Uusien maantieteellisten raporttien avulla voit analysoida tehokkuuttasi niissä maissa ja niillä alueilla, joista sivustosi saa AdWords-liikennettä. Katsotaan näitä hiukan tarkemmin. Kuvitteellinen italialainen mainostajamme Angelo myy laadukkaita vaatteita ympäri maailman. Hänellä on kansainvälinen AdWords-kampanja, jossa käytetään englantia, koska hänen kansainvälisen sivustonsa kielenä on englanti. Angelo kohdistaa kahteenkymmeneenneljään kieleen, kuten englantiin, romaniaan ja slovakkiin, sekä viiteenkymmeneenneljään Euroopan maahan, kuten Espanjaan, Alankomaihin ja Portugaliin. Näin toimimalla hän haluaisi saada mukaan jokaisen potentiaalisen eurooppalaisen asiakkaan.

Maantieteellisten tietojen tarkistamiseksi mainostajamme napsauttaa Yleisöt-välilehden vieressä olevaa nuolta. Sieltä saa näkyviin valinnaisen Mitat-valintaruudun. Valitse Ok ja siirry Mitat-välilehteen. Avaa sitten Näytä: Päivä ja muuta näkymäksi Maantieteellinen. Nyt käytettäviksi tulevat maa- tai alue-, kaupunkikeskus- ja kaupunkikohtaiset tiedot. Kun Angelo tarkastelee kansainvälisen kampanjansa maantieteellisiä tietoja, hän päättää käyttää suodatusehtona vaihtoehtoa Tulosprosentti (1/napsautus). Korkeimman tulosprosentin maat näkyvät ylimpinä ja seuraavina on useita maita, joista ei ole tullut lainkaan tuloksia. Angelo toteaa, että budjetista kannattaa käyttää suurempi osa maissa, joissa kauppa käy erittäin hyvin. Lisäksi hän aikoo tutkia, miksi tuotteet eivät mene kaupaksi muissa maissa. Selattuaan 182 riviä eri maiden tietoja hän havaitsee, että luomalla erilliset kampanjat parhaille maille niiden seuraaminen on jatkossa helpompaa.



Seuraavaksi Angelo päättää kyseenalaistaa kohdistuksessa käyttämänsä 24 kieltä. Alun perin hän ajatteli, että olisi hyvä käyttää mahdollisimman monta kieltä, jotta tilaisuuksia ei menetettäisi. Nyt hän haluaa selvittää, miten kohdistaminen todellisuudessa toimii. Hän tutustuu tästä syystä AdWords-ohjekeskukseen (http://adwords.google.com/support/?hl=fi). Kielikohdistusta käsittelevästä artikkelista Angelo lukee, että AdWords-järjestelmä tarkistaa, vastaako käyttäjän Google-käyttöliittymän kieliasetus jotain kampanjassa kohdistettua kieltä. Koska Angelo kohdistaa 24 kieleen, hänen mainoksensa saavat paljon näkyvyyttä lähinnä 24 eri Google-käyttöliittymässä. Kaikki Angelon mainokset ovat kuitenkin englanniksi, joten hänen englanninkieliset mainoksensa näkyvät romanialaisen, islantilaisen, ranskalaisen jne. käyttöliittymän oikeassa reunassa. Koska Angelon kansainvälisen sivuston kielenä on englanti, hän olettaa, että hänen kansainväliset asiakkaansa puhuvat englantia ja napsauttavat mainosta. Maantieteellisten raporttien perusteella Angelo voi tunnistaa tiettyjä maita, jotka eivät johda tuloksiin. Näissä maissa puhutut kielet kannattaa jättää pois kohdistamisesta. Tällä tavalla Angelo voi panostaa koko budjetin maihin ja kieliin, joissa myyntiä todennäköisimmin syntyy.

Angelo voi nyt tehdä tärkeitä muutoksia kansainväliseen jälleenmyyntikampanjaansa. Ensiksi hän luo erilliset AdWords-kampanjat maille, joissa kauppa käy parhaiten. Sitten hän lisää englannin ja kyseisessä maassa puhutun kielen kohdistukseen. Lopuksi hän jakaa budjetin uudelleen useiden kampanjoiden kesken. Tämän kokoonpanon myötä seuraaminen on helpompaa ja Angelon budjetti käytetään järkevämmin. Lähipäivien ajan hän seuraa kampanjoiden kehitystä tarkasti AdWords-raporttien avulla.

Kirjoittaja: