AdWords-tilin optimoinnin perusteita koskevia vinkkejä käsittelevä sarjamme on nyt päättymässä. Edellisissä artikkeleissa olemme käsitelleet tilin rakennetta, tehokkaita mainoksia ja avainsanojakohdistamista ja budjetointia sekä sijoitteluja ja hintatarjouksia. Tässä sarjan päättävässä artikkelissa tutustumme pikaisesti mainoskampanjan tehokkuuden arvioimiseen Googlen tarjoamien resurssien avulla sekä erityisesti tulosten seuraamiseen AdWordsissa ja Google Analyticsissa. Annamme myös joitain neuvoja Tilastotiedot-välilehden raporttien tulkitsemiseen.

Tulosten seuraaminen AdWordsissa

Kun tarkastellaan mainostajan tiliä, on joskus vaikea nähdä, mitkä mainokset tai avainsanat ovat tehokkaimpia (eli mistä niistä on eniten hyötyä mainostajalle). Voi vaikuttaa siltä, että napsautussuhde ja keskimääräinen napsautuskohtainen hinta ovat suunnilleen samoja. Mutta kaikki avainsanat eivät ole yhtä hyödyllisiä.

Kuvittele tilanne, jossa avainsanalla A on 10 kävijää, 10 sentin keskimääräinen napsautuskohtainen hinta ja 1 euron kokonaiskustannukset. Avainsanalla B on viisi kävijää, 20 sentin keskimääräinen napsautuskohtainen hinta ja 1 euron kokonaiskustannukset. Kumpi sana on tehokkaampi? Olet tietysti sitä mieltä, että ensimmäinen, mutta et ole aina oikeassa. Entä jos 10 kävijää, jotka sait ensimmäisen sanan ansiosta, eivät tehneet yhtään ostosta, kun taas viisi toista sanaa napsauttamalla saapuneet tekivät? Toisen sanan kerryttämät mainontakulut ovat selvästi oikeutetumpia.

Emme koskaan olisi saaneet tietää tätä, jos emme olisi asentaneet tulosseurantaa tai tilasto-ohjelmaa: tulosseurannan ansiosta näet olennaiset tiedot suoraan AdWords-tilissäsi kaikkien kampanjoiden, mainosten ja avainsanojen kohdalla. Emme käsittele tulosseurannan määritystä tarkemmin tässä artikkelissa (saat lisätietoja siitä lukemalla tämän ohjekeskuksen artikkelin), mutta annamme joitain yleisiä suosituksia niin kuin aiemminkin:

  • Tulos ei välttämättä tarkoita ostosta. Tulos tarkoittaa mitä tahansa kävijän verkkosivustossasi suorittamaa toimenpidettä, joka saa sinut uskomaan, että hänestä saattaa tulla asiakas. Tämä tarkoittaa sitä, että mainoksen napsautuksesta oli hyötyä sinulle. Tällainen toimenpide voi olla esimerkiksi Yhteystiedot-sivun tarkastelu. Tässä tapauksessa voit sijoittaa seurantakoodin tälle sivulle.
  • Älä sijoita seurantakoodia mainoksesi kohdesivulle. Tässä tapauksessa napsautusten määrä olisi sama kuin tulosten määrä. Tällaisista tilastoista ei olisi mitään hyötyä.
  • Jos seuraat lomakkeen täyttämistä, lisää seurantakoodi sivulle, jolla vahvistetaan, että lomake on lähetetty.
  • Voit keskeyttää tehottomammat avainsanat tai alentaa niiden hintatarjouksia tulosseurannan tulosten mukaan. Toisaalta hyvin tuloksia tuottavia avainsanoja voidaan näyttää useammin. Sama koskee myös Display-verkoston verkkosivustoja.
  • Toisin kuin yleensä luullaan, tulosseurantaa voidaan käyttää myös silloin, kun tilauksen hinta muuttuu.
  • Heti, kun alat saada tulostietoja, hyödynnä tehostettua napsautuskohtaista hintaa, jotta järjestelmä voi keskittyä napsautuksiin, jotka johtavat todennäköisimmin tuloksiin, ja näin ollen myös tuottavampaan mainontaan. Voit käyttää tätä toimintoa, vaikka toisit tulokset Google Analyticsista. Jos haluat keskittyä vielä enemmän hyödyllisiin viittauksiin, käytä tuloksenoptimointityökalua.


Google Analytics

Google Analytics on kattava ilmaisohjelma kaikenlaisten verkkosivustoja koskevien tilastotietojen keräämistä varten. Se todellakin ansaitsee oman artikkelin – ellei jopa kirjaa. Se olisi ihan liian suuri urakka, joten keskityn antamaan joitain Google Analyticsin käyttöä koskevia vinkkejä:

  • Jos sinulla ei ole Google Analytics -tiliä, voit luoda sellaisen suoraan AdWords-tilissäsi napsauttamalla Raportointi ja työkalut -välilehdessä olevaa Google Analytics -linkkiä. se on ilmainen.
  • Kun ja jos määrität tavoitteet Google Analyticsissa ja jos tilisi on linkitetty, voit tuoda tulokset AdWordsiin (Tulokset-sivulla).
  • Yksi hyödyllisimmistä parametreista viittauslähteiden tehokkuuden määrittämisen kannalta on poistumisprosentti. Selvitä, millaiset verkkosivustot houkuttelevat kävijöitä alhaisimmalla poistumisprosentilla, ja lisää samankaltaisia verkkosivustoja (manuaalisiksi mainoksen sijoitteluiksi) Display-verkoston kampanjoihin.


Tilastotiedot

Raportointikeskuksen useimmat raportit on siirretty Kampanjat-kohdan Tilastotiedot-välilehteen. Se ei aina näy heti tilissä. Joskus on napsautettava kaikkien välilehtien oikealla puolella olevaa nuolta. Voit nyt suorittaa muun muassa seuraavia toimintoja:

  • Voit tarkastella maantieteellistä raporttia. Jos mainoksesi ei ole tehokas tietyillä alueilla (mainoksen napsautussuhde tai tehokkuus on alhainen), sinun kannattaa sulkea kyseinen alue pois kampanjasi maantieteellisen kohdistamisen avulla.
  • Voit tarkastella raportteja kellonajan mukaan. Tällä tavalla näet, mihin kellonaikaan mainoksesi oli tehokkain, voit käyttää mainoksen näyttökertojan suunnitteluominaisuutta ja alentaa napsautuskohtaisia hintatarjouksia sellaisina kellonaikoina, jolloin mainos ei ole tehokkaimmillaan, ja kasvattaa hintatarjouksia sellaisina kellonaikoina, kun mainos on tehokas.
  • Voit tarkastella kohderyhmää koskevaa raporttia ja käyttää sitä kampanjasi kohderyhmämarkkinoinnin kehittämisessä.


Olemme nyt käsitelleet kaikkia tilin optimoinnin perusteisiin liittyviä aiheita. Voit nyt luoda tilin ja seurata sen tehokkuutta. Voit myös jatkaa tilin mainonnan kehittämistä ja laajentamista ja suorittaa monimutkaisempia toimenpiteitä, joita kuvailemme jatkossa. Muista tarkistaa blogin päivitykset!

Kirjoittaja: Aleksei Petrov, AdWords-tiimi