Mainostoimiston näkökulma: selvyyttä AdWords-väärinkäsityksiin, 1. osa
torstaina, elokuuta 12, 2010
Tunnisteet: Uusi käyttöliittymä
Tänään on vuorossa blogiviesti, jonka ovat kirjoittaneet vieraamme Katja ja Jasmin Leipzigissä Saksassa sijaitsevasta verkkomarkkinointitoimisto Projecterista. Olemme viime aikoina pyrkineet tuomaan selvyyttä [Link to AdWords Myths Part I] ja tänään Katja ja Jasmin käsittelevät muutamia AdWordsiin liittyviä harhakäsityksiä, joita he kohtaavat toimiessaan mainostoimistokumppanina.
Työssämme verkkomarkkinointitoimistossa ja hakukonemarkkinointipalvelujen tarjoajana kuulemme usein tunnettuja puolitotuuksia ja harhakäsityksiä Google AdWordsista. Kyseessä voi olla epäily, ettei kukaan napsauta mainoksia, tai sekaannus hakukonemarkkinoinnin ja hakukoneoptimoinnin välillä. Tällä blogiviestillä pyrimme korjaamaan yleisimmät avainsanamarkkinointia koskevat väärinkäsitykset ja huhut.
"Hakukonemarkkinointi = AdWords, vai mitä?"
Kun asiakkaat soittavat meille, meiltä kysytään usein hakukoneoptimoinnista, vaikka asiakas tarkoittaa oikeastaan hakukonemarkkinointia. Englannin kielen lyhenne SEM (Search Engine Marketing) tarkoittaa hakukonemarkkinointia ja SEO (Search Engine Optimization) puolestaan hakukoneoptimointia. Jälkimmäinen viittaa verkkosivuston sijoituksen parantamiseen maksuttomissa hakutuloksissa. Näin ollen hakukoneoptimoinnilla ei ole mitään tekemistä Google AdWords -mainosten kanssa.
"Mainoksista maksetaan näyttökerran perusteella, eikö niin?"
Hakukonemainonnan etu on sen napsautuskohtainen laskutustapa. Tämä tarkoittaa, että asiakas maksaa mainoksen napsautusten, ei mainoksen näytön mukaan (näyttökerta = mainoksen näyttäminen). Toisin kuin perinteisessä verkkomainonnassa, josta maksetaan yleensä näyttökertojen mukaan, AdWords-asiakkaat maksavat vain, jos mahdollinen asiakas (haun tekijä) todella napsauttaa mainosta ja osoittaa näin konkreettista kiinnostusta tarjontaa kohtaan. Suuri etu muodostuu siitä, että maksat vain verkkosivustosi todellisista kävijöistä etkä vaikeasti mitattavista mainoksen näkemisen vaikutuksista. Napsautuskohtainen mainontamuoto on erityisen suosittu niiden mainostajien keskuudessa, jotka haluavat suoraa palautetta, kuten myyntejä tai viittauksia.
Toisaalta näyttökertojen perusteella maksettu mainonta sopii erityisesti mainostajille, jotka haluavat lisätä tuotemerkkitietoisuutta. Tässä tapauksessa asiakkaat valitsevat yleensä näyttömainokset Google Display -verkostossa. Hiljattain esitelty AdWordsin näyttötulosseurannan raportti auttaa mittaamaan tämäntyyppisten mainosten tehokkuutta. Raportin avulla voidaan vihdoin mitata näyttökertojen perusteella maksettavien mainosten tehokkuutta.
