Analyticsin ja AdWordsin vianetsintä, osa 1
tiistaina, huhtikuuta 06, 2010

Google Analytics on tehokas työkalu, jonka avulla voit mitata ja analysoida verkkosivustosi käyttöä ja verkkomainontakampanjoidesi menestystä. Tässä blogiviestisarjassa käsittelemme ongelmia, joita Google Analyticsin käytössä saattaa ilmetä, ja kerromme, miten ne voi ratkaista.
Jotta tietoja voidaan analysoida, AdWords-tili on linkitettävä Analytics-tiliin. Liittämisen aikana tai sen jälkeen saatat havaita seuraavia ongelmia:
En voi käyttää Google Analyticsia AdWords-tilini kautta
Jos et pääse Analytics-tiliisi AdWordsin Raportointi > Google Analytics -välilehden kautta, on todennäköistä, että AdWordsin kirjautumissähköpostiosoitteessa ei ole Analyticsin käyttöoikeuksia. Sinun on otettava yhteyttä Analytics-tilin järjestelmänvalvojaan, jotta hän voi lisätä sähköpostiosoitteesi käytön hallinnan avulla. Jos AdWords-kirjautumissähköpostiosoitteessasi on jo Analyticsin käyttöoikeus, saattaa olla, että AdWords-tilisi on jo liitetty toiseen Analytics-tiliin. Jos epäilet, että tämä pitää paikkansa, ota yhteyttä AdWords-tukeen.
Analytics-raporteissa ei ole tietoja
Jos Analytics-profiilisi ei tallenna lainkaan tietoja, tähän saattaa olla useita selityksiä. Yleisimpiä syitä ovat seuraavat:
- Verkkosivuston seurantakoodi puuttuu tai on virheellinen
Tarkista ensin, näkyykö Analytics-koodi sivustosi lähdekoodissa ja onko se otettu oikein käyttöön. Jos haluat tarkistaa, miltä koodin pitäisi näyttää, siirry Analytics-tiliin ja valitse Analytics-asetukset, valitse Muokkaa kyseisen profiilin vieressä ja valitse lopuksi oikeassa yläkulmassa Tarkista tila.
- Väärä profiilinumero sivuston seurantakoodissa
Toisinaan väärän profiilin tai tilin koodi on asennettu verkkosivustoon vahingossa. Varmista, että oikea profiilinumero (josta käytetään myös nimitystä Web Property ID ja UA-numero) on käytössä sivuston lähdekoodissa. Voit tarkistaa oikean profiilinumeron valitsemalla Tarkista tila. Jos numero poikkeaa lähdekoodissa olevasta, sinun on muutettava verkkosivustosi lähdekoodissa olevaa seurantakoodia.
- Virheelliset suodatinasetukset
On myös mahdollista, että suodattimet on määritetty väärin ja kaikki liikenne suodatetaan vahingossa pois. Tarkista, onko profiilissasi käytössä suodattimia. Täällä on ohjeita Analyticsin suodatinvirheiden vianetsintään.
- Profiili on luotu viimeisten 24–72 tunnin aikana
Kun Analytics-koodi on otettu käyttöön sivustossasi, saattaa kestää 24–72 tuntia, ennen kuin ensimmäiset tiedot näkyvät Analytics-raporteissa. Tämä johtuu siitä, että Analytics ei ole reaaliaikainen raportointityökalu. Kiitos kärsivällisyydestä.
Tämä päättää sarjan ensimmäisen osan. Seuraavassa viestissä tutustumme (ei asetettu) -tietojen, puuttuvien AdWords-tietojen, verkkokaupan sekä automaattisen ja manuaalisen koodauksen vianetsintään.
Kirjoittaja: Tobias & Kirsi - Inside AdWords-tiimi