Google-haun laadusta kirjoitettiin tammikuussa paljon. Lukiessasi joitakin näistä viimeaikaisista artikkeleista olet ehkä pohtinut, onko hakulaatumme kärsinyt. Lyhyesti sanottuna Googlen hakulaatu on nyt arviointiin käytettyjen vertailulukujen mukaan parempi kuin koskaan – osuvuudessa, tuoreudessa ja kattavuudessa mitattuna. Tällä hetkellä Googlen tulosten englanninkielinen harhaanjohtava sisältö on määrällisesti noin puolet siitä, mitä se oli viisi vuotta sitten. Harhaanjohtavan sisällön määrä muilla kielillä on sitäkin alhaisemmalla tasolla. Olemme kuitenkin huomanneet pienen nousun harhaanjohtavan sisällön määrässä viimeisten kuukausien aikana. Vaikka olemme jo saavuttaneet edistystä, pyrimme uusin tavoin parantamaan haun laatua jatkossakin.

Harhaanjohtava sisältö on siis hakutuloksissa näkyvää roskasisältöä, jota syntyy verkkosivustojen yrittäessä huijata itsensä korkeammalle hakutuloksissa tai muulla tavoin rikkoa hakukoneen laatusääntöjä. Kymmenen vuotta sitten roskasisältötilanne oli niin hälyttävä, että hakukoneet palauttivat säännöllisesti aiheeseen liittymätöntä harhaanjohtavaa sisältöä useille erilaisille hauille. Google on pääosin onnistunut päihittämään tämänkaltaisen ”puhtaan harhaanjohtavan sisällön” – vaikka jotkin roskapostittajat turvautuvat yhä ovelampiin tai jopa laittomiin keinoihin, kuten murtautumiseen verkkosivustoille.

Kasvatettuamme sekä kokoamme että tuoreuttamme viimeisten kuukausien aikana olemme luonnollisesti indeksoineet paljon hyvää sisältöä ja myös jonkin verran harhaanjohtavaa sisältöä. Olemme vastanneet haasteeseen julkaisemalla äskettäin parannetun asiakirjatason luokitteluohjelman, jonka ansiosta harhaanjohtavat tulokset eivät näy korkealla tuloksissa yhtä helposti. Uusi lajitteluohjelma havaitsee paremmin yksittäisillä verkkosivuilla harhaanjohtavan sisällön, kuten toistuvat roskasisältöön liittyvät sanat, joita nähdään automaattisissa itseään mainostavissa blogikommenteissa. Olemme myös parantaneet huomattavasti kykyämme havaita hakkeroidut sivustot. Nämä olivat suuri harhaanjohtavan sisällön lähde vuonna 2010. Arvioimme useita muutoksia, joiden avulla harhaanjohtavan sisällön määrää voidaan laskea entisestään. Yksi muutoksista vaikuttaa pääasiassa toisten sisältöä kopioiviin sivustoihin ja sivustoihin, joilla on vähän alkuperäistä sisältöä. Etsimme jatkossakin tapoja harhaanjohtavan sisällön vähentämiseksi, mukaan lukien uusia tapoja, joilla käyttäjät voivat antaa täsmällisempää palautetta harhaanjohtavista ja huonolaatuisista sivustoista.

”Puhtaan harhaanjohtavan sisällön” vähentyessä ajan myötä huomio on kiinnittynyt enemmänkin ”sisältöfarmeihin”. Nämä ovat sivustoja, joiden sisältö on pintapuolista tai huonolaatuista. Vuonna 2010 julkaisimme kaksi merkittävää huonolaatuisiin sivustoihin keskittyvää algoritmimuutosta. Kaikesta huolimatta olemme kuulleet verkosta tulleen palautteen erittäin selkeästi. Käyttäjät haluavat tehokkaampia toimia sisältöfarmeja ja harhaanjohtavaa tai huonolaatuista sisältöä sisältäviä sivustoja vastaan ja olemme jatkaneet työtä uusilla algoritmimuutoksilla viime aikoina. Olemme ylpeitä Google-hausta ja pyrimme tekemään jokaisesta hausta täydellisen. Emme kuitenkaan ole täydellisiä. Yhdistettynä käyttäjien valtaviin odotuksiin Googlen suhteen näiden epätäydellisyyksien merkitys kasvaa suhteettomasti. Voimme ja meidän tuleekin toimia vielä paremmin.

Yksi viime viikkoina näkemistämme harhaluuloista on ajatus siitä, että Google ei suhtaudu harhaanjohtavaan sisältöön yhtä vakavasti, jos kyseiset sivustot näyttävät Google-mainoksia. Jotta asia tulisi mahdollisimman selväksi: Google ryhtyy ehdottomasti toimenpiteisiin laatusääntöjämme rikkovia sivustoja vastaan riippumatta siitä, onko sivustoilla Google-mainoksia vai ei. Google-mainosten näyttäminen ei auta sivuston sijoittumisessa. Google-mainosten ostaminen ei paranna sivuston sijoitusta Google-hakutuloksissa.
Nämä periaatteet ovat aina päteneet. On kuitenkin tärkeätä varmistaa, että ne ovat vieläkin voimassa.

Käyttäjät välittävät Googlesta tarpeeksi kertoakseen meille – joskus intohimoisesti – mitä he haluavat parannettavan. Arvostamme erittäin paljon tätä palautetta. Omien tieteellisten arviointiemme ja käyttäjien palautteen avulla voimme tutkia uusia mahdollisuuksia tulevia parannuksia varten. Kerro meille, kuinka voimme tehdä asiat paremmin. Jatkamme tämän tiedon avulla työtämme Googlen kehittämiseksi.

Lähettäjä: Matt Cutts, pääsuunnittelija
Postittaja: Anu, Fredrik & Alexander - Search Quality -tiimi