"Verkkosivustoni näkyy maksuttomien hakutulosten ensimmäisellä sivulla, joten en tarvitse hakukonemarkkinointia"
Verkkosivustojen omistajat, joiden verkkosivustot sijoittuvat jo hyvin korkealle maksuttomissa hakutuloksissa, ovat usein vakuuttuneita siitä, etteivät he tarvitse sen lisäksi AdWordsia. Haluaisimme kuitenkin muistuttaa tässä vaiheessa "10 + 20 = 60" -säännöstä. Lisääntyvän vaikutuksen seurauksena verkkosivusto saa huomattavasti enemmän liikennettä, kun se käyttää molempia kanavia (hakukoneoptimointia ja hakukonemarkkinointia) samanaikaisesti kuin jos se käyttäisi molempia erikseen. Tämä on seurausta lisääntyneestä varmuudesta, joka välittyy mahdolliselle asiakkaalle, kun verkkosivusto näkyy sekä maksuttomissa että maksetuissa hakutuloksissa.
"Budjetti kului nopeasti enkä saanut lainkaan tuloksia!"
Monet asiakkaistamme ovat kokeilleet AdWordsia aiemmin. Kokemuksen, seurannan ja optimointitaitojen puutteiden takia budjetti on kulunut loppuun nopeasti. Näin ollen on ollut vaikea havaita ohjelman hyötyjä, ja kanava on hylätty liian nopeasti tuottamattomana. Hakukonemarkkinointi tarjoaa kuitenkin muita kanavia paremmat mahdollisuudet mitata menestystä tulosseurannalla [link to HC article on Conversion Tracking].
Toisen ongelman muodostavat asiakkaiden usein hyvin alhaiset budjetit. Jos haluat osallistua mainoshuutokauppaan alalla, jolla on huomattavasti kilpailua, on usein mahdotonta tehdä puolueetonta arviota kanavan tuottavuudesta vain 100 euron budjetilla.
Vieraina Jasmin Schindler ja Katja von der Burg, verkkomarkkinointitoimisto Projecter
Nämä ovat neljä ensimmäistä huhua, jotka Projecterissa kuullaan säännöllisesti. Toisessa viestissään vieraamme jatkavat sarjaa ja käsittelevät muita väärinkäsityksiä. Pysy kuulolla.
P.S. Onko sinulla AdWords-toimisto tai kirjoitatko blogia AdWordista? Haluaisitko vieraaksi Inside AdWords -blogiin? Käytä tätä lomaketta ja kerro meille ehdotuksesi!
Post content
Tänään on vuorossa blogiviesti, jonka ovat kirjoittaneet vieraamme Katja ja Jasmin Leipzigissä Saksassa sijaitsevasta verkkomarkkinointitoimisto Projecterista. Olemme viime aikoina pyrkineet tuomaan selvyyttä [Link to AdWords Myths Part I] ja tänään Katja ja Jasmin käsittelevät muutamia AdWordsiin liittyviä harhakäsityksiä, joita he kohtaavat toimiessaan mainostoimistokumppanina.
Työssämme verkkomarkkinointitoimistossa ja hakukonemarkkinointipalvelujen tarjoajana kuulemme usein tunnettuja puolitotuuksia ja harhakäsityksiä Google AdWordsista. Kyseessä voi olla epäily, ettei kukaan napsauta mainoksia, tai sekaannus hakukonemarkkinoinnin ja hakukoneoptimoinnin välillä. Tällä blogiviestillä pyrimme korjaamaan yleisimmät avainsanamarkkinointia koskevat väärinkäsitykset ja huhut.
"Hakukonemarkkinointi = AdWords, vai mitä?"
Kun asiakkaat soittavat meille, meiltä kysytään usein hakukoneoptimoinnista, vaikka asiakas tarkoittaa oikeastaan hakukonemarkkinointia. Englannin kielen lyhenne SEM (Search Engine Marketing) tarkoittaa hakukonemarkkinointia ja SEO (Search Engine Optimization) puolestaan hakukoneoptimointia. Jälkimmäinen viittaa verkkosivuston sijoituksen parantamiseen maksuttomissa hakutuloksissa. Näin ollen hakukoneoptimoinnilla ei ole mitään tekemistä Google AdWords -mainosten kanssa.
"Mainoksista maksetaan näyttökerran perusteella, eikö niin?"
