä mitä he etsivät yleensä lähtevät sivustolta muutaman ensimmäisen sekunnin aikana
- Käyttömukavuus: Kun kävijät tulevat sivustollesi, tulisi heidän pystyä nopeasti ymmärtämään, miten liikkua sivustollasi ja löytää tietoja tuotteista tai palveluista, joita he etsivät. Navigointipalkki ja hakutoiminto antavat potentiaalisille asiakkaille mahdollisuuden etsiä tiettyjä tuotteita tai tuotevariaatioita. Selkeästi merkityt painikkeet, kuten "Tilaa nyt!" tai "Lisää ostoskoriin", rohkaisevat käyttäjiä tilaamaan tuotteitasi. Toisaalta, toimimattomat linkit, epätarkat tai keskeneräiset aloitussivut ja muut esteet vaikeuttavat potentiaalisten asiakkaiden siirtymistä todellisiksi asiakkaiksi
Sinun tulisi pitää tavoitteesi mielessäsi, kun perustat uutta tiliä tai optimoit olemassa olevaa tiliä. Haluatko vahvistaa brandiäsi, kerätä napsautuksia vai maksimoida investointiasi? On tärkeää määritellä tavoitteet selkeästi ja priorisoida, mitä konkreettisia tuloksia haluat saavuttaa ja suunnittella kampanjasi näiden perusteella.
Riippuen ensisijaisesta tavoitteestasi, seuraavat vinkit voivat olla sinulle hyödyllisiä:
- Maksimoi napsautukset: Jos tavoitteenasi on saada mahdollisimman paljon asiaankuuluvaa liikennettä sivustollesi, kannattaa sinun käyttää useita avainsanoja ja avainsanamuunnelmia. Muista kuitenkin, että hyvin yleiset, asiaankuulumattomat avainsanat vaikuttavat kielteisesti napsautussuhteesesi, laatupisteisiin ja mainoksesi sijoittumiseen.
- Mainoksen tehokkuuden optimointi: Yksi osatekijä mainoksen tehokkuuden parantamiseksi on napsautussuhteen maksimointi. Jos tämä on tavoitteena, ensimmäinen askel on suodattaa pois asiaankuulumattomat haut päivittämällä avainsanaluetteloa ja lisäämällä negatiivisia avainsanoja, jos nämä ovat tarpeellisia. Ihannetapauksessa mainostekstisi vastaa käyttäjän hakua mahdollisimman tarkasti. Jos mainoksesi avainsanoina on "Kreikan matka", tulisi mainostekstisi myös korostaa matkoja Kreikkaan.
- Brandin vahvistaminen: Jos haluat mainostaa tuotemerkkiäsi, saatat käyttää näyttökertakohtaisesti hinnoiteltua kampanjaa (CPM) napsautuskohtaisesti hinnoitellun kampanjan (CPC) lisäksi. Voit myös täydentää tekstimainoksesi tehoa ottamalla käyttöön kuva-ja videomainokset kampanjaasi. Voit myös käyttää mainospaikkoihin kohdistamista. Tällöin mainoksesi näkyy ihmisille, jotka eivät aktiivisesti etsi yritystäsi, mutta ovat silti kiinnostuneita tarjoamistasi palveluista tai tuotteista.
- Maksimoi ROI: Investointisi tuottoprosentin maksimoiminen vaatii hieman enemmän ymmärrystä tuotteittesi/palveluittesi myyntisykleistä sekä miten avainsanahaut voivat vaikuttaa eri ostovaiheessa oleviin käyttäjiin. Jos haluat erottaa vakavan ostajan niin sanotusta "ikkuna ostelijasta", voidaan tilisi rakenne, mainostekstisi ja avainsanaluettelosi suunnitella kohdistamaan erityyppisiä käyttäjiä. Esimerkiksi hakusanoja "arviot" tai "testit" käyttävät potentiaaliset asiakkaat ovat luultavasti vielä tutkimassa tuotetta ja heidän hakunsa voidaan suodattaa pois lisäämällä kyseiset sanat negatiivisiksi avainsanoiksi.
Tämä viesti päättää arviointi-osan Optimointivihjeet sarjassamme. Olemme käsitelleet tänään muutamia vinkkejä, joiden avulla saavutat tavoitteesi mainoskampanjoissasi.
Mikäli haluat lisätietoja optimoinnista tai jakaa kokemuksia AdWordistä muiden käyttäjien kanssa, kannattaa sinun tutustua AdWords Foorumiin.
Pysy kuulolla tulevien AdWords-Optimointivihjeiden varalta. Näissä aiheina rakenne, avainsanat ja mainosteksti. Siihen saakka, onnea optimointiin!