Elämme lukemattomien näyttöjen maailmassa. Jos et ole viettänyt viimeistä vuotta (tai kolmea) kiven alla, tiedät varmasti mobiilin kasvusta ja lisääntyvästä tärkeydestä markkinoinnille, ja koko verkkomaailmalle.

2015 oli maineikkaasti vuosi, jolloin Google -hakujen määrä mobiililla ylitti kannettavat ja pöytäkoneet maailmanlaajuisesti, ja monet yhtiöt ovat huomanneet muutoksen.

“Minkä takia tämä vuosi on niin poikkeuksellinen?” on kysymys, jonka olen itse asiassa kuullut muutamilta asiakkailta, kun olen analysoinut heidän markkinointinsa tehokkuutta. Poikkeuksellisuus syntyi ennen kaikkea dramaattisesta käännöksestä kohti lisääntyviä klikkauksia mobiililla.

Yhdessä todistamassani tapauksessa hakujen määrä mobiililla tietokoneisiin verrattuna kasvoi jopa 20 prosentista yli 80 prosenttiin vain yhdessä vuodessa.

Millä tahansa tavalla asiaa katsoo mobiililla tehdyt haut ovat kokeneet 10-15 prosentin kasvun (katso alla oleva esimerkki):


Screen Shot 2016-02-29 at 9.45.11 AM.png


Meille on tuttuja tilastot, jotka osoittavat, että yli 90% kaikista online konversioista tapahtuu useammalla kuin yhdellä laitteella. Erittäin mielenkiintoista on ollut huomata, että käyttäjät reagoivat nykyään negatiivisesti ei-mobiili-optimoituihin nettisivuihin.

Puhelimet ovat meille henkilökohtaisia, ja haluamme, että tarpeisiimme vastataan. Itseasiassa, 50% käyttäjistä sanoo, että he käyttävät epätodennäköisimmin yrityksen palveluja, jos nettisivut eivät ole optimoitu mobiilille.

Tästä kaikesta informaatiosta huolimatta, tai mahdollisesti sen kaiken takia, voi olla haastavaa päättää, mistä aloittaa vaihdos “mobiiliystävällisyyteen”.

Seuraavalla viikolla, aion ottaa esille mobiilioptimointiin liittyviä aiheita ja jakaa muutamia hyödyllisiä vinkkejä.

Seuraavalla kerralla: mobiilisivujen perusteet!


AdWords-mobiilisarja #4. Menestyksen mittaaminen mobiilissa

Veronika Hinterdorfer-McInerney, Markkinointikonsultti, Mobiilijohtaja DACH, Google