Optimointi, osa 2.
maanantaina, kesäkuuta 20, 2011
Tämä on jatkoa tilin optimoinnin perusteita koskevalle sarjalle. Edellisessä artikkelissa varmistimme, että tilin rakenne on oikeanlainen ja että tili sisältää tehokkaita mainoksia ja avainsanaluettelon. Tässä artikkelissa käsitellään kahta kampanja-asetusten perusasetusta – kohdistusta ja budjetointia.
1. Kohdistus
On olemassa kaksi toisiinsa liittyvää kohdistustyyppiä: kieli- ja aluekohdistus. Tiedät luonnollisesti itse parhaiten, mistä potentiaaliset asiakkaasi mahdollisesti löytyvät. Yleisesti ottaen sinun kannattaa kuitenkin keskittää mainontasi maihin, joissa potentiaali on suurin, sen sijaan, että mainostaisit kaikkialla maailmassa. Ovatko palvelusi luonteeltaan paikallisempia? Jos ovat, valitse tietty kaupunki tai alue, älä kokonaista maata.
Tässä on joitain kieli- ja aluekohdistusta koskevia vinkkejä:
● Oletko kiinnostunut ranskalaisista markkinoista? Luo erillinen kampanja, joka on kohdistettu ranskan kieleen, ja kirjoita asianmukaisia mainoksia ja avainsanoja. Jotta mainoksesi olisivat mahdollisimman osuvia, älä käytä niitä kaikkia yhdessä kampanjassa.
● Tarkista kampanjasi tehokkuus maiden mukaan (Tilastotiedot-välilehdessä – joskus tehokkuuden tarkasteleminen edellyttää Yleisöt-kohdan oikealla puolella olevan nuolen napsauttamista ja Maantieteellinen raportti -kohdan valitsemista) ja poista maat, joiden napsautussuhde tai ennemminkin, tulosprosentti on alhaisin.
● Jos valitset maaksi Ison-Britannian maantieteellisen kohdistamisen asetuksissa, esimerkiksi Ranskassa sijaitsevat kävijät näkevät mainoksesi, kun he tekevät hakuja osoitteessa Google.co.uk. Eikö Ison-Britannian ulkopuolelta tulevista kävijöistä ole hyötyä sinulle? Sen sijaan, että valitsisit maaksi Ison-Britannian, sinun kannattaa lisätä kukin alue manuaalisesti (asetus: maantieteellinen kohdistaminen), niin ongelma ratkeaa.
● Yksi kampanja = yksi kieli. Sinun ei kannata näyttää ranskankielen puhujille saksankielisiä mainoksia. Tähän sääntöön on kuitenkin yksi poikkeus. Joskus kannattaa lisätä englanti venäjän- ukrainan- tai muunkielisille maille, jos halutaan kattaa kaikki mahdolliset käyttäjät jossakin tietyssä maassa. Mutta tässä tapauksessa on varmistettava, että maantieteellinen kohdistaminen on kohdistettu ainoastaan osuviin maihin. Helsinkiläisiä pesuloita ei kannata mainostaa englanninkielisille käyttäjille Australiassa.
2. Budjetti
Miten valitset budjettisi? Kuinka paljon rahaa käytetään mainontaan? Vain sinä voit vastata ensimmäiseen kysymykseen. Toiseen kysymykseen voimme vastata tilastotietojen pohjalta. Oletetaan esimerkiksi, että sinulla on kolme kampanjaa, mutta et voi käyttää mainontaan enempää kuin 600 euroa kuukaudessa. Tämä tarkoittaa sitä, että kukin kampanja tarvitsee 200 euroa kuukaudessa. Näin ollen kunkin kampanjan oletusarvoinen päiväbudjetti on noin 6,66 euroa. Onko jokin kampanjoista muita kahta tärkeämpi? Määritä tärkeimmän kampanjan päiväbudjetiksi 12,00 euroa ja muiden kampanjoiden päiväbudjetiksi 4,00 euroa.
