Olemme saaneet yhä enemmän kysymyksiä verkkovastaavilta verkkosivustojen rakentamisesta matkapuhelimia varten sekä verkkosivustojen vuorovaikutuksesta Googlebot-Mobilen kanssa. Selitämme tässä postissa nykyisen tilanteen ja annamme yksityiskohtaisia ohjeita, jotka voi ottaa heti käyttöön.

Hieman taustaa


Aloitetaan yksinkertaisella kysymyksellä: mitä tarkoitamme matkapuhelimella, kun käsittelemme mobiiliystävällisiä verkkosivustoja?

Hyvä tapa vastata tähän kysymykseen on pohtia matkapuhelimen verkkoselaimen ominaisuuksia – etenkin suhteessa moderneihin tietokoneen selaimiin. Voimme yksinkertaistaa asioita jakamalla matkapuhelimet eri luokkiin:

1. Perinteiset matkapuhelimet: puhelimet, joiden selaimet eivät pysty käsittelemään tavallisia tietokoneella selattavia verkkosivustoja. Tämä sisältää selaimet esim. cHTML:lle (iMode), WML:lle ja WAP:lle.
2. Älypuhelimet: puhelimet, joiden selaimet voivat käsitellä tavallisia verkkosivuja ainakin jossain määrin. Tämä luokka sisältää monia eri laitteita, esim. Windows Phone 7, Blackberry-laitteet, iPhone-laitteet ja Android-puhelimet. Se sisältää myös tablet-laitteet ja eBook-lukijat.

Voimme edelleen jakaa tämän luokan HTML5-tuen perusteella:
  • Laitteet, joiden selaimissa ei ole HTML5-tukea
  • Laitteet, joiden selaimissa on HTML5-tuki


Kauan sitten matkapuhelimet yhdistivät Internetiin käyttäen selaimia, joiden käsittelykyky oli rajoitettu. Tämä tilanne on selvästi muuttumassa älypuhelimien määrän lisääntyessä nopeasti. Niiden selaimet kilpailevat täydellisen tietokonekokemuksen kanssa. On tärkeätä huomioida, että tässä esittämämme erot perustuvat nykyiseen tilanteeseen – kuten sen näemme. Tilanne voi muuttua tulevaisuudessa.

Googlebot ja mobiilisisältö

Googlella on kaksi tämän aiheen kannalta olennaista indeksointirobottia: Googlebot ja Googlebot-Mobile. Googlebot indeksoi verkkosivujen tietokoneversioita ja niihin upotettua sisältöä. Googlebot-Mobile indeksoi mobiilisisältöä. Kysymykset, joita näemme yhä enemmän, voidaan tiivistää seuraavasti:

Ottaen huomioon mobiiliverkkoselainten erilaiset kyvyt, minkälaista sisältöä minun tulee tarjota Googlebot-Mobilelle?

Vastaus löytyy Googlebot-Mobilen indeksoinnin aikana tarjoamasta user-agentista. Googlebot-Mobile käyttää useita user-agent-merkkijonoja. Ne ovat kaikki tässä muodossa:

[Puhelimen nimi tai nimet] (compatible; Googlebot-Mobile/2.1; +http://www.google.com/bot.html)

Voit valita tarjottavan sisällön arvioimalla, mikä verkkosivustosi sisältö näkyy parhaiten puhelimille user-agent-merkkijonossa. Täydellinen luettelo Googlebot-Mobilen user-agenteista on täällä.

Huomaa, että emme tällä hetkellä indeksoi älypuhelimen user-agent-merkkijonoa käyttävällä Googlebot-Mobilella. Tämän takia oikein määritetty sisällön näyttöjärjestelmä tarjoaa Googlebot-Mobile-sisältöä vain yllä käsitellyille perinteisille puhelimille. Tässä toimitaan tämän päivän user-agent-merkkijonojen ehdoilla. Tämä voi muuttua tulevaisuudessa. Jos näin tapahtuu, käytössä voi olla uusi Googlebot-Mobilen user-agent-merkkijono.

Tällä erää uskomme älypuhelimien pystyvän käsittelemään tietokonekokemusta vastaavaa sisältöä, jolloin verkkovastaavien ei tarvitse erikseen luoda mobiilipohjaisia järjestelmiä. Monien verkkosivustojen kohdalla voi kuitenkin olla järkevää muotoilla sisältö eri tavoin älypuhelimille. Päätöksen tämän tekemisestä tulisi perustua siihen, kuinka voit parhaiten näyttää sisällön käyttäjillesi.


