Noin yhdellä kolmesta mobiilihausta etsitään paikallisia tuotteita. Paikallisilla yrityksillä on siis mahdollisuus tavoittaa mobiilikäyttäjät heidän ollessaan lähellä toimipistettä ja valmiita ostamaan. Tässä muutamia vinkkejä siitä, miten potentiaaliset asiakkaat tavoitetaan heidän liikkuessaan lähialueilla.

1) Päätä yrityksesi näkyvyydestä maksuttomissa hakutuloksissa
Koska ihmiset etsivät yrityksiä verkosta useammin kuin muista lähteistä, yrityksesi tietojen on löydyttävä helposti Google.fi- ja Google Maps -sivustoilta. Luo yritystiedot Google Places -palvelussa varmistaaksesi, että potentiaaliset asiakkaat löytävät sinut ja että hallitset täydellisesti tietojesi näkyvyyttä.

Jos yrityksesi näkyy jo hakutuloksena, voit Google Places -palvelun avulla lunastaa tietosi ja täydentää niitä esimerkiksi valokuvilla, aukioloajoilla, yrityksesi verkkosivustolla ja muilla tiedoilla.

2) Tavoita enemmän potentiaalisia asiakkaita lähelläsi
Kun luot kampanjan Google AdWords -tilissäsi, voit käyttää aluekohdistusta ja näyttää mainoksiasi vain käyttäjille, jotka ovat lähellä yritystäsi. Voit valita, näytätkö viestisi käyttäjille alue-, kaupunki- vai kaupunkikeskustasolla. Tarkemman kattavuuden saat määrittämällä alueen jonkin tietyn kohteen mukaan tai rajaamalla alueen itse. Aluekohdistus voi parantaa mainoskampanjoidesi sijoitetun pääoman tuottoprosenttia keskittymällä käyttäjiin, jotka ovat lähistöllä ja ovat siksi todennäköisimpiä ostajia.


3) Hanki paikallisia asiakkaita sijaintilaajennuksilla

Sijaintilaajennus on valinnainen lisämainosteksti, joka ilmoittaa käyttäjälle yrityksesi lähimmän toimipisteen hänen sijaintinsa tai hakutermiensä perusteella. Käyttäjä voi napsauttaa toimipisteen osoitetta ja nähdä kartan alueesta, jolla yrityksesi sijaitsee. Kun mainos näkyy mobiililaitteessa, jossa on kaikilla toiminnoilla varustettu internetselain, käyttäjä näkee myös soita napsauttamalla -puhelinnumeron, joka yhdistyy välittömästi kyseisen toimipisteen puhelimeen.

Voit asettaa sijaintilaajennukset helposti Google Places -tilisi tietojen avulla tai antaa tiedot manuaalisesti. Huomaa, että vaikka mainoksesi näytetäänkin kaikille kohdistettujen maantieteellisten sijaintien käyttäjille, sijaintilaajennukset näkyvät ainoastaan käyttäjille, joille kyseisen toimipisteen tiedot ovat sijaintisignaalien perusteella osuvia.

4) Yhdistä kaikki edellä mainitut

Miten maantieteellinen kohdistus ja sijaintilaajennukset toimivat, kun mainos näkyy mobiililaitteessa? Oletetaan, että omistat useita kukkakauppoja tietyllä alueella. Matti on lähistöllä oleva potentiaalinen asiakas, joka haluaa ostaa kukkia matkallaan tupaantuliaisiin. Hän voi etsiä kukkakauppoja mobiililaitteellaan. Matti on erään liikkeesi lähistöllä, joten mainoksesi yhteydessä hän näkee sijaintilaajennuksen, joka kertoo lähimmän toimipisteen ja sen puhelinnumeron. Matti napsauttaa yrityksen osoitetta saadakseen kartan ja ajo-ohjeet. Sen jälkeen hän napsauttaa yrityksen puhelinnumeroa ja soittaa varmistaakseen, että liike on auki ja myy valmiita kukkakimppuja.

Mobiilikäyttäjät haluavat yleensä toimia välittömästi. He saattavat esimerkiksi ajaa liikkeeseen tai soittaa ja varmistaa, että liikkeessä on heidän etsimänsä tuote. Kokeile näitä ominaisuuksia niin asiakkaasi löytävät yrityksesi helposti.

Kirjoittaja: Michael Schipper & Kirsi - Inside AdWords-tiimi