AdWords-Optimointi ja Brändäys
perjantaina, heinäkuuta 10, 2009
Aikaisemmassa viestissä olemme antaneet vinkkejä yleiseen optimointiin sekä optimointiin sijoitetun pääoman tuottoprosentin kannalta. Tämä viestimme optimoinnista keskittyy brändäykseen.
Mitä brändäyksellä tarkoitetaan?
Brändäyksellä tarkoitetaan yleensä tietyn tuotemerkin käyttöönottoa ja kasvua, ja tarkoituksena on tuotemerkin korostaminen markkinoilla, tietoisuuden lisääminen, kuluttajien luottamuksen ja uskollisuuden hankkiminen ja yrityksen arvon lisääminen. Yritysten tai brändien nimet liittyvät yleensä laajempaan tuotevalikoimaan.
Brändäysstrategiat
Kun Googlen hakuverkostoon luodaan kampanja, yleensä siihen määritetään tiiviisti tuotteeseen tai palveluun liittyvien avainsanojen luettelo, jotta käyttäjät voivat hakea avainsanoja ja ohjautua suoraan tuotteen verkkosivustoon, jossa he voivat hankkia tuotteen tai palvelun. Brändaysstrategia taas keskittyy levittämään tiettyä viestiä.
Brändätyt kampanjat vaativat luettelon kohdistettuja termejä, jotka liittyvät haluttuun teemaan tai konseptiin, eivät tuotteeseen tai palveluun. Kun mainosta napsautetaan, se vie käyttäjän yksilöityyn mikro- tai brändayssivustoon, joka sisältää lisätietoja ja on yleensä suunniteltu erityisesti tätä tarkoitusta varten. Hyvin suunnitellun brändäyskampanjan edut erityisesti hakuverkostossa:
* Tarkka kohdistus - voit mainostaa brändiviestiä, kun käyttäjät hakevat sitä
* Laajennettu kattavuus - löydä uusia mainontamahdollisuuksia verkosta ja hanki lisää huomiota idealle tai viestille
* Synkronointi muun brändäyksen kanssa - hakuverkoston brändäysstrategiat tulisi yhdistää muuhun brändäykseen, kuten printti- ja TV-mainoksiin sekä kuponkeihin tai vastaaviin
* Helppo käyttöönotto - AdWordsin perustoiminnot säilyivät samoina, ainoa lisäys on brändikonseptin kehittäminen kampanjoille ja sen käyttäminen verkkosivustossa
* Muu mainonta ei kärsi - kun valitaan teemaan tai konseptiin liittyvät avainsanat ja mainostekstit tuotteeseen tai palveluun liittyvien sijaan, ei viedä liikennettä hyvin tuottavilta mainoksilta
* Tulosten seuranta - voit helposti seurata tuloksia. Hakulausekkeen tehokkuusraportilla saat paremman kuvan siitä, mitkä hakulausekkeet käynnistivät mainoksesi ja toivat liikennettä brändäyssivustoon.
Otetaan konkreettinen esimerkki: energiantuottaja, joka haluaa korostaa ympäristöystävällisyyttään. Aiheeseen liittyvien kohdistettujen termien luettelo voisi näyttää tältä:
ympäristöasiat
vihreät tuotteet
ympäristönsuojelu
kestävä liiketoiminta
ekologiset tuotteet
kestävä elämäntapa
Kannattaa luoda erittäin osuva avainsanaluettelo näiden termien perusteella ja yhdistää se kiinnostaviin mainosteksteihin, jotka auttavat hankkimaan kohdistettua liikennettä brändäyssivustoon, esimerkiksi näin:
Ympäristökysymykset
Huolettaako planeetan tila?
Opas vihreämpään elämään!
SustainableLiving.com
Voit myös harkita brändäysstrategiaa, jossa käytetään sponsoreita, massatapahtumia, julkisuuden henkilöitä, yritysten tukea tai muita brändäyskeinoja.
Kuten voit arvata, tämäntyyppinen hakujen brändäysstrategia toimii parhaiten, kun kyseessä on vakiintunut brändi tai sellaiseksi pyrkivä. Muista tavoite, jonka haluat saavuttaa brändäyssivustolla ja noudata perusohjeita käyttämällä esimerkiksi laadukasta aloitussivua, joka liittyy mainoksiin ja avainsanoihin.