URL-osoitteiden rakenne mobiilisisältöä varten

Seuraava sarja kysymyksiä käsittelee URL-osoitteita, joista mobiilisisältö tulisi näyttää. Katsotaan hieman yksityiskohtaisemmin joitakin yleisiä käyttötapauksia.


Verkkosivustot, joilla on vain tietokonekokemusta vastaavaa sisältöä

Useimmilla verkkosivustoilla on tällä hetkellä vain yksi versio sisällöstään – HTML – joka on suunniteltu tietokoneen verkkoselaimille. Tämä tarkoittaa sitä, että kaikki selaimet käyttävät sisältöä samasta URL-osoitteesta.

Nämä verkkosivustot eivät välttämättä näy perinteisiä matkapuhelimia käyttäville. Älypuhelinkäyttäjien kokemus riippuu heidän käyttämästään mobiiliselaimesta. Se voi vastata jopa pöytäkoneella selaamista.

Jos tarjoat tietokonekokemusta vastaavaa sisältöä kaikille user-agenteille, sinun tulisi toimia samoin myös Googlebot-Mobilen kohdalla. Kohtele siis Googlebot-Mobilea niin kuin kohtelisit kaikkia muita tai tuntemattomia user-agentteja. Google voi näissä tapauksissa muokata verkkosivujasi parempaa mobiilikokemusta varten.

Verkkosivustot, joilla on erillistä mobiilisisältöä

Monilla verkkosivustoilla on erityisesti mobiilikäyttäjiä varten optimoitua sisältöä. Sisältö voi yksinkertaisesti olla muotoiltu uudelleen tyypillisesti pienempiä mobiilinäyttöjä varten. Se voi myös olla eri muodossa (ja käyttää esim. WAP-protokollaa).

Yksi yleisimmistä kysymyksistä on: Onko sillä merkitystä, tarjotaanko erityyppinen sisältö samasta URL-osoitteesta vai eri URL-osoitteista? Jotkin verkkosivustot käyttävät esimerkiksi www.example.com-osoitetta tietokoneselaimia varten ja m.example.com- tai wap.example.com-osoitteita eri mobiililaitteita varten. Jotkin verkkosivustot tarjoavat kaikentyyppisen sisällön vain yhdestä URL-osoitteiden rakenteesta – esim. www.example.com.

Googlebotin ja Googlebot-Mobilen osalta URL-osoitteiden rakenteella ei ole merkitystä, kunhan se palauttaa täsmälleen saman sisällön kuin mitä käyttäjille näytetään. Jos esim. ohjaat mobiilikäyttäjät osoitteesta www.example.com osoitteeseen m.example.com, Googlebot-Mobile tunnistaa tämän. Tällöin molemmat verkkosivustot indeksoidaan ja lisätään oikeaan hakemistoon. Käytä tässä tapauksessa 301-uudelleenohjausta sekä käyttäjille että Googlebot-Mobilelle.

Jos näytät kaikentyyppisen sisällön osoitteesta www.example.com, eli näytät tietokoneelle optimoitua sisältöä tai mobiilioptimoitua sisältöä samasta URL-osoitteesta user-agentista riippuen, Googlebot ja Googlebot-Mobile indeksoivat sisällön oikein. Google ei pidä tätä sisällön naamioimisena.

Korostamme vielä, että riippumatta URL-osoitteiden rakenteesta sinun täytyy tunnistaa käyttäjiesi ja Googlebot-Mobilen antama user-agent oikein ja näyttää molemmille sama sisältö. Muista säilyttää oletusarvoinen sisältö – tietokoneelle optimoitu sisältö – kun tuntematon user-agent pyytää sitä.


Mobiililaitteiden sivustokartat Verkkovastaavan työkaluissa

Meiltä kysytään myös usein, mitä URL-osoitteita mobiililaitteiden sivustokarttaan tulee sijoittaa. Kuten mobiililaitteiden sivustokarttojen ohjekeskuksen artikkeleissa on selitetty, sinun tulee sisällyttää vain mobiilisisällön URL-osoitteet mobiililaitteiden sivustokarttoihin, vaikka nämä URL-osoitteet palauttavat myös sisältöä muulla kuin mobiililla user-agentilla käytettäessä.


Lisää kysyttävää?

Pääset hyvin alkuun katsomalla mobiilisivustojen ohjekeskusartikkelit ja olennaiset hakukoneoptimoinnin aloitusoppaan osiot. Voitte myös esittää lisäkysymyksiä Verkkovastaavien foorumissamme.

Kirjoittaja: Pierre Far, Webmaster Trends -analyytikko
Postittaja: Anu, Fredrik & Alexander - Search Quality -tiimi