Nykyään ihmiset ovat jatkuvasti yhteydessä eri puolille ja tekevät hakuja kaikenlaisista laitteista. Mainostajat etsivät tapoja tavoittaa ihmisiä mainoksilla, jotka liittyvät näiden ihmisten tilanteeseen, kuten sijaintiin, kellonaikaan ja heidän käyttämäänsä laitteeseen. Tehostetut kampanjat avulla voit helposti vaihdella hintatarjouksiasi eri laitteille, sijainneille ja kellonajoille – kaikki tämä yhdellä kampanjalla.

Esimerkki: Monikanavainen vähittäiskauppias haluaa tavoittaa myymälänsä lähellä olevat ihmiset, jotka etsivät juhlatarvikkeita. Käyttämällä hintatarjouksen muokkauksia hän voi kolmella helpolla merkinnällä tarjota 50 % enemmän, kun ihmiset etsivät vajaan kilometrin säteellä, 20 % vähemmän arkisin tehtävistä hauista ja 25 % enemmän älypuhelimella tehtävistä hauista.

Tässä viestissä ja Opi Googlen kanssa -webinaarissa, joka pidetään torstaina 21.2. kello 10 PST, tarkastellaan lähemmin uusia hintatarjoustyökaluja ja mobiililaitteen hintatarjousten muokkausta. Torstain webinaarissa perehdytään myös mobiilimainosten kehitykseen.

Hintatarjouksen muokkaukset
Tehostetussa kampanjassa aloitetaan määrittämällä oletushintatarjoukset, jotka tavoittavat kaikki laitteet. Sen jälkeen voit määrittää hintatarjouksen muokkaukset, joiden avulla korotat tai pienennät hintatarjoustasi mobiililaitteille ja eri kontekstien, kuten sijainnin ja kellonajan, mukaan. Kun määrität korkeamman hintatarjouksen ajalle ja paikalle, jossa todennäköisimmin tyydytät asiakkaan tarpeen, voit lisätä mainoksesi näkyvyyttä ja mahdollisesti saada aikaan enemmän käyntejä ja myyntiä. Määrittämällä alhaisemman hintatarjouksen konteksteihin, joissa viittaustesi laatu tai tilausten keskimääräinen arvo on alhaisempi, voit parantaa sijoitetun pääoman tuottoprosenttiasi, vaikka saatat saada vähemmän käyntejä ja pienemmän kokonaismyynnin.

Pöytätietokoneiden, kannettavien, tablet-laitteiden ja muiden suuria näyttöjä käyttävien laitteiden hintatarjoukset muodostavat oman ryhmänsä tehostetuissa kampanjoissa. Me ja muut alan toimijat näemme, että käyttäjät käyttävät näitä suurempia laitteita hyvin samalla tavalla. Myös mainostajien kokonaistehokkuus on kyseisissä laitteissa hyvin samanlainen.

Hintatarjouksen muokkaukset yhdistetään käyttämällä kertolaskua. Jos määrität useita sijaintiin perustuvia hintatarjouksen muokkauksia, vain tarkinta muokkausta käytetään.

Jatketaan yllä olevaa esimerkkiä: Vähittäiskauppiaan korkein klikkauskohtainen hintatarjous avainsanalle [juhlatarvikkeet] on 1 €. Kun joku etsii juhlatarvikkeita älypuhelimellaan alle kilometrin säteellä liikkeestä keskiviikkona, käytetään sijainnin, ajan ja mobiilihintatarjouksen muokkauksia. Vähittäiskauppiaan klikkauskohtainen hintatarjous tälle tietylle haulle olisi siis 1,50 € (1 € x (100 % + 50 %) x (100 % - 20 %) x (100 % + 25 %) = 1,50 €).

AdWords-käyttöliittymässä oleva laskuri näyttää, miten useat hintatarjouksen muokkaukset voivat yhdistyä ja vaikuttaa hintatarjouksiisi.

Mobiililaitteiden arvottaminen ja mobiilihintatarjouksen muokkausten määrittäminen
Ihmiset voivat tehdä älypuhelimilla vaikka mitä. Sen lisäksi, että asiakkaat tekevät ostoksia suoraan mobiilisivustollasi, he voivat soittaa yritykseesi, klikata ajo-ohjeet käydäkseen myymälässä, ladata sovelluksen tai palata sivustoon myöhemmin toisesta laitteesta. Perinteiset verkkotulosraportit eivät kuitenkaan välttämättä näytä kuluttajan kaikkia laitekäyttöjä, mikä voi johtaa mobiililaitteiden aliarvioimiseen. Fiksut markkinoijat näkevät syvemmälle tarkastellessaan koko arvoa, jonka mobiililaitteet tuovat heidän yritykselleen. Katso esimerkki siitä, miten Radio Shack, suuri monikanavainen kuluttajaelektroniikan jälleenmyyjä, lähestyy mobiilihintatarjous- ja mittausstrategiaansa.

Tehostetussa kampanjassa voit valita mobiilihintatarjouksen muokkauksen, joka vaikuttaa mainoksesi sijaintiin, klikkauksiin ja kustannuksiin mobiililaitteissa. Tässä on vertailun vuoksi muutama esimerkki siitä, kuinka mainostajat ovat määrittäneet mobiilihintatarjouksensa prosentteina pöytäkonetarjouksista viimeisten kuukausien aikana (todellinen hinta klikkauksesta voi poiketa tästä).


  • Australialaiset vähittäiskaupan mainostajat määrittävät mobiilihintatarjousten määräksi keskimäärin 103 % verrattuna pöytäkonetarjouksiin.
  • Yhdysvaltalaiset kiinteistönvälitysalan mainostajat määrittävät mobiilihintatarjousten määräksi keskimäärin 91 % verrattuna pöytäkonetarjouksiin.
  • Kanadalaiset matkailualan mainostajat määrittävät mobiilihintatarjousten määräksi keskimäärin 88 % verrattuna pöytäkonetarjouksiin. 

Jokaisessa tehostetuksi kampanjaksi päivittämässäsi kampanjassa näet arvioidun muutoksen näyttökerroissa, klikkauksissa ja kustannuksissa valitsemasi mobiilihintatarjouksen muokkauksen mukaisesti. Ehdotettu hintatarjouksen muokkaus näyttää, miten samankaltaiset mainostajat määrittävät hintatarjouksen mobiililaitteille muihin laitteisiin verrattuna.

Kokeneet hakumarkkinoijat tietävät, että tarjoukset vaikuttavat omalta osaltaan kampanjan yleiseen tehokkuuteen. Muita vaikuttajia ovat avainsanat, mainokset, laajennukset ja aloitussivut. Kun olet määrittänyt mobiilihintatarjouksen muokkauksen, mittaa tuloksiasi aika ajoin ja tee tarvittavat muutokset kampanjan tavoitteiden saavuttamiseksi.

Palaute
Haluamme sinun menestyvän AdWordsin avulla, joten olemme erittäin kiinnostuneita kuulemaan palautteesi. Kun alat käyttää tehostettuja kampanjoita, pyydämme sinua kertomaan mielipiteesi tällä lomakkeella, jotta voimme jatkaa tuotteen kehittämistä.

Kirjoittaja: Surojit Chatterjee, ryhmätuotepäällikkö