Alla on muutamia vinkkejä päiväbudjetin määrittämiseksi:
● Tarkista kuinka monta näyttökertaa on menetetty riittämättömän budjetoinnin takia. Voit tarkistaa tämän napsauttamalla sillä sivulla, jolla on yhteenveto kampanjoistasi, kaavion yläpuolella olevaa Sarakkeet-painiketta ja valitsemalla Tehokkuus-ruudun. Näet jokaisen kampanjan kohdalla budjettisi takia menetettyjen näyttökertojen prosenttiosuuden.
● Johtuvatko menetetyt näyttökerrat budjetistasi vai onko mainosten näyttäminen keskeytynyt, koska päiväbudjetti on loppunut kesken? Kokeile jakaa budjetti uudelleen eri kampanjoiden välillä. Eikö budjettisi vieläkään riitä? Sinun kannattaa ehkä kasvattaa koko tilin kokonaisbudjettia ja jakaa resurssisi useisiin eri kampanjoihin.
● Voit valita kampanja-asetuksista (Sijaintitoivomus, Jakelutapa) joko nopeutetun tai normaalin näytön. Jos valitset ensimmäisen vaihtoehdon, järjestelmä näyttää mainoksiasi mahdollisimman usein budjetista riippumatta. Jos valitset toisen vaihtoehdon, budjettisi jaetaan tasaisesti koko päivälle.
● Joinakin päivinä järjestelmä saattaa sallia tilin budjetin ylittämisen. Sinun ei kannata huolestua tästä. Tämä summa korvataan budjetin alittamisella jonain toisena päivänä tai hyvityksellä. Et missään tapauksessa maksa tilikauden miltään päivältä enempää kuin päiväbudjettisi.
Noudattamalla tämän ja edellisen artikkelin suosituksia olemme oppineet määrittämään tilin, budjetin ja kohdistuksen oikein. Nyt on jäljellä enää pari näkökohtaa: sijoittelujen ja hintatarjousten määrittäminen oikein ja tilin tehokkuuden seuraaminen. Käsittelemme näitä aiheita seuraavissa artikkeleissa. Muista seurata päivityksiä!
Kirjoittaja: Aleksei Petrov, AdWords-tiimi
1. Kohdistus
On olemassa kaksi toisiinsa liittyvää kohdistustyyppiä: kieli- ja aluekohdistus. Tiedät luonnollisesti itse parhaiten, mistä potentiaaliset asiakkaasi mahdollisesti löytyvät. Yleisesti ottaen sinun kannattaa kuitenkin keskittää mainontasi maihin, joissa potentiaali on suurin, sen sijaan, että mainostaisit kaikkialla maailmassa. Ovatko palvelusi luonteeltaan paikallisempia? Jos ovat, valitse tietty kaupunki tai alue, älä kokonaista maata.
Tässä on joitain kieli- ja aluekohdistusta koskevia vinkkejä:
● Oletko kiinnostunut ranskalaisista markkinoista? Luo erillinen kampanja, joka on kohdistettu ranskan kieleen, ja kirjoita asianmukaisia mainoksia ja avainsanoja. Jotta mainoksesi olisivat mahdollisimman osuvia, älä käytä niitä kaikkia yhdessä kampanjassa.
● Tarkista kampanjasi tehokkuus maiden mukaan (Tilastotiedot-välilehdessä – joskus tehokkuuden tarkasteleminen edellyttää Yleisöt-kohdan oikealla puolella olevan nuolen napsauttamista ja Maantieteellinen raportti -kohdan valitsemista) ja poista maat, joiden napsautussuhde tai ennemminkin, tulosprosentti on alhaisin.
● Jos valitset maaksi Ison-Britannian maantieteellisen kohdistamisen asetuksissa, esimerkiksi Ranskassa sijaitsevat kävijät näkevät mainoksesi, kun he tekevät hakuja osoitteessa Google.co.uk. Eikö Ison-Britannian ulkopuolelta tulevista kävijöistä ole hyötyä sinulle? Sen sijaan, että valitsisit maaksi Ison-Britannian, sinun kannattaa lisätä kukin alue manuaalisesti (asetus: maantieteellinen kohdistaminen), niin ongelma ratkeaa.
