Tehokkuusindikaattoreiden käyttö: Osa 1
keskiviikkona, kesäkuuta 10, 2009

Mitä tehokkuusindikaattorit ovat?
Tehokkuusindikaattorit ovat lyhyesti sanottuna Google Analyticsin käyttötietoja, jotka kertovat, miten hyvin sivustosi vastaa tavoitteitasi. Jos sivustosi tarkoitus on esimerkiksi myydä tuotteita verkossa, tieto, jota Google Analyticsissa kannattaa seurata, on verkkokaupparaportissa näkyvä tulosprosentti. Näet esimerkiksi, kuinka suuri osa sivustosi kävijöistä ostaa jotain ja mitä kautta he tulevat sivustoosi.Tehokkuusindikaattoreista tekee muihin tietoihin verrattuna erityisen tärkeän se, että ne ovat keskeisiä sivuston tehokkuuden – ja siksi myös verkkoyrityksesi – kannalta.
Miksi tehokkuusindikaattoreita kannattaa käyttää?
Tehokkuusindikaattoreista on hyötyä erityisesti kahdessa asiassa. Niiden muutoksista näet, milloin sinun tulee ryhtyä toimiin. Jos etusivusi poistumisprosentti nousee 50 prosenttia, sinun on selvitettävä syy ja ryhdyttävä toimiin suuntauksen korjaamiseksi.
Lisäksi tehokkuusindikaattorit toimivat siltana Google Analytics -tilisi ja liikeyrityksesi muiden osien välillä. Ne auttavat sinua ymmärtämään, mitä kukin yrityksen sidosryhmä odottaa Google Analytics -tililtä ja yrityksen verkkosivustolta. Saat työtoverisi kiinnostumaan verkkokaupan kehityksestä keskeisten raporttien ja käyttötietojen avulla.
Miten tehokkuusindikaattoriluettelo kannattaa luoda?
Onnistuneessa tehokkuusindikaattorien luomisessa on kyse sivuston liiketoiminnallisten tavoitteiden muuntamisesta käyttötiedoiksi, jotka toimivat Google Analytics -tilissäsi. Koska jokainen yritys on erilainen ja sinä itse tunnet oman yrityksesi parhaiten, ja vain sinä osaat valita omat tehokkuusindikaattorisi. Aluksi sinun on kysyttävä itseltäsi ja muutamalta yrityksesi keskeiseltä henkilöltä yksi kysymys: mikä yrityksen verkkosivuston tarkoitus sinun näkökulmastasi on? Kirjoita vastaukset ylös. Niissä todennäköisesti on eroja. Kerää vastauksia yrityksen kaikista osastoista ja aseta ne sitten tärkeysjärjestykseen. Suosittelemme huomiomaan korkeintaan 10 tärkeintä.
Kun olet selvittänyt liiketoiminnalliset tavoitteet, voit alkaa luoda tehokkuusindikaattoreita niiden pohjalta. Otetaan esimerkiksi tilanne, jossa tavoitteena on saada enemmän ihmisiä tulemaan varsinaiseen myymälään sivustossa käynnin jälkeen. Tällöin hyvä tehokkuusindikaattori Analytics-tilissä olisi varsinaisen myymälän osoitetiedot sisältävällä sivulla käyvien henkilöiden tulosprosentti.
Seuraavassa muutamia vinkkejä merkityksellisten tehokkuusindikaattorien luomiseksi:
- Varmista, että tehokkuusindikaattorit ovat tärkeitä ja liittyvät yritykseen. Mainitsin tämän jo kertaalleen, mutta tehokkuusindikaattoreiden sitominen yrityksen tavoitteisiin on hyvin tärkeää. Esimerkiksi "houkuttelee lisää kävijöitä" saattaa vaikuttaa hyvältä valinnalta tehokkuusindikaattoriksi, mutta mieti, onko se todella sidoksissa yrityksesi tavoitteisiin. Mitä jos markkinointi tehostuu ja kaksinkertaistaa kävijämäärän, mutta kukaan uusista kävijöistä ei osta mitään? Parempi vaihtoehto saattaisi olla laadukkaiden kävijöiden houkutteleminen ja laadun mittaaminen tulosprosentin tai poistumisprosentin perusteella.
- Valitse tehokkuusindikaattoreita, joiden perusteella voit ryhtyä toimiin. Jos et voi ryhtyä toimiin tehokkuusindikaattorin muutosten pohjalta, valinta ei ole hyvä. Kysy itseltäsi, mitä teet, jos tehokkuusindikaattorin arvo on huomenna tuplaantunut tai puolittunut.
- Keskity yleisöön ja anna olennaista tietoa. Jos esittelet raportteja muille tiimin jäsenille, muista, etteivät kaikki tiedot ole merkityksellisiä kaikille. Jos jaat käyttötietoja tiimin jäsenten kanssa, keskitä heidän huomionsa heidän työnsä kannalta tärkeimpiin kohtiin. Esimerkki: "50 prosenttia sivuston kävijöistä käytti hakutoimintoa sivustossa viime viikolla. Heistä 45 prosenttia poistui sivustosta heti nähtyään osuvimmat kymmenen hakutulosta." Tämä tieto on hyödyllinen suunnittelutiimille, joka pyrkii parantamaan sivustohakua, mutta siitä ei todennäköisesti ole apua markkinointiosaston työntekijöille.