Taas on aika kerran kahdessa viikossa ilmestyvälle uutiskirjeellemme, johon keräämme hiljattain Google+-sivullamme ja muissa kanavissa julkaisemaamme materiaalia. Tämän viikon uutiskirjeessä on paljon hyvää tavaraa — toivottavasti pidätte!

Viikon mobiilivinkki

Mitä tulee verkkopresenssiin, on hyvin tärkeää seurata sellaisia toimia, joista sinulle on hyötyä. Näistä tärkeimpänä on perinteiset konversiot, jotka sinulle rahallista hyötyä tuovat. Nämä eivät kuitenkaan ole ainoita, joita sinun on mahdollista seurata. Monentyyppisille liiketoimille voi olla jopa yhtä tärkeää seurata eri signaaleja, jotka kertovat käyttäjän arvosta, vaikka ne eivät suoraan rahallista hyötyä toisikaan: esimerkiksi jos sinulla on toimipisteitä useissa eri paikoissa, yksi tällainen potentiaalinen signaali olisi seurata kuinka käyttäjät ovat käyttäneet sivustosi toimipistekarttaa. Todennäköisesti nämä kävijät ovat kiinnostuneet tulemaan vierailemaan toimipisteessäsi.

Google Analyticsiä käyttämällä on helppo ottaa käyttöön tavoiteseuranta suhteessa yksittäisiin verkkosivuihin, mutta jos haluat paremmin seurata sivustokäyttäytymistä tai jos sinulla on sivusto ilman tarkempia sivuja, suosittelemme sinua ottamaan käyttöön Analyticsin tapahtumaseurannan. Sen saat otettua käyttöön tekemällä sivustolle pieniä muutoksia koodiin, että esimerkiksi käyttäjän linkistä painaessa tästä lähtee Analyticsiin tieto onnistuneesta tapahtumasta. Näistä on sitten mahdollista tehdä tapahtumakohtaisia tavoitteita ja tuoda ne konversioina AdWords-tilillesi.

Mobiilissa tapahtumaseuranta on erityisen tärkeää, jotta voit nähdä paremmin mobiilisivuston todellisen vaikutuksen käyttäjien toimintaan. Jos sinulla on sivustollasi näppäin, josta käyttäjä voi sinulle soittaa, voit laittaa näppäimen yhteyteen tapahtumaseurannan ja tehdä siitä Analyticsissä tavoitteen. Toinen esimerkki olisi käyttää sitä näppäinten yhteydessä, jotka pyrkivät asiakasta saamaan vastaamaan (englanniksi call-to-action). Vaikka näistä ei sinulle suoraa rahallista hyötyä olisikaan, niin pystyt kuitenkin mittaamaan tehokkaasti sivustoa käyttävien ja muiden käyttäjien välisiä eroja, testaamaan sivustollesi tekemien muutosten oikeaa vaikutusta, jne.

Lue tämä artikkeli päästäksesi alkuun tapahtumaseurannan kanssa!

Viikon artikkeli

Esittelimme muutama kuukausi sitten Haku 2.0:n, joka on tehokas tapa hallita AdWordsin hakukampanjoitasi ja maksimoida niistä saamasi hyöty. Siinä käytetään erityisen tehokkaasti muokatun laajan haun ja tarkan haun avainsanoja omissa mainosryhmissään saavuttaaksesi mahdollisimman suuren hakukattavuuden ja laatupisteet.

Tänään suosittelemme sinua lukemaan Pohjoismaiden Think with Google -sivulla julkaistun Haku 2.0:sta kertovan artikkelin, jonka ovat kirjoittaneet pohjoismaiset kollegamme Kari ja Tomas.

Artikkeli on englanniksi, joten jos haluat tutustua Haku 2.0:aan suomeksi, katso aikaisemmin aiheesta pitämämme Hangout-webinaari suomeksi.

Viikon resurssi

Edellisen artikkelin lisäksi Pohjoismaiden Think with Google -sivulla on olemassa osio nimeltään YouTube Leaderboards, josta voit nähdä mitkä ovat olleet kaikista suosituimpia TrueView-mainoksia menneinä kuukausina Suomessa ja muissa Pohjoismaissa. Tutustu siihen ja nauti laajasta kavalkadista hienoja YouTube-mainoksia!