Mitä brändäyksellä tarkoitetaan?
Brändäyksellä tarkoitetaan yleensä tietyn tuotemerkin käyttöönottoa ja kasvua, ja tarkoituksena on tuotemerkin korostaminen markkinoilla, tietoisuuden lisääminen, kuluttajien luottamuksen ja uskollisuuden hankkiminen ja yrityksen arvon lisääminen. Yritysten tai brändien nimet liittyvät yleensä laajempaan tuotevalikoimaan.
Brändäysstrategiat
Kun Googlen hakuverkostoon luodaan kampanja, yleensä siihen määritetään tiiviisti tuotteeseen tai palveluun liittyvien avainsanojen luettelo, jotta käyttäjät voivat hakea avainsanoja ja ohjautua suoraan tuotteen verkkosivustoon, jossa he voivat hankkia tuotteen tai palvelun. Brändaysstrategia taas keskittyy levittämään tiettyä viestiä.
Brändätyt kampanjat vaativat luettelon kohdistettuja termejä, jotka liittyvät haluttuun teemaan tai konseptiin, eivät tuotteeseen tai palveluun. Kun mainosta napsautetaan, se vie käyttäjän yksilöityyn mikro- tai brändayssivustoon, joka sisältää lisätietoja ja on yleensä suunniteltu erityisesti tätä tarkoitusta varten. Hyvin suunnitellun brändäyskampanjan edut erityisesti hakuverkostossa:
* Tarkka kohdistus - voit mainostaa brändiviestiä, kun käyttäjät hakevat sitä
* Laajennettu kattavuus - löydä uusia mainontamahdollisuuksia verkosta ja hanki lisää huomiota idealle tai viestille
* Synkronointi muun brändäyksen kanssa - hakuverkoston brändäysstrategiat tulisi yhdistää muuhun brändäykseen, kuten printti- ja TV-mainoksiin sekä kuponkeihin tai vastaaviin
* Helppo käyttöönotto - AdWordsin perustoiminnot säilyivät samoina, ainoa lisäys on brändikonseptin kehittäminen kampanjoille ja sen käyttäminen verkkosivustossa
* Muu mainonta ei kärsi - kun valitaan teemaan tai konseptiin liittyvät avainsanat ja mainostekstit tuotteeseen tai palveluun liittyvien sijaan, ei viedä liikennettä hyvin tuottavilta mainoksilta
* Tulosten seuranta - voit helposti seurata tuloksia. Hakulausekkeen tehokkuusraportilla saat paremman kuvan siitä, mitkä hakulausekkeet käynnistivät mainoksesi ja toivat liikennettä brändäyssivustoon.
Otetaan konkreettinen esimerkki: energiantuottaja, joka haluaa korostaa ympäristöystävällisyyttään. Aiheeseen liittyvien kohdistettujen termien luettelo voisi näyttää tältä:
ympäristöasiat
vihreät tuotteet
ympäristönsuojelu
kestävä liiketoiminta
ekologiset tuotteet
kestävä elämäntapa
Kannattaa luoda erittäin osuva avainsanaluettelo näiden termien perusteella ja yhdistää se kiinnostaviin mainosteksteihin, jotka auttavat hankkimaan kohdistettua liikennettä brändäyssivustoon, esimerkiksi näin:
Ympäristökysymykset
Huolettaako planeetan tila?
Opas vihreämpään elämään!
SustainableLiving.com
Voit myös harkita brändäysstrategiaa, jossa käytetään sponsoreita, massatapahtumia, julkisuuden henkilöitä, yritysten tukea tai muita brändäyskeinoja.
Kuten voit arvata, tämäntyyppinen hakujen brändäysstrategia toimii parhaiten, kun kyseessä on vakiintunut brändi tai sellaiseksi pyrkivä. Muista tavoite, jonka haluat saavuttaa brändäyssivustolla ja noudata perusohjeita käyttämällä esimerkiksi laadukasta aloitussivua, joka liittyy mainoksiin ja avainsanoihin.