Kuluttajien odotukset ovat korkeammalla kuin koskaan ennen. He voivat toteuttaa mielitekonsa saman tien lähimmällä laitteellaan, ja siksi he haluavat kaiken heti ja täsmälleen vaatimustensa mukaisena. Yhä useampi markkinoija käyttää apunaan ohjelmallista mainostusta pyrkiessään tavoittamaan kuluttajat kaikkein tärkeimpinä hetkinä, eli silloin, kun kuluttajat haluavat ostaa tai löytää jotakin tai päästä tekemään jotakin. Ohjelmallisessa mainostuksessa oikeat kuluttajat pyritään tavoittamaan oikeaan aikaan tietojen ja teknologian avulla. Google Display -verkosto tuo tämän kehittyneen teknologian kaikkien mainostajien ulottuville. Näin mainostajat voivat tavoittaa asiakkaat juuri niillä hetkillä, jotka ovat brändille kaikkein tärkeimpiä.

Tänään esittelemme useita työkaluja, joilla Google Display -verkoston tarjontaa Display-mainostajille parannetaan entisestään.

Lisää läpinäkyvyyttä: hyödynnä AdWords-yleisötilastoja toiminnassasi

Kun ymmärrät asiakkaitasi hyvin eli tiedät esimerkiksi heidän ikänsä, sijaintinsa ja kiinnostuksen kohteensa voit tehdä entistä perustellumpia markkinointiohjelmiisi liittyviä päätöksiä. AdWordsin yleisötilastot tarjoavat mainostajille koottuja tietoja uudelleenmarkkinointiluetteloiden ihmisistä. Tilastot sisältävät muun muassa kohderyhmätietoja sekä tietoa käyttäjien kiinnostuksen kohteista, sijainneista ja laitteiden käytöstä ¹. Koska raportit ovat käytettävissä suoraan AdWordsissa, voit ryhtyä helposti ja nopeasti toimeen tietojen perusteella. Jos esimerkiksi useimmat sivustollasi konversion tuottaneet käyttäjät ovat kiinnostuneita jazzista, voit lisätä tämän suhdeyleisön kampanjaasi. Jos monet asiakkaistasi puolestaan ovat 25–34-vuotiaita naisia, voit halutessasi muokata mainosaineistoasi tämän kohderyhmän mukaan. Lisätietoja

Esimerkki: AdWords-yleisötilastojen mukaan 30 prosenttia tässä uudelleenmarkkinointiluettelossa olevista 
asiakkaista on 25–34-vuotiaita. Keskiarvo Yhdysvalloissa on 19,9 prosenttia.


Screen Shot 2015-10-09 at 09.06.17.png

Belgialainen teleoperaattori BASE havaitsi AdWordsin yleisötilastojen perusteella, että pyöräilystä kiinnostuneet asiakkaat ostivat matkapuhelinliittymän kaksi kertaa todennäköisemmin kuin asiakkaat keskimäärin. Tilastojen perusteella BASE ryhtyi kohdistamaan markkinointiaan pyöräilystä kiinnostuneille, ja konversioiden määrä kaksinkertaistui. BASE tavoitti pyöräilystä kiinnostuneet asiakkaat Google Display -verkostossa ja kaksinkertaisti konversioidensa määrän. Nykyään BASE käyttää AdWordsin yleisötilastoja apuna online- ja offline-kampanjoissaan.
Screen Shot 2015-10-09 at 09.06.23.png

Sony PlayStation havaitsi AdWordsin yleisötilastojen perusteella, että klassisen musiikin ystävät olivat todennäköisesti kiinnostuneita heidän brändistään. Sony tavoitti tämän yleisön Google Display -verkostossa ja sai 31 prosenttia suuremman view-through-prosentin kuin suhdeyleisöiltään keskimäärin. Näin Sony sai entistä enemmän näyttökertoja budjetillaan. Nykyään Sony käyttää AdWordsin yleisötilastoja apuna etsiessään parhaita mahdollisia yleisöjä uusille kampanjoilleen.

Lisää vastuullisuutta: Google Display -verkostossa maksat jatkossa vain katseltavissa olleista mainoksista
Valtaosalla näyttömainoksista tarkalleen ottaen 56 prosentilla ² ei ole ollut mahdollisuutta tulla nähdyksi, koska mainokset sijaitsivat sivun alaosassa, näkymän ulkopuolella tai taustalla olevalla välilehdellä. Google Display -verkosto on pian ainoa media-alusta, jossa mainostajat maksavat mainosten näyttökerroista vain silloin, kun mainos on ollut katseltavissa. Tämä tarkoittaa, että mainontabudjettia kuluu vain silloin, kun sillä on aidosti vaikutusta. Lähikuukausina kaikki tuhannen näyttökerran hintaan perustuvat kampanjat päivitetään niin, että ne perustuvat katseltavissa olevaan tuhannen näyttökerran hintaan.

Entistä suurempi vaikutus: piristäviä uudistuksia dynaamisiin uudelleenmarkkinointimainoksiin
Laitteita on monenmuotoisia ja -kokoisia, mutta myös sisältöä on monenlaista; se voi olla vaaka- tai pystysuuntaista, ja sitä voidaan käyttää esimerkiksi napauttamalla, pyyhkäisemällä tai nipistämällä. Myös mainosten on oltava mukautumiskykyisiä, jotta niitä voidaan näyttää monenlaisissa sijoitteluissa. Tänään esittelemme dynaamiseen uudelleenmarkkinointiin tehtyjä parannuksia, joiden ansiosta mainosten muotoa ja kokoa voidaan muuttaa automaattisesti niin, että mainokset sopivat kaikkiin laitetyyppeihin. Mainoksia on myös paranneltu niin, että ne näyttävät tyylikkäiltä mobiililaitteille ja pöytäkoneille tarkoitetuilla sivustoilla ja sovelluksissa. Jos logosi päävärit ovat esimerkiksi sininen ja keltainen, AdWords voi sävyttää mainoksesi reunat ja taustan näillä väreillä. Kokeilemme jopa useita eri väriyhdistelmiä ja valitsemme ne, jotka toimivat kaikkein tehokkaimmin. Kuten aina, voit myös tehdä itse muutoksia valintoihin tyylisi ja mieltymystesi mukaan.

Jotta asiakkaiden odotukset voidaan täyttää, heidän tarpeisiinsa on pystyttävä vastaamaan juuri silloin, kun tarve syntyy – asiakkaan sijaintiin ja asiakkaan käyttämän laitteen tai näytön tyyppiin katsomatta. Ohjelmallisella mainostuksella voidaan varmistaa, että brändit tavoittavat asiakkaat juuri niillä tärkeillä hetkillä, kun päätöksiä tehdään ja mieltymyksiä muovataan. Toivomme, että Google Display -verkosto tuo tämän suuryritystason teknologian kaikkien mainostajien ulottuville ja että mainostajat onnistuvat niiden avulla tavoittamaan asiakkaat juuri niillä hetkillä, jotka ovat brändille kaikkein tärkeimpiä.


Kirjoittaja: Brad Bender, tuotehallinnon varapääjohtaja, Google Display -verkosto
Posted by Marcus Holgersson, Google AdWords

Kaikki tilastot perustuvat anonyymeihin koostetietoihin.
Google study, 2014.