Jopa kuusi kymmenestä internetin käyttäjästä Yhdysvalloissa aloittaa ostamisen toisella laitteella ja lopettaa toisella. Koska halusimme tarjota mainostajille mahdollisuuden seurata tällaisia ostoprosesseja, jotka aloitetaan toisella laitteella mutta joissa konversio tapahtuu eri laitteella, julkaisimme konversio eri laitteella ‑toiminnon yli kolme vuotta sitten. Nyt lisäämme tähän samaan tekniikkaan perustuen kolme uutta raporttia AdWordsin Attribuutio-osioon. Näiden raporttien avulla mainostajat saavat entistä tarkempia tietoja eri laitteiden käytöstä hakutapahtumaan liittyvällä konversioreitillä.


  • Laitteet – Tästä raportista näet, paljonko eri laitteilla tapahtuvaa toimintaa AdWords-tililläsi on.
  • Avustavat laitteet – Tästä raportista näet, miten usein eri laitteita on käytetty apuna konversion tuottamisessa toisella laitteella. Näitä tietoja kannattaa hyödyntää laitteen hintatarjouksen muokkausten asettamisessa.
  • Laitteiden reitit – Tästä raportista näet asiakkaiden suosituimmat konversioreitit kahdella tai useammalla laitteella.



Monien alojen mainostajat eri puolilla maailmaa ovat jo todenneet eri laitteilla tehtyjen toimintojen vaikutuksen viimeisen klikkauksen konversioihin.


                                                           Source: Google AdWords Internal Data 2016


Näitä eri laitteista saatuja uusia tietoja voidaan hyödyntää erityisesti seuraavilla tavoilla:

  • Voit valita attribuutiomalliksi viimeisen klikkauksen sijaan jonkin toisen asetuksen. Voit valita jokaiselle konversiotyypille jonkin kuudesta eri attribuutiomallista: viimeinen klikkaus, ensimmäinen klikkaus, lineaarinen, ajankulu, sijaintipohjainen ja tietoihin perustuva. Nämä attribuutiomallit ovat käytössä hakumainoksissa, ja niissä huomioidaan eri laitteilla tehdyt toiminnot. Kun valitset uuden mallin, attribuution arvo määritetään uudelleen konversioreitillä ja konversiotiedot muuttuvat ajan kuluessa. Lue lisätietoja viimeisimmästä parhaiden käytäntöjen oppaasta.
  • Voit päivittää laitteen hintatarjouksen muokkaukset. Uusi Avustavat laitteet ‑raportti kertoo, kuinka monessa konversiossa käytettiin apuna eri laitteella tuotettuja klikkauksia tai impressioita. Mobiililaitteiden avustavan toiminnan suhde kertoo, kuinka monessa konversiossa käytettiin apuna mobiililaitteita suhteessa mobiililaitteilla tuotettujen konversioiden kokonaismäärään. Jos esimerkiksi kampanjan mobiililaitteiden avustavan toiminnan suhde on 3,72, se tarkoittaa, että jokaista mobiililaitteella tuotettua konversiota kohti mobiililaitteilla avustettiin 3,72:ta muilla laitteilla syntynyttä konversiota. Näiden tietojen avulla voit päivittää mobiililaitteen hintatarjouksen muokkaukset.


Uudet raportit ovat käytettävissä muutaman viikon kuluessa Attribuutio-osion Työkalut-välilehdellä. Toivomme, että näistä uusista raporteista ja vertailuarvoista on sinulle hyötyä, kun lasket liiketoimintasi kannalta tärkeitä toimintoja kaikilla laitteilla.


Joan Arensman, tuotepäällikkö

1. Google / Ipsos Connect, March 2016, GPS Omnibus, n=2,013 US online respondents 18+