Ihmisten tiedonhakutottumukset ovat muuttuneet melkoisesti siitä, kun AdWords otettiin käyttöön 15 vuotta sitten. Nykyisin käytämme päivän aikana monia laitteita ja katsomme enemmän videoita, käymme enemmän verkkosivustoilla ja käytämme enemmän sovelluksia kuin koskaan aikaisemmin. Tätä nykyä Google-hakuja tehdään maailmanlaajuisesti enemmän älypuhelimilla kuin tietokoneilla.

Ennalta arvattavien verkkoistuntojen sijasta käyttäjät tekevät lukuisia lyhyitä ”digipyrähdyksiä” päivän aikana lähinnä mobiililaitteilla. Näiden mikrohetkien aikana kuluttajat odottavat mainosten olevan hyödyllisiä ja osuvia – näytettiinpä mainoksessa sitten tuotetietoja, reittiohjeet lähimpään kauppaan, puhelinnumero tai lisätietoja yrityksestä, josta kuluttaja on kiinnostunut.

AdWordsin innovaatiot, jotka mahdollistavat nämä kokemukset, ovat auttaneet monia yrityksiä tavoittamaan asiakkaitaan aiempaa paremmilla ja älykkäämmillä tavoilla. Vuosien myötä AdWordsista on tullut paljon muutakin kuin vain työkalu, jonka avulla mainostajat näyttävät tekstimainoksia hakutuloksissa. AdWords on aiempaa monipuolisempi ja vaatii markkinoijilta entistä enemmän huomiota päivittäin. AdWordsissa voi nykyisin käyttää esimerkiksi display- ja videomainoksia, joita voi ostaa YouTubesta ja muualta internetistä. Tämä on kuitenkin vain yksi esimerkki mainonnan monimuotoisuudesta.

Mainonnan monipuolistumisen myötä koimme tarpeelliseksi uudistaa AdWordsia. Viime vuoden aikana tuotantotiimimme ovat pohtineet tarkkaan sitä, miten voimme kehittää AdWordsia niin, että sen ominaisuudet vastaavat mainostajien tarpeita myös seuraavien 15 vuoden ajan. Mielestämme AdWordsia on kehitettävä siten, että yksittäisen Shopping-kampanjan luominen tai tuhansien tekstimainosten päivittäminen on helppoa kaikille ympäri maailmaa toimiville mainostajille yrityksen koosta tai tavoitteesta riippumatta.

Tapasimme monia suuria ja pieniä mainostajia aina tehokäyttäjistä aloittelijoihin, koska halusimme saada käsityksen siitä, missä olemme onnistuneet ja missä meillä on vielä parannettavaa. Saamamme palaute ja näkemykset olivat valaisevia ja johtivat käyttäjätutkimuksiin, tuoteparannuksiin ja tähän tärkeään virstanpylvääseen.

Minusta on hienoa, että pääsen vihdoin kertomaan uudesta AdWords-kokemuksesta ja käyttöympäristön kolmesta avainalueesta, joihin olemme panostaneet. Kaikki muutokset perustuvat mainostajilta saamaamme palautteeseen.

AdWordsissa pitää olla enemmän kyse mainostajien liiketoiminnan kehittämisestä kuin itse tuotteesta. Haluamme, että AdWords tukee mainostajien tapaa ajatella omaa liiketoimintaansa. Jotta mainostajat voivat saavuttaa liiketoimintatavoitteensa, mitata mainostensa tehokkuutta ja hallinnoida mainontaansa yksilöllisesti, haluamme panostaa siihen, että mainostajat voivat toteuttaa ja optimoida kampanjoitaan helposti juuri omien markkinointitavoitteidensa perusteella.

Haluamme, että tärkeät tiedot ovat mainostajien ulottuvilla. Tavoitteenamme on nostaa esiin käyttötietoja esimerkiksi tuottavimmista kampanjoista ja prosentuaalisesti eniten liikennettä saavista kampanjoista ja auttaa havainnollistamaan nämä tiedot aikaisempaa hyödyllisemmin. Kun liiketoimintatavoitteiden kannalta osuvimmat tiedot ovat selkeästi nähtävillä, mainostajat voivat käyttää enemmän aikaa kampanjoiden optimointiin ja mahdollisuuksien tunnistamiseen.

Viime kädessä mainostajat tarvitsevat yksinkertaisia ja tehokkaita työkaluja, joilla he voivat saada aiempaa enemmän aikaan entistä lyhemmässä ajassa. Mainostajien on voitava keskitetysti suorittaa tärkeimpiä tehtäviä, kuten hallinnoida mainoslaajennuksia ja luoda raportteja. Selkeillä ja intuitiivisilla toiminnoilla mainostajat voivat nopeasti tehdä liiketoimintaansa edistäviä muutoksia.

Uuden AdWords-kokemuksen näkyvin muutos on ulkoasu. Siinä on käytetty Material Design -suunnittelukieltä, joka on suosittujen Google-sovellusten, kuten Mapsin, haun ja Gmailin, ydin. Vaikka uusi AdWords saattaa näyttää ja tuntua erilaiselta, kampanjat toimivat entiseen tapaan, eli päivityksiä tai tiedonsiirtoja ei tarvitse tehdä.

Uuden AdWords-kokemuksen kehittäminen jatkuu vuoteen 2017 asti. Matkan varrella kutsumme mainostajia kokeilemaan uutta AdWordsia ja antamaan siihen liittyvää palautetta. Kutsut lähetetään monien tekijöiden perusteella, ja siksi kaikki mainostajat eivät pääse testaamaan uutta AdWordsia heti.

Odotamme kovasti, että pääsemme kehittämään AdWordsin käyttökokemusta yhdessä mainostajiemme kanssa ja että mainostajamme saavat käyttöönsä työkalut, joita he tarvitsevat kuluttajien tavoittamiseen mielekkäillä ja osuvilla tavoilla.

Kirjoittaja: Jerry Dischler, tuotehallintajohtaja, AdWords
Lähettänyt: Antti Kauttonen, Google AdWords Nordics