Mobiililaitteissa mainostamisen optimoiminen Google Analyticsin avulla
torstaina, maaliskuuta 04, 2010
On tärkeää ymmärtää, keitä verkkosivustossasi käy, kun kehität AdWords-kampanjoitasi. Tässä viestissä näytämme, miten voit analysoida verkkosivustosi liikennettä ja optimoida AdWords-kampanjasi Google Analyticsin avulla.
Keitä sivustossasi käy?
Yhä useammat käyttäjät vierailevat tavallisissa verkkosivustoissa mobiililaitteilla, joissa on kaikilla toiminnoilla varustetut internetselaimet. Tällaiset käyttäjät saattavat etsiä erilaisia tietoja. He saattavat myös haluta suorittaa tiettyjä toimintoja nopeammin kuin pöytätietokoneen käyttäjät. Tiedätkö kuinka moni sivustosi kävijä käyttää mobiililaitetta?
Voit selvittää tämän helposti Google Analyticsin avulla tarkastelemalla Kävijät-raportointiosion Mobiililaitteet-raporttia. Jos suurin osa sivustosi liikenteestä on peräisin iPhone- ja Android-käyttöjärjestelmistä, varmista, että AdWords-kampanjasi tavoittavat saman yleisön tarkistamalla, että AdWords-kampanjan asetuksista on valittu mainosten näyttäminen iPhonessa ja vastaavissa mobiililaitteissa.
(näytä suurempi kuva napsauttamalla tätä)
Mitä he etsivät?
Google Analyticsin avulla pystyt tarkistamaan, mitkä hakuavainsanat toivat eniten liikennettä verkkosivustoosi mobiililaitteista. Voit tarkistaa, mitä mobiililaitteita käyttäneet kävijät etsivät, valitsemalla Mobiililaitteet-raportin toissijaiseksi mittasuhteeksi Avainsana. Voit hyödyntää näitä avainsanoja luomalla erillisen mobiilikampanjan ja sisällyttämällä siihen mobiililaitteisiin kohdistetun mainostekstin.
(näytä suurempi kuva napsauttamalla tätä)
Minne he menevät?
Liikkuvat asiakkaat saattavat etsiä verkkosivustostasi erilaisia tietoja kuin pöytätietokonetta käyttävät asiakkaat. Google Analyticsin avulla näet, mitä mobiiliasiakkaat tekevät eri tavalla verkkosivustossasi. Luo Tarkennettu segmentti mobiililaitteille ja käytä sitä Sisältöraporteissa. Sitten voit optimoida AdWords-kampanjasi luomalla mobiililaitekohtaisia kampanjoita, joilla on eri aloitussivun URL-osoite. Jos mobiililaitteita käyttävät asiakkaat käyttävät eniten verkkosivustosi toimipisteen paikannussivua, voit käyttää aloitussivuna tätä URL-osoitetta.
Aloitus
Toivottavasti näistä vihjeistä on apua mobiililaitteissa mainostamisessa. Voit aloittaa Google Analyticsin käytön siirtymällä osoitteeseen www.google.fi/analytics.
Kirjoittaja: Mike Schipper & Antti Saarela - Inside AdWords-tiimi