Luo tili:
Google Analytics on maksuton tuote, joka seuraa verkkosivustoasi. Sen avulla saat tarkkoja tilastotietoja verkkosivustosi vierailijoista. Analytics voi esimerkiksi näyttää tarkasti, miten kävijät löytävät sivustosi, miten he siinä liikkuvat ja miten sivuston käyttökokemusta voidaan parantaa. Tietoja hyödyntämällä voit parantaa verkkosivustosi sijoitetun pääoman tuottoprosenttia, lisätä tuloksia ja ansaita enemmän.
Toivomme, että tästä oppaasta on apua ja että se toimii hyödyllisenä raportointikäyttöliittymän ja perustoimintojen johdantona. Jos haluat lukea opasta Analytics-tilin rinnalla, kirjaudu sisään Google-tililläsi.

Eikö sinulla ole vielä Analytics-tiliä? Luo tili nyt.
Eikö sinulla ole Google-tiliä? Hanki tili jo tänään.



Analyticsiin tutustuminen:
Oheisen kaavion avulla voit tutustua joihinkin Google Analyticsin käyttäjille tarjolla oleviin ominaisuuksiin.


1. Tämän linkin kautta voit siirtyä takaisin Analytics-asetukset-sivulle, jotta saat yleiskatsauksen Analytics-tilistä ja ‑profiileista. Voit lisäksi muokata niitä. Asetukset-sivulta voit siirtyä Profiiliasetukset-sivulle, jossa voit tarkastella seurantakoodia sekä luoda tavoitteita ja kanavia.

2. Voit myös siirtyä mihin tahansa tiliin tämän avattavan luettelon kautta.

3. Asetukset-sivu ei ole sama kuin Analytics-asetukset-sivu. Tällä sivulla voit määrittää tiliisi liittyvän sähköpostiosoitteen, tilin kielen ja sähköposti-ilmoitusasetukset.

4. Oma tili ‑linkin kautta pääset sivulle, jossa luetellaan kaikki Google-tilisi.
Lisätietoja Google-tilien asetussivusta.

5. Napsauttamalla tätä pääset Google Analyticsin ohjekeskukseen. Se hakee tietoa yli 30 000:sta ohjekeskuksen, Google Analytics ‑tukiryhmän ja verkon Google Analytics ‑tukisivusta.

6. Muista aina kirjautua ulos tilistä, kun olet valmis!

Google Analytics ‑raportit
Google Analyticsissa on yli 80 raporttia, joiden avulla voit seurata sivustosi tehokkuutta muun muassa käyttötilastojen, palaavien käyntien määrän ja sivulla käytetyn ajan mukaan. Ohessa on luettelo raporteista, jotka olivat käytettävissä tammikuussa 2009. Muista kuitenkin, että Analyticsissa julkaistaan jatkuvasti uusia ominaisuuksia ja raportteja, joten luettelo voi muuttua ja laajentua.

7. Vierailijat
Tässä osiossa on tietoja siitä, miten vierailijat toimivat sivustossa, millaisia vierailijat ovat ja mitä tietoja he sivustossasi katselevat.
○ Vertailu, Kartan peittokuva, Uusi vs. palaava, Kielet, Kävijätrendit, Kävijäuskollisuus, Selaimen ominaisuudet, Verkoston ominaisuudet, Käyttäjän määrittämä

8. Liikenteen lähteet
Katso, miten erilaiset offline- tai online-lähteet lähettävät liikennettä sivustoosi. Katso, mitkä lähteet tuovat sivustoosi eniten liikennettä ja etsi kaavioista trendejä.
○ Esittely, Suora liikenne, Viittaavat sivustot, Hakukoneet, Kaikki liikenteen lähteet, Avainsanat, AdWords (luettelo AdWords-kohtaisista tiedoista, kuten AdWords-kampanjoista ja avainsanojen sijainneista), Kampanjat, Mainosversiot

9. Sisältö
Näissä raporteissa on kaikki sivustosi sivujen tiedot sekä tietoja siitä, miten vierailijat toimivat sivuilla. Tietojen avulla saat selville sivulla käytetyn ajan, aloitus- ja poistumissivun tiedot sekä sivujen navigointiyhteenvedon. Mainostajille on ollut hyötyä toisesta Googlen ilmaistuotteesta Verkkosivuston optimoijasta. Sen avulla mainostajat voivat saada lisää tuloksia sisältöversioita testaamalla. Lisätietoja siitä on täällä.
○ Esittely, Suosituin sisältö, Sisältö otsikoittain, Sisällön tarkat tiedot, Yleisimmät aloitussivut, Yleisimmät poistumissivut, Sivustopeitto, Sivustohaku, Tapahtumaseuranta (beta-vaiheessa)

10. Tavoitteet
Jos olet määrittänyt tavoitteita Analytics-tilissäsi, näissä raporteissa pitäisi näkyä tietoja.
Katso, miten tavoitteita ja kanavia määritetään.
○ Esittely, Tulokset yhteensä, Tulosprosentti, Tavoitteen vahvistus, Käänteinen tavoitteen reitti, Tavoitteen hylätyt kanavat, Kanavan visualisointi

