Tervetuloa taas Googlen Pohjoismaiden tiimin uutiskirjeen pariin! Tällä viikolla kerromme sinulle hieman Googlen Micro-Moments -narratiivista, jonka olemme tarkoittaneet sinun käyttöösi paremmin ymmärtääksesi kuluttajien käyttäytymistä mobiilimaailmassa. Mobiililaitteiden käyttäjien tarpeita määrittävät nopeat mutta tärkeät hetket, esimerkiksi erilaisten tarpeiden muodossa. Tähän liittyen meillä on tarjota erilaisia ratkaisuja, joista tärkeimpänä on tietenkin Google-haku. Täällä suosittelemme, että olet läsnä oikeaan aikaan oikeanlaisen viestin kera, jotta pääset aloittamaan keskustelun näiden käyttäjien kanssa.

Mitä tarkoitamme Micro-Moments -narratiivilla?

Käytämme Micro-Moments -termiä liittyen nopeisiin mutta erittäin relevantteihin hetkiin potentiaalisten asiakkaidesi käyttäytymisessä. Näinä hetkinä asiakkaat etsivät oikeanlaista tuotetta tai palvelua, joka sopii heidän tarpeisiinsa. He eivät välttämättä vielä ole tunnistaneet, että mikä erityisesti olisi vastaus heidän tarpeisiinsa, mutta nämä ovat sellaisia hetkiä, jolloin voit relevantin ratkaisun tarjota.

Tässä uudessa mobiililaitteiden mahdollistamassa paradigmassa on elintärkeää ymmärtää, että nämä hetket eivät ole mitenkään sidottuja mihinkään tiettyyn paikkaan tai aikaan, vaan voivat tapahtua missä ja milloin vain. Käyttäjän paikka ja hetki kuitenkin suuresti vaikuttavat hänen etsimäänsä tarpeeseen: esimerkiksi tarve uudelle keittiökoneelle voi todennäköisesti syntyä käyttäjän keittiössä ollessa. Tätä esimerkkiä tilastot tukevat, sillä yli 39 % yhdysvaltalaisista käyttäjistä kertoivat tilanneensa verkosta ollessaan keittiössä.

On siis todella tärkeää, että sivustosi tarjoaa positiivisen käyttäjäkokemuksen mobiililaitteilla. Enää ei ole mitään tekosyitä sille, että et tätä varmistaisi kaikin mahdollisin tavoin. Meillä Googlella on tarjota tähän liittyen monia erilaisia työkaluja ja muita resursseja, joita käyttäen voit sivustosi toimivuutta lähteä varmistamaan ja kehittämään eteenpäin. Voit myös esimerkiksi ottaa mobiililaitteen käteesi, pistää itsesi kuluttajan saappaisiin ja kokeilla sivustosi toimivuutta. Tämän jälkeen sinun tulisi varmistaa hakukampanjoidesi ja muiden viestikanaviesi kohdistuksen optimointi: onko sinulla esimerkiksi Hakuverkosto-kampanjassasi käytössä kaikki potentiaaliset haut kattavat, älykkäät avainsanat?

Jos et tiedä mistä aloittaa, suosittelemme että katsoisit Pohjoismaiden AdWords-tiimissä nauhoittamamme mobiilisarjan — videot ovat suomeksi. Tämän jälkeen voisit tutustua lisää meidän Micro-Moments -osioon Think with Google -sivustolla (nämä artikkelit ovat englanniksi).

Kirjoittanut: Antti Kauttonen, Google AdWords Nordics