Oletko halunnut joskus tehdä AdWords-kampanjoihisi muutoksia, mutta et ole ollut varma, tukisivatko nämä muutokset liiketoimintatavoitteidesi saavuttamista? Otamme seuraavien viikkojen aikana käyttöön kampanjaluonnokset ja -kokeilut, joiden avulla voit testata muutosten vaikutusta kampanjoihisi, mitata tuloksia helposti ja hyödyntää yrityksesi kannalta parhaiten toimivia muutoksia.

Valmistele muutoksia etukäteen luonnosten avulla

Luonnosten avulla voit valmistella nykyiseen kampanjaan tehtäviä uusia muutoksia ja arvioida niiden vaikutuksia jo ennen kuin otat muutokset käyttöön. Oletetaan esimerkiksi, että haluat korottaa mobiililaitteen hintatarjouksia sellaisissa mainosryhmissä, joilla on korkea mobiilikonversioprosentti. Voit luoda kampanjan luonnoksen ja määrittää kyseisille mainosryhmille erilaisia mobiililaitteen hintatarjouksen muokkauksia ilman, että muutokset vaikuttavat kampanjaasi. Jos olet tyytyväinen luonnoksessa käytettyihin muutoksiin, voit ottaa ne heti käyttöön alkuperäisessä kampanjassasi.

Mutta mikä olisi hyvä tapa selvittää, onko mobiililaitteen hintatarjouksen muokkauksista apua liiketoimintatavoitteidesi saavuttamisessa?

Tee kampanjakokeilu

Kokeilujen avulla voit testata kampanjoiden muutoksia hallitussa ympäristössä. Oletetaan esimerkiksi, että haluat selvittää, miten tehokkaita uudet mobiililaitteen hintatarjouksen muokkaukset ovat alkuperäisiin asetuksiisi verrattuina. Aloita luomalla luonnos, jossa käytät uusia mobiililaitteen hintatarjouksen muokkauksiasi. Luo tämän jälkeen kyseisen luonnoksen pohjalta kokeilu, jolla voit testata kyseisten muutosten vaikutusta nykyiseen hintatarjousstrategiaasi. Voit päättää itse, miten jaat liikenteen (ja budjetin) kokeilusi ja alkuperäisen kampanjan välillä ja miten kauan haluat jatkaa kokeilua.

Mittaa tuloksia
Onnistuneen kokeilun kannalta on oleellista selvittää, mitä vaikutuksia muutoksilla on liiketoimintatavoitteisiisi. Esimerkiksi mittaamalla konversioiden määrän kasvua voit selvittää, auttavatko uudet mobiililaitteen hintatarjouksen muokkauksesi kasvattamaan sijoitetun pääoman tuottoprosenttiasi.

Kampanjaluonnosten ja -kokeilujen avulla voit seurata tuloksia seuraavilla kahdella kätevällä tavalla ja selvittää, tukeeko kokeilusi halutun päämäärän saavuttamista:
  • Vertaa tehokkuutta raportoinnin tuloskortin avulla. Tehokkuustietojen tuloskortissa näkyvät kuvakkeet osoittavat, ovatko kokeilun tulokset suurempia vai pienempiä kuin alkuperäisen kampanjan tulokset ja ovatko nämä erot tilastollisesti merkittäviä.
  • Arvioi tehokkuutta mainosryhmätasolla, niin saat tarkempia tietoja. Joskus yksittäisillä mainosryhmillä voi olla merkittävä vaikutus kampanjan kokonaistehokkuuteen. Seuraamalla mainosryhmätason tietoja näet, miten kukin mainosryhmä vaikuttaa kampanjaasi.
Jos olet tyytyväinen kokeilusi tuloksiin, voit ottaa kokeilussa käyttämäsi muutokset nopeasti käyttöön alkuperäisessä kampanjassasi tai luoda kokeilusi pohjalta täysin uuden kampanjan.

Testaa tehokkaasti

Red Ventures ja The Honest Company ovat yrityksiä, jotka hyödyntävät kampanjaluonnoksia ja -kokeiluja uusien kampanjastrategioiden testaamisessa ja käyttöönotossa.



"Kampanjaluonnokset ja -kokeilut ovat mullistaneet testaamisen Fortune 500 -asiakkaidemme osalta. Tämän työkalun ansiosta testien luominen, analysointi ja käyttöönotto on nopeaa ja helppoa. Voimme nyt ottaa käyttöön aiempaa tehokkaampia testejä huomattavasti aiempaa nopeammin, sillä ennen jouduimme kopioimaan kampanjat ja mainosryhmät manuaalisesti. Uuden tuloskortin avulla voimme mitata testien vaikutusta luotettavasti ja hyödyntää onnistuneimpia testejä vaivatta yhdellä klikkauksella."
– Jeremy Mayes, markkinoinnista vastaava varatoimitusjohtaja, Red Ventures


"Käytössämme on useita konversiotyyppejä, joihin liittyy erilaisia asiakkaan elinkaariarvoja. Kampanjaluonnosten ja -kokeilujen avulla voimme testata uusia hintatarjousstrategioita neljäsosalla kampanjaliikenteestämme, ja raportoinnin tuloskortista voimme seurata erityyppisten konversioarvojen vaikutusta. Aiemmin tällaisten testien tekeminen olisi edellyttänyt merkittävien muutosten tekemistä tilille. Tämän uuden virtaviivaisen prosessin avulla voimme nyt testata nopeasti uusia hintatarjousstrategioita, jotta löydämme varmasti monimutkaiseen liiketoimintamalliimme parhaiten sopivan strategian."


– Josh Franklin, hakumarkkinoinnin asiakaspäällikkö, The Honest Company

Lisätietoja


Kampanjaluonnokset ja -kokeilut ovat tällä hetkellä käytettävissä AdWordsin hakuverkostokampanjoissa ja Hakuverkosto Display-valinnalla -kampanjoissa. Saat lisätietoja kampanjaluonnoksista ja -kokeiluista tutustumalla tähän ohjevideoon tai käymällä AdWordsin ohjekeskuksessa.

Kirjoittanut: Pallavi Naresh, tuotepäällikkö, AdWords
Lähettänyt: Marcus Holgersson, Google AdWords