Viestin päiväys: 15.6.

Viime vuonna julkaisimme Mainosvalinnat-kuvakkeen Yhdysvaltain Google Display -verkostossa. Mainosvalinnat on alan "i"-standardikuvake, joka laajenee Mainosvalinnat-tunnisteeksi, kun käyttäjä vie hiiren osoittimen sen päälle. Näin käyttäjä saa selkeän viestin siitä, että hänen näkemillään mainoksilla on suuri merkitys Googlelle ja monille verkkomainontaa harjoittaville yrityksille yleisestikin. Tätä tunnistetta klikkaava käyttäjä ohjataan sivulle, jolta hän voi lukea lisää verkkomainonnasta ja näkemistään mainoksista.

Mainosvalinnat-ominaisuuden sisältävät mainokset julkaistaan nyt myös Euroopassa osana alan pyrkimystä kehittää kuluttajille annettavan tiedon tarjontaa. Vaihdamme pian Google-mainokset-kuvakkeen uudeksi kuvakkeeksi, joka laajenee Mainosvalinnat-tunnisteeksi. Nämä ilmoitukset kehitettiin osana Interactive Advertising Bureaun (IAB Europe) johtamaa Self-Regulatory Program for Online Behavioral Advertising (toimintaan perustuvan verkkomainonnan itsesääntelyohjelma) -aloitetta. Sen tarkoituksena on antaa käyttäjille entistä aktiivisemmin tietoja heidän näkemistään mainoksista sekä lisää valinnanvaraa niiden suhteen. Vaihtamalla "i"-kuvakkeen ja Google-mainokset-tunnisteen näiksi uusiksi ilmoituksiksi haluamme tukea tätä koko alan kattavaa aloitetta sekä lisätä käyttäjiemme tietoisuutta mainosvalinnoista. Käyttöön otettava kuvake tulee näkymään mainoksissa kaikkialla verkossa.

Muutaman viikon kuluessa uutta kuvaketta ja tunnistetta aletaan näyttää useimmissa mainosmuodoissa ja useimmissa Euroopan eri kielillä julkaistuissa sivustoissa. Ajan mittaan laajennamme ilmoitusta varmistaaksemme, että Google Display -verkoston kaikki eurooppalaisilla kielillä olevat julkaisijoiden sivustot saatetaan määritetyn itsesäätelyn piiriin. Kyseessä on tähän asti mittavin Mainosvalinnat-tunnisteen käyttöönottoprosessi, ja meitä kannustaa se, että myös alan muut toimijat ottavat tunnisteen käyttöön.

Mainosvalinnat-tunnistetta klikkaava käyttäjä ohjataan sivulle, jolta hän voi lukea lisää verkkomainonnasta ja näkemistään mainoksista. Tältä sivulta on linkki Mainosvalintojen hallintatyökaluun, jolla käyttäjä voi hallita Google Display -verkostossa näkemiensä aihepiiriin perustuvien mainosten tyyppejä. Uuden kuvakkeen ja tunnisteen testit ovat osoittaneet, ettei niillä pitäisi olla vaikutusta mainoksen tehokkuuteen. Uskomme, että tämä uudistus auttaa käyttäjiä paremmin ymmärtämään näkemiään mainoksia, ja toivomme, että tunniste otetaan laajasti käyttöön koko alalla. 


Ystävällisin terveisin
Jason Bigler
Tuotehallinnasta vastaava johtaja