● Yksi kampanja = yksi kieli. Sinun ei kannata näyttää ranskankielen puhujille saksankielisiä mainoksia. Tähän sääntöön on kuitenkin yksi poikkeus. Joskus kannattaa lisätä englanti venäjän- ukrainan- tai muunkielisille maille, jos halutaan kattaa kaikki mahdolliset käyttäjät jossakin tietyssä maassa. Mutta tässä tapauksessa on varmistettava, että maantieteellinen kohdistaminen on kohdistettu ainoastaan osuviin maihin. Helsinkiläisiä pesuloita ei kannata mainostaa englanninkielisille käyttäjille Australiassa.
2. Budjetti
Miten valitset budjettisi? Kuinka paljon rahaa käytetään mainontaan? Vain sinä voit vastata ensimmäiseen kysymykseen. Toiseen kysymykseen voimme vastata tilastotietojen pohjalta. Oletetaan esimerkiksi, että sinulla on kolme kampanjaa, mutta et voi käyttää mainontaan enempää kuin 600 euroa kuukaudessa. Tämä tarkoittaa sitä, että kukin kampanja tarvitsee 200 euroa kuukaudessa. Näin ollen kunkin kampanjan oletusarvoinen päiväbudjetti on noin 6,66 euroa. Onko jokin kampanjoista muita kahta tärkeämpi? Määritä tärkeimmän kampanjan päiväbudjetiksi 12,00 euroa ja muiden kampanjoiden päiväbudjetiksi 4,00 euroa.
Alla on muutamia vinkkejä päiväbudjetin määrittämiseksi:
● Tarkista kuinka monta näyttökertaa on menetetty riittämättömän budjetoinnin takia. Voit tarkistaa tämän napsauttamalla sillä sivulla, jolla on yhteenveto kampanjoistasi, kaavion yläpuolella olevaa Sarakkeet-painiketta ja valitsemalla Tehokkuus-ruudun. Näet jokaisen kampanjan kohdalla budjettisi takia menetettyjen näyttökertojen prosenttiosuuden.
● Johtuvatko menetetyt näyttökerrat budjetistasi vai onko mainosten näyttäminen keskeytynyt, koska päiväbudjetti on loppunut kesken? Kokeile jakaa budjetti uudelleen eri kampanjoiden välillä. Eikö budjettisi vieläkään riitä? Sinun kannattaa ehkä kasvattaa koko tilin kokonaisbudjettia ja jakaa resurssisi useisiin eri kampanjoihin.
● Voit valita kampanja-asetuksista (Sijaintitoivomus, Jakelutapa) joko nopeutetun tai normaalin näytön. Jos valitset ensimmäisen vaihtoehdon, järjestelmä näyttää mainoksiasi mahdollisimman usein budjetista riippumatta. Jos valitset toisen vaihtoehdon, budjettisi jaetaan tasaisesti koko päivälle.
● Joinakin päivinä järjestelmä saattaa sallia tilin budjetin ylittämisen. Sinun ei kannata huolestua tästä. Tämä summa korvataan budjetin alittamisella jonain toisena päivänä tai hyvityksellä. Et missään tapauksessa maksa tilikauden miltään päivältä enempää kuin päiväbudjettisi.
Noudattamalla tämän ja edellisen artikkelin suosituksia olemme oppineet määrittämään tilin, budjetin ja kohdistuksen oikein. Nyt on jäljellä enää pari näkökohtaa: sijoittelujen ja hintatarjousten määrittäminen oikein ja tilin tehokkuuden seuraaminen. Käsittelemme näitä aiheita seuraavissa artikkeleissa. Muista seurata päivityksiä!
Kirjoittaja: Aleksei Petrov, AdWords-tiimi