Hakukonemainonnan etu on sen napsautuskohtainen laskutustapa. Tämä tarkoittaa, että asiakas maksaa mainoksen napsautusten, ei mainoksen näytön mukaan (näyttökerta = mainoksen näyttäminen). Toisin kuin perinteisessä verkkomainonnassa, josta maksetaan yleensä näyttökertojen mukaan, AdWords-asiakkaat maksavat vain, jos mahdollinen asiakas (haun tekijä) todella napsauttaa mainosta ja osoittaa näin konkreettista kiinnostusta tarjontaa kohtaan. Suuri etu muodostuu siitä, että maksat vain verkkosivustosi todellisista kävijöistä etkä vaikeasti mitattavista mainoksen näkemisen vaikutuksista. Napsautuskohtainen mainontamuoto on erityisen suosittu niiden mainostajien keskuudessa, jotka haluavat suoraa palautetta, kuten myyntejä tai viittauksia.
Toisaalta näyttökertojen perusteella maksettu mainonta sopii erityisesti mainostajille, jotka haluavat lisätä tuotemerkkitietoisuutta. Tässä tapauksessa asiakkaat valitsevat yleensä näyttömainokset Google Display -verkostossa. Hiljattain esitelty AdWordsin näyttötulosseurannan raportti auttaa mittaamaan tämäntyyppisten mainosten tehokkuutta. Raportin avulla voidaan vihdoin mitata näyttökertojen perusteella maksettavien mainosten tehokkuutta.
"Verkkosivustoni näkyy maksuttomien hakutulosten ensimmäisellä sivulla, joten en tarvitse hakukonemarkkinointia"
Verkkosivustojen omistajat, joiden verkkosivustot sijoittuvat jo hyvin korkealle maksuttomissa hakutuloksissa, ovat usein vakuuttuneita siitä, etteivät he tarvitse sen lisäksi AdWordsia. Haluaisimme kuitenkin muistuttaa tässä vaiheessa "10 + 20 = 60" -säännöstä. Lisääntyvän vaikutuksen seurauksena verkkosivusto saa huomattavasti enemmän liikennettä, kun se käyttää molempia kanavia (hakukoneoptimointia ja hakukonemarkkinointia) samanaikaisesti kuin jos se käyttäisi molempia erikseen. Tämä on seurausta lisääntyneestä varmuudesta, joka välittyy mahdolliselle asiakkaalle, kun verkkosivusto näkyy sekä maksuttomissa että maksetuissa hakutuloksissa.
"Budjetti kului nopeasti enkä saanut lainkaan tuloksia!"
Monet asiakkaistamme ovat kokeilleet AdWordsia aiemmin. Kokemuksen, seurannan ja optimointitaitojen puutteiden takia budjetti on kulunut loppuun nopeasti. Näin ollen on ollut vaikea havaita ohjelman hyötyjä, ja kanava on hylätty liian nopeasti tuottamattomana. Hakukonemarkkinointi tarjoaa kuitenkin muita kanavia paremmat mahdollisuudet mitata menestystä tulosseurannalla [link to HC article on Conversion Tracking].
Toisen ongelman muodostavat asiakkaiden usein hyvin alhaiset budjetit. Jos haluat osallistua mainoshuutokauppaan alalla, jolla on huomattavasti kilpailua, on usein mahdotonta tehdä puolueetonta arviota kanavan tuottavuudesta vain 100 euron budjetilla.
Vieraina Jasmin Schindler ja Katja von der Burg, verkkomarkkinointitoimisto Projecter
Nämä ovat neljä ensimmäistä huhua, jotka Projecterissa kuullaan säännöllisesti. Toisessa viestissään vieraamme jatkavat sarjaa ja käsittelevät muita väärinkäsityksiä. Pysy kuulolla.
P.S. Onko sinulla AdWords-toimisto tai kirjoitatko blogia AdWordista? Haluaisitko vieraaksi Inside AdWords -blogiin? Käytä tätä lomaketta ja kerro meille ehdotuksesi!
Post content