Avainsanavaihtoehdot: negatiiviset avainsanat
maanantaina, syyskuuta 07, 2009
Negatiiviset avainsanat ovat tärkeässä osassa lähes jokaisessa menestyksekkäässä AdWords-kampanjassa. Kun tavalliset avainsanat ilmoittavat AdWords-järjestelmälle, milloin mainosta tulisi näyttää, negatiiviset avainsanat määrittävät, milloin mainosta ei tule näyttää. Esimerkki: Uusiin pyöriin erikoistunut pyöräkauppias voit määrittää negatiiviseksi avainsanaksi -käytetty, jotta mainosta ei näytetä käytettyihin pyöriin liittyvissä hauissa.
Miksi negatiivisia avainsanoja kannattaa käyttää?
Negatiivisten avainsanojen avulla voi luoda entistä tarkemmin kohdistettuja mainoskampanjoita, joissa mainokset tavoittavat vain ne asiakkaat, jotka etsivät yrityksen tarjoamaa tuotetta tai palvelua. Ne estävät näyttökerrat, jotka eivät todennäköisesti tuota napsautuksia ja jotka vielä epätodennäköisemmin johtavat viittauksiin tai myyntiin. Kun mainokset kohdistetaan entistä tarkemmin, negatiiviset avainsanat parantavat mainoksen sijoitusta ja laskevat napsautuskohtaisia hintoja. Samalla sijoitetun pääoman tuottoprosentti nousee. Tämä tarkoittaa sitä, että AdWordsin kautta tulevaa liikennettä on enemmän ja sen laatu on parempaa entistä pienemmällä sijoituksella.
Monet AdWords-asiakkaat suhtautuvat skeptisesti näyttökertojen ja napsautusten rajoittamiseen, koska he haluavat tavoittaa mahdollisimman paljon käyttäjiä. Jos negatiiviset avainsanat on määritetty oikein, ne estävät vain ne näyttökerrat ja napsautukset, jotka eivät sovi tai jotka ovat jopa haitallisia. Negatiivisten avainsanojen hyödyt peittoavat selvästi näyttökertojen rajoittamisesta aiheutuvat haitat. Tästä syystä negatiivisia avainsanoja kannattaa käyttää keskeisenä strategiana kampanjan optimoinnissa ja sijoitetun pääoman tuottoprosentin maksimoinnissa.
Miten negatiivisia avainsanoja käytetään?
Tavallisten avainsanojen tavoin negatiivisissa avainsanoissa on kolme asetusvaihtoehtoa .
Määritä avainsanat negatiivisiksi tarvittavien välimerkkien avulla.
– Negatiiviset laajan haun avainsanat (-esimerkki): Mainosta ei näytetä hakulausekkeilla, jotka sisältävät negatiivisen avainsanan. Jos negatiivinen avainsana koostuu useista sanoista, hakulausekkeessa on oltava kaikki sanat (missä tahansa järjestyksessä), jotta mainosta ei näytettäisi. Esimerkki: pyörä, -gps kiertomatkat. Seuraavat hakulausekkeet käynnistävät mainoksen: "maastopyörä kiertomatkat", "gps pyörä kiertomatkailu". Seuraavat hakulausekkeet eivät käynnistä mainosta: "pyörä kiertomatkat gps", "gps kiertomatkat kulkuvälineenä pyörä". Useimmissa tapauksissa kannattaa käyttää useita negatiivisia laajan haun avainsanoja, joissa on vain yksi sana kussakin, sillä tällöin optimointi on helpompaa.
– Negatiiviset ilmaushaun avainsanat (-"esimerkki"): Mainosta ei näytetä hakulausekkeilla, jotka sisältävät negatiivisen avainsanan sanat määritetyssä järjestyksessä. Esimerkki: pyörä -"pyörä retki". Seuraavat hakulausekkeet käynnistävät mainokset: "retki pyörä", "pyörä retkiajoa varten". Seuraavat hakulausekket eivät käynnistä mainosta: "pyörä retki Irlannissa", "pyörä retki käyttöön". Negatiivisen ilmaushaun avainsanoissa tulisi olla vähintään kaksi sanaa.
– Negatiiviset tarkan haun avainsanat (-[example]): Mainosta ei näytetä hakulausekkeilla, jotka ovat täsmälleen samanlaisia kuin negatiivinen avainsana. Esimerkki: pyörä, -[bike]. Seuraavat hakulausekkeet käynnistävät mainoksen: "pyörä ale", "osta pyörä verkossa". Seuraava hakulauseke ei käynnistä mainosta: "pyörä". Tämän vaihtoehdon kanssa voit hyödyntää kaikki hakulausekkeet, joissa on sana "pyörä" ja jotakin muuta. Tätä kannattaa käyttää, jos tilastojen mukaan tällaiset yhdistelmät tuottavat tuloksia paremmin kuin hakulauseke "pyörä", mutta jokaisen mahdollisen yhdistelmän lisääminen avainsanaksi on liian vaivalloista.
Missä negatiivisia avainsanoja voi käyttää?
