Yksi AdWordsin tärkeimmistä työkaluista on avainsanatyökalu. Taito käyttää sitä vaikuttaa merkittävästi menestymiseen AdWordsissa. Tässä tekstissä kerromme, mikä avainsanatyökalu on, mistä se löytyy ja ennen kaikkea miten sitä käytetään.

Mitä avainsanatyökalu tekee?

Haluatko saada lisää ehdotuksia mahdollisiksi avainsanoiksi, joita voisit käyttää tilissäsi? Kun annat tuotettasi tai palveluasi kuvaavia termejä avainsanatyökaluun, saat luettelon mahdollisista avainsanoista, jotka voit halutessasi lisätä tiliisi.

Miten avainsanatyökalua käytetään

Voit käyttää avainsanatyökalua tilisi kautta tai ulkoisesti. Varmista ennen käyttöä, että olet valinnut oikean kielen ja maan. Kirjoita sitten yksi tai useampi termi kenttään ja valitse Avainsanaideoita. Lisätietoja on ohjekeskuksen artikkelissa Miten avainsanatyökalua käytetään.

Ohessa on esimerkki hyvin yleisestä tilanteesta, joka auttaa sinua ymmärtämään, kuinka voit optimoida tilin tehokkuuden avainsanatyökalun avulla. Esimerkissä polkupyöräkauppias luo AdWords-kampanjan liikkeelleen, joka on erikoistunut retkipyörien myyntiin, mutta ei myy pyörätarvikkeita.

Avainsanojen löytäminen uuteen kampanjaan

Ensimmäinen vaihe pyöräkauppiaan kampanjan luomisessa on löytää osuvia avainsanoja, joiden pitäisi käynnistää hänen mainoksensa. Huomaa: toisin kuin painetuissa mainoksissa, ei ole järkevää, että mainos näkyy vain etäisesti pyöriin liittyvillä hauilla, kuten "matkailu" tai "ulkoilu". Kauppiaan pitäisikin keskittyä näyttämään mainoksensa käyttäjille, jotka jo etsivät retkipyörää.

Pyöräkauppiaan on mietittävä, mitä termejä retkipyörästä kiinnostunut käyttäisi haussaan. Kannattaa aina asettua asiakkaan asemaan. Pyöräkauppias päätyy kyselyyn "retkipyörä" ja kirjoittaa sen avainsanatyökaluun.

Hän havaitsee heti, että monet käyttäjät hakevat termeillä "retkipyörä" ja "retkipyörät".

Pyöräkauppias päättää pyytää lupaa käyttää myymiensä pyörien tuotenimiä. Hän päätyy seuraavaan avainsanaluetteloon ja lisää avainsanat käyttämällä avainsanatyökalun Lisää-linkkejä:
  • retkipyörä
  • retkipyörät
  • retki pyörä
  • maantieretkipyörä
  • retkipyörä myynti
  • retkipyörä myytävänä
  • maantieretkipyörät
  • polkupyörä retkipyörä
  • naisten retkipyörä
  • miesten retkipyörä
  • vaihderetkipyörä
  • urheiluretkipyörä
  • osta retkipyörä
  • perinteinen retkipyörä
  • retkeily retkipyörä
Hän huomaa myös, että Lisää avainsanoja harkittavaksi -osiossa on useita osuvia avainsanoja (retkipolkupyörä, retkipolkupyörät, retki polkupyörä, retki polkupyörät) ja lisää myös nämä avainsanat luetteloonsa.

Napsautussuhteen optimointi

Jonkin ajan kuluttua uuden AdWords-kampanjan luomisesta pyöräkauppias huomaa, että napsautussuhteet vaihtelevat huomattavasi eri avainsanojen välillä. Avainsanojen "osta retkipyörä" tai "naisten retkipyörä" napsautussuhde on yli prosentin mutta tärkeimpien avainsanojen "retkipyörä" ja "retkipyörät" napsautussuhde on alle prosentin.

Tämä johtuu siitä, että "osta retkipyörä" ja "naisten retkipyörä" ovat paljon tarkempia ja myyvempiä avainsanoja. Avainsanatyökalu osoittaa, että useimmat käyttäjät eivät etsi asiaankuulumattomia muunnelmia. Hänen mainoksensa kuitenkin näkyy avainsanan "retkipyörä" osalta, jos käyttäjät tekevät hakuja "retkipyörä arviot", "käytetty retkipyörä" tai "retkipyörä vinkkejä".

Kun pyöräkauppias huomaa tämän, hän päättää sulkea asiaankuulumattomia hakulausekkeita pois käyttämällä negatiivisia avainsanoja. Jotta pyöräkauppias saa selville, mitä negatiivisia avainsanoja hänen tulisi käyttää, hän käyttää jälleen avainsanatyökalua. Tällä kertaa hän etsii asiaankuulumattomia kyselyjä ja lisää ne negatiivisiksi avainsanoiksi valitsemalla hakutyypiksi Negatiivinen avattavassa valikossa avainsanatyökalun avainsanaluettelon oikeassa yläkulmassa.

Hän lisää seuraavat negatiiviset avainsanat kampanjaansa:
  • -arvio
  • -arviot
  • -käytetty
  • -käytetyt
  • -keskusteluryhmä
  • -vinkki
  • -vinkkejä
  • -opas
  • -oppaat
  • -bmw
  • -honda

Lisätietoja avainsanatyökalun käytöstä on täällä.