Käyttäjät löytävät sovelluksia monin eri tavoin: verkkohaulla, suosikkivideoiden yhteydessä näytettävien suositusten kautta ja mobiilipelien yhteydessä sovelluksen sisäisten ehdotusten kautta. Tästä syystä sovelluskehittäjät tarvitsevat skaalautuvan ratkaisun, jolla he voivat tavoittaa eri kanavista asiakkaat, jotka todennäköisesti asentavat heidän sovelluksensa.

Universaalit sovelluskampanjat ovat tästä päivästä alkaen kaikkien kehittäjien ja mainostajien käytettävissä uutena kampanjatyyppinä. Niiden avulla voit tavoittaa sovelluksen käyttäjiä Google-hakuverkostossa, Google Playssa, YouTubessa ja Google Display -verkostossa. Kolmen yksinkertaisen toimenpiteen avulla saavutat vertaansa vailla olevan kattavuuden ja voit mainostaa sovelluksiasi maailman suurimmissa käyttöympäristöissä ja verkostoissa. Voit luoda universaaleja sovelluskampanjoita Google Playn kehittäjäkonsolissa tai AdWordsissa. Lisätietoja

Universaalien sovelluskampanjoiden avulla voit mainostaa sovellustasi YouTubessa. Näin voit edistää brändisi tunnettavuutta ja kasvattaa sovelluksesi asennusmääriä yli miljardin käyttäjän käyttöympäristössä, jonka sisältöä katsotaan päivittäin satoja miljoonia tunteja. Mainoksesi voivat lisäksi tavoittaa käyttäjiä AdMob-alustan 650 000 sovelluksessa ja Google Display -verkoston yli kahdella miljoonalla verkkosivulla. Ja mikä tärkeintä, universaalit sovelluskampanjat on suunniteltu näyttämään mainoksiasi vuorokaudenajasta riippumatta juuri silloin, kun käyttäjät etsivät tarjoamiasi tuotteita tai palveluita. Niiden avulla mainoksesi voidaan näyttää, kun kuluttajat esimerkiksi hakevat "aktiivisuusrannekkeita" tai "tuottavuusvinkkejä" Google-hakuverkostossa tai "seikkailupelejä" ja "pulmapelejä" Google Playssa.

Universaalit sovelluskampanjat ovat monipuolinen ja tehokkaasti skaalautuva kampanjatyyppi, jonka avulla voit maksimoida Android-sovellusasennusten määrän Googlen kaikilla mainosalustoilla. Lisäksi säästät kallista aikaasi, sillä olemme tehneet kampanjoiden määrityksestä, optimoinnista ja tilin hallinnasta automaattista. Tämä auttaa sinua saavuttamaan sovelluksen asennukseen liittyvät tavoitteesi, kuten tietyn asennusmäärän tai asennuskohtaisen hinnan.

Pääset helposti alkuun kolmessa vaiheessa
Voit aloittaa AdWordsin tai Google Playn kehittäjäkonsolin käytön helposti seuraavasti:
  1. Kirjoita muutama rivi sovellustasi kuvaavaa mainostekstiä ja YouTube-videon URL-osoite (jos sinulla on video).
  2. Anna sijainnit ja kieli, joiden mukaisia käyttäjiä haluat tavoittaa.
  3. Syötä päiväbudjettisi ja asennuskohtainen hintatavoitteesi.

Haemme sovelluksen kuvia, videoita ja kuvauksia Google Play Kaupan tietosivultasi ja luomme niiden pohjalta mainosmuotoja, jotka näyttävät hyvältä kaikkialla.

Tämän jälkeen järjestelmämme optimoi kampanjasi automaattisesti. Lisäksi käytämme dynaamista oppimista sovelluksesi asennusmäärien optimoimiseksi asennuskohtaisen hintatavoitteesi mukaan. Googlen dynaamisen oppimisen järjestelmä toimii testaamalla mainostekstisi ja sovelluksesi kuvien eri versioita kaikilla käytettävillä Google-sivustoilla ja kaikissa käytettävissä verkostoissa. Näin voimme selvittää parhaiten toimivat ratkaisut. Säädämme myös aktiivisesti hintatarjouksia, jotta saat enemmän asennuksia ja jotta mainoksesi varmasti kohdistetaan juuri oikeille yleisöille. Koska järjestelmämme päivittävät ja hakevat järjestelmällisesti uusia kohdistussegmenttejä, universaalin sovelluskampanjan luominen on helppo ja vaivaton tapa hankkia jatkuvasti uusia käyttäjiä.


Universaalien sovelluskampanjoiden esittelyvideo

Kehittäjät hyödyntävät jo nyt helppokäyttöisiä universaaleja sovelluskampanjoita sovellustensa
asennusmäärien kasvattamiseen.

Linion markkinointipäällikkö José Maria Pertusa kertoi seuraavaa: "Universaalien sovelluskampanjoiden avulla voimme mainostaa sovellustamme helposti Google-hakuverkostossa, Google Playssa, Google Display -verkostossa ja YouTubessa. Haimme uusia tapoja, joilla voisimme hyödyntää Googlen laajoja ja kattavia verkostoja ja laajentaa toimintaamme uusille markkinoille, mutta emme kuitenkaan halunneet ryhtyä hallinnoimaan lukuisia eri kampanjoita. Universaalien sovelluskampanjoiden yhteydessä meidän piti määrittää vain yksi kampanja, jonka myötä saimme yli 10 000 asennusta kuukaudessa – ja asennusmäärät näyttävät vain jatkavan kasvuaan. Lisäksi olemme huomanneet asennuskohtaisen hinnan olevan 20 % alhaisempi kuin muissa kanavissa."



"Halusimme nopeuttaa kasvuamme uusilla markkinoilla. Universaalit sovelluskampanjat auttoivat meitä saavuttamaan tämän tavoitteen helpolla ja tehokkaasti skaalautuvalla tavalla. Luomalla vain yhden kampanjan pystyimme tavoittamaan urheilijoita Google-hakuverkostossa, Google Playssa, Google Display -verkostossa, YouTubessa ja AdMobissa. Kampanjan määrittäminen oli helppoa ja nopeaa, ja maksullisten asennusten määrä kaksinkertaistui ensimmäisen kuukauden aikana tärkeimmissä maissa samalla, kun asettamamme asennuskohtaiset hintatavoitteet pysyivät entisellään. Aiomme käyttää universaaleja asennuskampanjoita jatkossakin keskeisenä osana maailmanlaajuisen asiakashankinnan strategiaamme."
– Andrew Touchstone, Stravan markkinointijohtaja

Tämä on kehittäjille jännittävää aikaa, sillä ihmiset käyttävät sovelluksia yhä enemmän tiedonhakuun ja päivittäisiin tehtäviinsä. Google seuraa alan kehitystä tarkkaan ja tekee parhaansa tukeakseen kehittäjien yritysten kasvua. Haluamme tehdä yhteistyötä kehittäjien kanssa ja tarjota kehittäjien avuksi kaikki mahdolliset sovellusten mainontaan tarvittavat työkalut ja parhaat käytännöt.

Kirjoittaja: Surojit Chatterjee, mobiilihakumainosten tuotehallinnasta vastaava johtaja
Posted by Marcus Holgersson, Google AdWords