Mainoksen sijainti, osa 1: Miten se toimii
perjantaina, huhtikuuta 17, 2009
Oletko koskaan miettinyt, miten AdWords-mainoksen sijainti määräytyy? Miksi mainoksesi on joskus ylimpänä, muttei aina? Kolmiosaisessa blogiviestisarjassa selitämme,
Järjestelmämme määrittää mainoksen sijainnin Googlessa ja hakumainosverkostossa jokaiselle haussa käytetylle avainsanalle. Mainoksen sijainti perustuu avainsanan napsautuskohtaiseen hintaan ja laatupisteisiin suhteessa kilpailijoiden AdWords-kampanjoiden avainsanojen napsautuskohtaisiin hintoihin ja laatupisteisiin.
Sivulla näytetään hakua kohden enintään yksitoista eri mainosta, joista korkeintaan kahdeksan sivun oikeassa reunassa ilmaisten hakutulosten vieressä ja korkeintaan kolme niiden yläpuolella. Mainos näytetään jollain muista hakutulossivuista, jos yli yksitoista AdWords-asiakasta käyttää samaa avainsanaa eivätkä laatupisteet ja napsautuskohtainen hinta ole riittävän korkeita, jotta mainos näytettäisiin ensimmäisellä hakutulossivulla. Kumppaneidemme hakutulossivuilla näkyvien mainosten määrä vaihtelee.
Mainosryhmän tietosivun Keskimääräinen sijainti -sarakkeessa esitetään mainoksen keskimääräinen sijainti jokaiselle avainsanalle Googlessa ja hakumainosverkostossa. Mainos, jonka sijainti on 1, näkyy hakutulosten ensimmäisen sivun yläreunassa, kun taas mainos, jonka sijainti on 9 tai 10, näkyy Googlen ensimmäisen hakutulossivun alareunassa. Mainos, jonka keskimääräinen sijainti on 1,5, näkyy yleensä ensimmäisellä tai toisella sijalla.
Laatupisteet ja niiden myötä kyseisen avainsanan avainsanavaihtoehdon mainoksen sijainti riippuu kyseisen haun samanlaisuudesta. Jos määrität esimerkiksi tennismaila-avainsanan laajaksi hauksi mainos näytetään myös sellaisten hakujen, kuten ”käytetyt tennismailat” ja ”tennismailojen vuokraus” yhteydessä. Kummallekin haulle näytetään eri mainokset, joilla on omat napsautuskohtaiset hintansa ja laatupisteensä.
Alla on käytännön esimerkkejä tennismaila-avainsanasta:
Asiakas A:
Aloitussivu: kaikenlaiset urheiluvarusteet
Laatupisteet: 6/10 (OK)
Korkein napsautuskohtainen hinta: 0,20 €
Asiakas B:
Aloitussivu: tennismaila
Laatupisteet: 9/10 (korkea)
Korkein napsautuskohtainen hinta: 0,15 €
Vaikka A:n hintatarjous on korkeampi, B:n mainos näytetään todennäköisesti A:n mainoksen yläpuolella, sillä B:llä on korkeammat laatupisteet. Koska Google käyttää hintatarjousjärjestelmää, todellinen napsautuskohtainen hintasi on itse asiassa vain sentin kilpailijan tarjousta korkeampi.
Mainoksen sijainti voi vaihdella
Mainoksen sijainti muuttuu, kun sinä tai joku muu AdWords-asiakas vaihtaa avainsanojen napsautuskohtaisia hintoja tai kun avainsanan laatupisteet muuttuvat. Uusia kilpailevia mainoksia voidaan lisätä joka päivä, ja AdWords-asiakkaat voivat optimoida mainoksiaan tai vaihtaa napsautuskohtaista hintatarjoustaan. Jopa käyttäjien hakukäyttäytyminen voi vaihdella. Voit tarkistaa avainsanojesi laatupisteet milloin tahansa AdWords-tilissäsi.
Koska AdWords perustuu reiluun kilpailuun, sijainteja ei voi ostaa eikä varmistaa pitkäksi aikaa.
