Koska käytän ahkerasti Google AdWords -keskusteluryhmiä ja työskentelen verkkomarkkinointitoimistossa, minulta kysytään usein kysymyksiä, jotka johtuvat AdWords-järjestelmän heikosta tuntemuksesta. Useimmat ovat tyypillisiä keskusteluryhmissä syntyneitä myyttejä. Loput ovat virheellisiä teorioita, jotka juontuvat asiakkaille liikeneuvotteluissa annetuista ristiriitaisista tiedoista. Tästä syystä haluan esitellä teille viisi teoriaa, joihin olen törmännyt keskustellessani asiakkaiden kanssa.

Myytti 1: Jotkin mainostoimistot ovat tehneet Googlen kanssa kirjallisen sopimuksen, jonka mukaan he saavat sijoittaa mainoksia kolmelle ensimmäiselle paikalle hakutulossivun vasempaan reunaan.

Vastaus: Pakko myöntää, että tämä oli yksi mielenkiintoisimmista asiakkailta kuulemistani kysymyksistä. Todellisuudessa mikään yritys ei voi tehdä Googlen kanssa niin kutsuttua "Sponsoroitujen linkkien yksinoikeussopimusta". Useimmissa tapauksissa ylimmät mainospaikat on varattu hyvin optimoiduille kampanjoille. Jokainen oman AdWords-kampanjan luonut tietää, että hakutuloksissa näkyvät mainokset vaihtuvat jatkuvasti. Tämä johtuu useista tekijöistä, kuten laatupisteistä, napsautuskohtaisista hinnoista ja kyselyistä. Kaikki mainokset voivat sijoittua sponsoroitujen linkkien vasemmalle tai oikealle puolelle tai – kuten parhaillaan testataan – sivun alareunaan. Kaikki riippuu kampanjan jatkuvasta seuraamisesta ja sen optimoinnista.

Myytti 2: Korkealle sijoittuvat mainokset ovat tehokkaampia, kun taas alemmaksi sijoittuvat mainokset ovat täysin tehottomia.

Vastaus: Monissa artikkeleissa on puhuttu niin sanotusta Googlen kultaisesta kolmiosta, joka on graafinen esitys käyttäjien eniten napsauttamista tuloksista ja mainospaikoista. Kohdeyleisöön kuulumattomat käyttäjät eivät yleensä kiinnitä huomiota mainoksiimme, vaikka ne näkyisivät ensimmäisellä tai toisella mainospaikalla. Kannattaa muistaa, että mainokset pitäisi kohdentaa käyttäjille, jotka ovat todennäköisesti kiinnostuneita mainostetuista tuotteista ja että mainostekstin sisällön pitäisi houkutella käyttäjiä napsauttamaan mainosta. Tämän vuoksi ei ole oleellista, näytetäänkö mainos ensimmäisessä vai yhdeksännessä mainospaikassa. Jos tarjous on selkeä ja houkutteleva, käyttäjät haluavat kokeilla sitä.

Myytti 3: Mainoksillani ei ole kilpailijoita, joten minun ei tarvitse maksaa paljon napsautuksista.

Vastaus: Jos kampanja on hyvin suunniteltu ja optimoitu, mainokset eivät (lähes) koskaan maksa maltaita. Kaikki perustuu ilmausten keskinäiseen kilpailuun. Jos ilmauksella on vain vähän kilpailua, seuraavat kaksi tilannetta ovat mahdollisia.

Tilanne I: Kampanja on hyvin suunniteltu ja korkealaatuinen, ja mainokset sijoittuvat korkealle tulossivuilla käyttäen 1/30 budjetistasi.

Tilanne II: Kampanja ei näy tulossivuilla kovin usein, ja hintasi nousevat päivittäin haukaten yhä suuremman palan budjetistasi.