11. Verkkokauppa
Verkkokauppasivustojen omistajat saavat näistä raporteista erittäin hyödyllisiä tietoja tuloista, tapahtumista ja sivuston verkkokaupan aktiivisuudesta. Käytettävissä on kokonainen tuotetehokkuusosio, josta näkee myydyimmän tuotteen aina tuotenumeroon saakka.
○ Esittely, Kokonaistulo, Tulosprosentti, Keskimääräinen tilauksen arvo, Tuotteen tehokkuus (Tuotteen esittely, Tuotenumerot (SKU), Luokat), Tapahtumat, Käynnit ennen ostotapahtumaa, Ostokseen tarvittava aika

12. Suunnittele muokattu raportti käyttämällä haluamiasi muuttujia ja mittasuhteita. Lisätietoja on pika-aloitusoppaassa.

13. Asetukset – Tehostetut segmentit ja sähköposti
Tehostettu segmentointi: tarkastele tietoja haluamallasi tavalla. Voit luoda segmenttejä ja käyttää niitä raporteissa valitsemalla Tehostetut segmentit. Tutustu ohjeeseen ja katso tehokasta ominaisuutta käsittelevä video täällä.
Sähköposti: hallinnoi ajoitettuja sähköpostiraportteja. Jos haluat oppia muokkaamaan niitä, lue tämä artikkeli.

14. Napsauttamalla jotakin näistä ohjeresursseista saat lisätietoja tarkastelemastasi raportista, vinkkejä kampanjan tietojen tulkitsemiseen ja käyttämiseen sekä lisätietoja muiden käyttäjien yleisistä kysymyksistä.

15. Valitse vaihtoehto tästä avattavasta luettelosta, jos haluat siirtyä toiseen Analytics-tiliin.

16. Ota käyttöön raportille luomasi tehostettu segmentti ja vertaa sitä rinnakkain muihin kaavioihin. Lisätietoja tehostetuista segmenteistä on kohdassa 13.

17. Valitse ajanjakso kalenterin tai ajanjakson liukusäätimen avulla, jos haluat luoda raporttitiedoista kaavion nuolta napsauttamalla. Voit myös verrata aiempia tietoja tässä osiossa. Ohjeita ominaisuuden käyttöön on täällä.

18. Luo kaavio raportista päivän, viikon, kuukauden tai tunnin mukaan (jos käytettävissä).

19. Valittu ajanjakso, kaavio näkymän mukaan, tehostettu segmentti tai muuttuja näytetään kaaviona tässä.

20. Tilin tärkeimmät muuttujat näytetään tässä.

21. Voit lisätä ohjausnäkymään tilannevedosmoduuleita tai poistaa niitä. Jos haluat lisätä moduulin, siirry haluamaasi raporttiin ja valitse raportin yläosassa Lisää ohjausnäkymään. Jos haluat poistaa moduulin, napsauta moduulin oikeassa yläkulmassa olevaa X-painiketta hallintakeskusraportissa.


Analyticsin asentaminen:

1. Henkilökohtaisen Google Analytics ‑seurantakoodin löytäminen
Seurantakoodi on profiilikohtainen, joten voit hakea sen vain kyseisen profiilin Profiilin asetukset ‑sivulta. Saat täydelliset ohjeet lukemalla Mistä löydän seurantakoodin? ‑artikkelin. Alla olevasta esimerkistä näet, miltä koodinpätkä näyttää. Sinun täytyy korvata esimerkissä oleva "xxxx-x" omalla Google Analytics ‑tilinumerollasi, joka löytyy henkilökohtaisesta Google Analytics ‑seurantakoodistasi.

2. Koodin ottaminen käyttöön
Kun löydät koodinpätkän, kopioi se ja liitä pätkä sivun sisältöosan jälkeen välittömästi ennen kunkin seurattavan sivun -koodia. Jos sivuilla on yhteinen vakio-osa tai malli, voit lisätä koodin siihen. Ota seurantakoodi käyttöön suojatuissa sivuissa (esim. https://) tutustumalla artikkeliin Miten saan seurantakoodin suojattuihin sivuihin?

3. Koodin ottaminen käyttöön ainutlaatuisissa sivuissa
Saat lisätietoja seurantakoodin käyttämisestä tietoperusteisissa sivuissa tai sivuissa, joissa käytetään kehyksiä, tutustumalla Google Analytics ‑asennusoppaan kyseiseen kohtaan.

4. Vianetsintä
Olet valmis, kun olet asentanut ja tallentanut seurantakoodin sivuihisi. Jos olet odottanut 24 tuntia, etkä vieläkään näe tietoja, lue artikkeli Miksi Google Analytics ei seuraa sivustoani?
Jos et tiedä, miten koodi lisätään sivustosi sivuihin, ota yhteyttä verkkovastaavaasi ja pyydä häntä noudattamaan yllä annettuja ohjeita.


Kirjoittanut: Shlomit Revach, Inside AdWords Team