- kuinka sijainti määräytyy ja miksi se vaihtelee
- miten mainoksen sijaintia voi parantaa ja
- miten mainoksen sijaintia voi hallita sijaintitoivomuksen avulla.
Järjestelmämme määrittää mainoksen sijainnin Googlessa ja hakumainosverkostossa jokaiselle haussa käytetylle avainsanalle. Mainoksen sijainti perustuu avainsanan napsautuskohtaiseen hintaan ja laatupisteisiin suhteessa kilpailijoiden AdWords-kampanjoiden avainsanojen napsautuskohtaisiin hintoihin ja laatupisteisiin.
Sivulla näytetään hakua kohden enintään yksitoista eri mainosta, joista korkeintaan kahdeksan sivun oikeassa reunassa ilmaisten hakutulosten vieressä ja korkeintaan kolme niiden yläpuolella. Mainos näytetään jollain muista hakutulossivuista, jos yli yksitoista AdWords-asiakasta käyttää samaa avainsanaa eivätkä laatupisteet ja napsautuskohtainen hinta ole riittävän korkeita, jotta mainos näytettäisiin ensimmäisellä hakutulossivulla. Kumppaneidemme hakutulossivuilla näkyvien mainosten määrä vaihtelee.
Mainosryhmän tietosivun Keskimääräinen sijainti -sarakkeessa esitetään mainoksen keskimääräinen sijainti jokaiselle avainsanalle Googlessa ja hakumainosverkostossa. Mainos, jonka sijainti on 1, näkyy hakutulosten ensimmäisen sivun yläreunassa, kun taas mainos, jonka sijainti on 9 tai 10, näkyy Googlen ensimmäisen hakutulossivun alareunassa. Mainos, jonka keskimääräinen sijainti on 1,5, näkyy yleensä ensimmäisellä tai toisella sijalla.
Laatupisteet ja niiden myötä kyseisen avainsanan avainsanavaihtoehdon mainoksen sijainti riippuu kyseisen haun samanlaisuudesta. Jos määrität esimerkiksi tennismaila-avainsanan laajaksi hauksi mainos näytetään myös sellaisten hakujen, kuten ”käytetyt tennismailat” ja ”tennismailojen vuokraus” yhteydessä. Kummallekin haulle näytetään eri mainokset, joilla on omat napsautuskohtaiset hintansa ja laatupisteensä.
Alla on käytännön esimerkkejä tennismaila-avainsanasta:
Asiakas A:
Aloitussivu: kaikenlaiset urheiluvarusteet
Laatupisteet: 6/10 (OK)
Korkein napsautuskohtainen hinta: 0,20 €
Asiakas B:
Aloitussivu: tennismaila
Laatupisteet: 9/10 (korkea)
Korkein napsautuskohtainen hinta: 0,15 €
Vaikka A:n hintatarjous on korkeampi, B:n mainos näytetään todennäköisesti A:n mainoksen yläpuolella, sillä B:llä on korkeammat laatupisteet. Koska Google käyttää hintatarjousjärjestelmää, todellinen napsautuskohtainen hintasi on itse asiassa vain sentin kilpailijan tarjousta korkeampi.
Mainoksen sijainti voi vaihdella
Mainoksen sijainti muuttuu, kun sinä tai joku muu AdWords-asiakas vaihtaa avainsanojen napsautuskohtaisia hintoja tai kun avainsanan laatupisteet muuttuvat. Uusia kilpailevia mainoksia voidaan lisätä joka päivä, ja AdWords-asiakkaat voivat optimoida mainoksiaan tai vaihtaa napsautuskohtaista hintatarjoustaan. Jopa käyttäjien hakukäyttäytyminen voi vaihdella. Voit tarkistaa avainsanojesi laatupisteet milloin tahansa AdWords-tilissäsi.
Koska AdWords perustuu reiluun kilpailuun, sijainteja ei voi ostaa eikä varmistaa pitkäksi aikaa.