Ikävä kyllä jälkimmäinen tilanne on yleisempi. Kannattaa huomata, että yrityksesi ei välttämättä kilpaile saman toimialan kilpailijoiden kanssa. Toisinaan täysin satunnaiset mainokset, jotka käyttävät virheellistä avainsanajoukkoa, pulpahtavat pintaan jokaisella mahdollisella tulossivulla. Valitettavasti tämäntapaiset kampanjat nostavat yleensä hintoja ja muodostuvat muiden mainostajien kilpailijoiksi. Tässä tapauksessa kannattaa kääntää katse omaan kampanjaan ja tarkistaa sen laatu. Tämän pitäisi parantaa sen näkyvyyttä hakutulossivuilla ja kasvattaa napsautussuhteita. Korkeampi napsautussuhde parantaa mainosten sijainteja ja laskee napsautuskohtaisia hintoja.

Myytti 4: Vain hakukonemarkkinointitoimisto kykenee luomaan tehokkaan AdWords-kampanjan.


Vastaus: On totta, että verkkomarkkinointitoimistojen työntekijöillä on paljon kokemusta AdWords-kampanjoista ja monet ovat sertifioituja asiantuntijoita. Toisaalta kukaan ei tunne yritystä niin kuin yrittäjä itse. Hoitaessasi markkinointiosastoa keräät jatkuvasti tietoja markkinoista ja mahdollisista asiakkaista, joiden kanssa rakennat liiketoimintasuhteita. Tiedät, keitä tarjontasi eniten kiinnostaa ja keitä haluat tavoittaa. Havainnoimalla makrotoimintaympäristöäsi pystyt luomaan tehokkaita kampanjoita. Kunhan tunnet järjestelmän, voit lähteä vaivatta liikkeelle.

Tarvitset apua vain, jos sinulla on ongelmia järjestelmän käyttämisessä. Muista, että sinä itse tiedät parhaiten, mitä yrityksesi tarvitsee ja mihin suuntaan sitä pitäisi kehittää. Suunnittelet itse kampanjan kulun, ja mainostoimisto vain auttaa sinua sen toteuttamisessa.

Myytti 5: Jos sivustoni on englanninkielinen, en voi mainostaa sitä Ranskan markkinoilla.

Vastaus: Ei pidä paikkaansa. Kampanjan luomisen punaisena lankana on tavoittaa käyttäjät, jotka ovat kiinnostuneita tarjouksestasi, ymmärtävät sen ja kertovat siitä eteenpäin. Tästä syystä puolankieliset kampanjat toimivat hyvin Puolassa, italiankieliset Italiassa ja ranskankieliset Ranskassa. Kannattaa kuitenkin huomata, että esimerkiksi Puolassa, Saksassa, Ranskassa ja Yhdysvalloissa asuu myös muunmaalaisia ihmisiä. Näin monet Puolassa tai Ranskassa asuvat saattavat etsiä tietoja englanniksi. Eli jos haluat tavoittaa Ranskassa asuvia englanninkielisiä käyttäjiä, tällainen kampanja toimii loistavasti.

Kolikolla on tietysti toinenkin puolensa: kampanjan laatu. Jos mainokset ja avainsanat sopivat hyvin yhteen tarjouksen kanssa, laadun ei pitäisi heiketä. Lisäksi voit myös laatia ranskan- tai englanninkielisen version. Lähtökohtana on aina markkinatutkimus ja eri vaihtoehtojen tunteminen. Miten tämä tapahtuu? Helpoin tapa on tarkastella sivujen tilastoja. Jos sivustossasi käy paljon vierailijoita Ranskasta ja avainsanat ovat sekä ranskaksi että englanniksi, kampanja sopii hyvin markkinoille.

Tässä oli vain viisi kymmenistä keskusteluryhmissä kysytyistä kysymyksistä. Käyttäjät haluavat selvästi tietää lisää tästä työkalusta. Mutta varjopuolena on, että harhaanjohtavia myyttejä syntyy koko ajan lisää.



Paulina Niżankowska