Kaikki tietävät, että kohdeyleisön tarkan valitsemisen mahdollisuus on yksi verkkomainonnan tärkeimmistä eduista perinteisiin mainontatapoihin verrattuna. Näyttämällä mainoksia kaikista kiinnostuneimmille käyttäjille sijoitetun pääoman tuottoprosentti on mahdollisimman hyvä. Lisäksi käyttäjät löytävät helpommin osuvia tietoja. Yksi tärkeimmistä työkaluista yleisön rajaamisessa on maantieteellinen kohdistustyökalu. Vaikka sen avulla voimme valita käyttäjäkunnan tarkasti, jos työkalua käytetään oikein, kaikki mahdolliset näyttökerrat voivat rajautua pois, jos asetukset määritetään väärin. Mainokset voivat myös näkyä kohdealueen ulkopuolella.

Tästä syystä päätimme antaa lisätietoja maantieteellisen kohdistamisen toiminnasta erään erittäin yleisen ongelman ratkaisemiseksi: kun halutaan mainostaa tietynlaista tuotetta tai palvelua, joka sijaitsee yhdessä kaupungissa, toisessa kaupungissa asuville käyttäjille. Tämän artikkelin ei ole tarkoitus vain ratkaista kyseistä ongelmaa, vaan antaa tarkkoja tietoja maantieteellisen kohdistamisen käytöstä. Haluamme siis esimerkiksi mainostaa Turussa olevia hotelleja Helsingissä oleville käyttäjille.

1) Yksinkertaisin tapa

Luultavasti ajattelet, että se on helppoa: luo vain avainsana "hotelli Turussa" ja kohdista kampanja Helsinkiin. Se ei kuitenkaan ole aivan niin helppoa. Järjestelmä tunnistaa käyttäjän sijainnin IP-osoitteen lisäksi myös hakulausekkeesta, ja hakulauseke on kaiken lisäksi ensisijainen. Mitä siis tapahtuu tässä esimerkissä? Helsingistä oleva käyttäjä tekee haun "hotellit Turussa" ja järjestelmä määrittää hakulausekkeen avulla, että hän on kiinnostunut Turun mainoksista. Järjestelmä ohittaa fyysisen sijainnin, sillä hakulauseke on ensisijainen. Mutta kampanja on kohdistettu Helsinkiin, ei Turkuun! Tuloksena syntyy kohdistusristiriita, eikä mainosta näytetä seuraavan avainsanan vianmääritysilmoituksen takia:


Huom: joissakin harvinaisissa tapauksissa, kun kaupungin nimi ei ole hakulausekkeen alussa tai lopussa vaan sen keskellä, mainos voi silti näkyä – esimerkiksi kyselyllä "hotellit Turussa hinta" (tässä tapauksessa kyselyn jäsentäminen ei toimi). Se ei kuitenkaan ole hyväksyttävää, sillä menetämme paljon näyttökertoja ja potentiaalisia asiakkaita.

2) Opi virheistämme ja paljon muuta

Ensimmäiseksi pyrimme korjaamaan ongelman lisäämällä Turun kohdistusalueisiin. Olemme nyt valmiita näyttämään mainoksia käyttäjille sekä Helsingissä että Turussa, jos se on ainoa ratkaisu. Aluksi se tuntuukin toimivan, kun tarkistamme, näkyvätkö mainoksemme Helsingissä. Mainokset näkyvät ja olemme tyytyväisiä. Mitä sitten tapahtuu?

Käyttäjä Tampereella teki haun "hotellit Turussa" ja näki mainoksemme! Näin tapahtui, koska järjestelmä ohitti käyttäjän fyysisen sijainnin ja tarkasteli vain hakulauseketta. Itse asiassa lisäämällä Turun kohdealueisiin näytämme mainoksia nyt kaikkialla Suomessa. Näin kävi, koska järjestelmä tutkii hakulauseketta, määrittää sen liittyvän Turkuun ja näyttää mainoksen käyttäjän fyysisestä sijainnista riippumatta.

Tulos on järkyttävä, sillä emme halua näyttää mainoksiamme kaikille. Ryhdymme etsimään vaihtoehtoisia ratkaisuja.

3) Poissulkemisten käyttäminen

Tässä vaiheessa on selvää, että emme pääse mihinkään lisäämällä tiettyjä sijainteja. Mutta käytettävissä on myös sijaintien sulkeminen pois – ehkä voimme käyttää niitä? Hyvä puoli on, että voimme nyt sulkea pois käyttäjiä fyysisen sijainnin perusteella, mutta heitä ei suljeta pois hakulausekkeen takia. Tämä on tilin aluekohdistuksen lisäasetusten ansiota. Toimimme seuraavasti:

a) Päätämme kampanjan asetuksissa kohdistaa koko Suomeen maana. Suljemme pois sen jälkeen Suomen kaikki alueet Helsinkiä lukuun ottamatta valitsemalla Sulje pois alueita valituista sijainneista.
b) Varmistamme, että aluekohdistuksen lisäasetukset on asetettu oletusarvoihin ja ne vastaavat seuraavia asetuksia:


Valmista tuli! Mainoksemme näkyvät ja vain Helsingissä oleville käyttäjille.



Huom: mainoksemme voivat näkyä myös käyttäjille, jotka tekevät haun google.fi-verkkosivustossa mutta joiden IP-osoite ei kuulu poissuljettuihin alueisiin mutta jotka sisältyvät esimerkiksi Tukholmaan tai Tallinnaan. Riski on mitätön, mutta sitä ei voida välttää.

Johtopäätökset

Toivottavasti tästä artikkelista saa lisätietoja maantieteellisen kohdistamisen toiminnasta ja sen avulla voi ratkaista kyseisen ongelman. Tärkeintä on, että siitä saa idean, miten muita mahdollisia ongelmia voi ratkaista. Jos huomaamme muita vinkkejä maantieteellisen kohdistamisen käytössä, ilmoitamme niistä välittömästi. Seuraa blogimme päivityksiä!


Kirjoittanut: Alexey Petrov, AdWords-tiimi