Negatiivisia avainsanoja voi käyttää mainosryhmätasolla tavallisten avainsanojen tavoin. Sen lisäksi niitä voi käyttää myös kampanjatasolla. Tästä vaihtoehdosta on hyötyä, kun negatiivinen avainsana sopii kaikkiin kampanjan mainosryhmiin, sillä tällöin negatiivista avainsanaa ei tarvitse lisätä jokaiseen mainosryhmään erikseen.
Miksi negatiivisia avainsanoja kannattaa käyttää?
Negatiivisten avainsanojen avulla voi luoda entistä tarkemmin kohdistettuja mainoskampanjoita, joissa mainokset tavoittavat vain ne asiakkaat, jotka etsivät yrityksen tarjoamaa tuotetta tai palvelua. Ne estävät näyttökerrat, jotka eivät todennäköisesti tuota napsautuksia ja jotka vielä epätodennäköisemmin johtavat viittauksiin tai myyntiin. Kun mainokset kohdistetaan entistä tarkemmin, negatiiviset avainsanat parantavat mainoksen sijoitusta ja laskevat napsautuskohtaisia hintoja. Samalla sijoitetun pääoman tuottoprosentti nousee. Tämä tarkoittaa sitä, että AdWordsin kautta tulevaa liikennettä on enemmän ja sen laatu on parempaa entistä pienemmällä sijoituksella.
Monet AdWords-asiakkaat suhtautuvat skeptisesti näyttökertojen ja napsautusten rajoittamiseen, koska he haluavat tavoittaa mahdollisimman paljon käyttäjiä. Jos negatiiviset avainsanat on määritetty oikein, ne estävät vain ne näyttökerrat ja napsautukset, jotka eivät sovi tai jotka ovat jopa haitallisia. Negatiivisten avainsanojen hyödyt peittoavat selvästi näyttökertojen rajoittamisesta aiheutuvat haitat. Tästä syystä negatiivisia avainsanoja kannattaa käyttää keskeisenä strategiana kampanjan optimoinnissa ja sijoitetun pääoman tuottoprosentin maksimoinnissa.
Miten negatiivisia avainsanoja käytetään?
Tavallisten avainsanojen tavoin negatiivisissa avainsanoissa on kolme asetusvaihtoehtoa .
Määritä avainsanat negatiivisiksi tarvittavien välimerkkien avulla.
– Negatiiviset laajan haun avainsanat (-esimerkki): Mainosta ei näytetä hakulausekkeilla, jotka sisältävät negatiivisen avainsanan. Jos negatiivinen avainsana koostuu useista sanoista, hakulausekkeessa on oltava kaikki sanat (missä tahansa järjestyksessä), jotta mainosta ei näytettäisi. Esimerkki: pyörä, -gps kiertomatkat. Seuraavat hakulausekkeet käynnistävät mainoksen: "maastopyörä kiertomatkat", "gps pyörä kiertomatkailu". Seuraavat hakulausekkeet eivät käynnistä mainosta: "pyörä kiertomatkat gps", "gps kiertomatkat kulkuvälineenä pyörä". Useimmissa tapauksissa kannattaa käyttää useita negatiivisia laajan haun avainsanoja, joissa on vain yksi sana kussakin, sillä tällöin optimointi on helpompaa.
– Negatiiviset ilmaushaun avainsanat (-"esimerkki"): Mainosta ei näytetä hakulausekkeilla, jotka sisältävät negatiivisen avainsanan sanat määritetyssä järjestyksessä. Esimerkki: pyörä -"pyörä retki". Seuraavat hakulausekkeet käynnistävät mainokset: "retki pyörä", "pyörä retkiajoa varten". Seuraavat hakulausekket eivät käynnistä mainosta: "pyörä retki Irlannissa", "pyörä retki käyttöön". Negatiivisen ilmaushaun avainsanoissa tulisi olla vähintään kaksi sanaa.
– Negatiiviset tarkan haun avainsanat (-[example]): Mainosta ei näytetä hakulausekkeilla, jotka ovat täsmälleen samanlaisia kuin negatiivinen avainsana. Esimerkki: pyörä, -[bike]. Seuraavat hakulausekkeet käynnistävät mainoksen: "pyörä ale", "osta pyörä verkossa". Seuraava hakulauseke ei käynnistä mainosta: "pyörä". Tämän vaihtoehdon kanssa voit hyödyntää kaikki hakulausekkeet, joissa on sana "pyörä" ja jotakin muuta. Tätä kannattaa käyttää, jos tilastojen mukaan tällaiset yhdistelmät tuottavat tuloksia paremmin kuin hakulauseke "pyörä", mutta jokaisen mahdollisen yhdistelmän lisääminen avainsanaksi on liian vaivalloista.
Missä negatiivisia avainsanoja voi käyttää?
Negatiivisia avainsanoja voi käyttää mainosryhmätasolla tavallisten avainsanojen tavoin. Sen lisäksi niitä voi käyttää myös kampanjatasolla. Tästä vaihtoehdosta on hyötyä, kun negatiivinen avainsana sopii kaikkiin kampanjan mainosryhmiin, sillä tällöin negatiivista avainsanaa ei tarvitse lisätä jokaiseen mainosryhmään erikseen.