Pohjoismainen Site Clinic, lopetussanat

torstaina, lokakuuta 21, 2010 | 14.49

Labels: ,

On kulunut jonkin aikaa siitä, kun julkaisimme viimeisen artikkelin pohjoismaisessa Site Clinic -projektissamme. Ajattelimmekin, että nyt on aika vetää yhteen muutamia projektin aikana käsiteltyjä aiheita ja asettaa kaikki artikkelit ja resurssit helposti kaikkien käytettäväksi.

Ensimmäisessä Site Clinic -artikkelissamme annoimme suosituksia siitä, kuinka monikielisten verkkosivujen sisältöä kannattaa järjestellä, miten 404-sivuja voi muokata käyttäjäystävällisemmiksi ja miksi sisällönkuvauskenttien optimointi hyödyttää sekä sinua, mahdollisia sivustosi käyttäjiä että hakukoneita. Syvennyimme myös siihen, miten ensisijaisten sivujen määrittäminen voi vähentää linkkiesi arvon jakautumista sekä siihen, milloin nofollow-attribuuttia kannattaa käyttää. Jos nämä kuulostavat mahdollisesti omaa sivustoasi hyödyttäviltä vinkeiltä, suosittelemme lukemaan koko artikkelin, jossa käytetään esimerkkinä sivustoa korukamari.com.

Toisessa Site Clinic -artikkelissamme tutustuimme ruotsalaiseen lattioihin erikoistuneeseen verkkokauppaan (www.pbgolv.se). Annoimme ohjeita hyödyllisten 404-sivujen, ensisijaisuuden ja sisällönkuvauskenttien lisäksi myös siitä, miten sivuston kuviin kannattaa lisätä tunnisteita ja miten kuvia voi lisätä sivustokarttaan, jolloin ne ovat helpommin käyttäjien ja hakukoneiden luettavissa. Toinen lyhyesti käsittelemämme aihe oli useat eri tavat (kuten robots.txt-tiedosto ja sisällönkuvauskentät), joilla voit hallita, mitä sivustosi osia Googlebot pääsee lukemaan ja indeksoimaan. Jos siis haluat lisätietoja siitä, miten voit optimoida useita kuvia käyttävän sivustosi, tai jos haluat oppia rajoittamaan Googlebotin indeksoimaa sivustosi sisältöä, lue tämä artikkeli.

Kolmannessa Site Clinic -artikkelissamme käsiteltiin norjalaisen yliopiston verkkosivustoa ja esitettiin suosituksia samankaltaisille sivustoille. Osoitimme myös, mitä asioita sivustossa oli jo ratkaistu hyvin. Yksi aiheista oli suuren ja monikielisen kansainvälisen verkkosivuston jäsentäminen siten, että sivuston rakenne on selkeämpi sekä hakukoneille että käyttäjille. Artikkelissa tutustuttiin myös erilaisten sivustokarttojen eroihin. Esittelimme myös Verkkovastaavan työkalujen indeksointivirhe- ja HTML-ehdotus-osiot. Artikkelissa käsiteltiin myös PDF-asiakirjoja ja sitä, kuinka ne tulisi parhaiten esitellä hakukoneille. Käytimme esimerkkinä Agderin yliopiston verkkosivustoa (www.uia.no). Jos nämä aiheet kuulostavat kiinnostavilta, suosittelemme lukemaan tämän artikkelin.

Viimeisessä Site Clinic -artikkelissamme tutkimme tanskalaisen viiniasiantuntijan verkkosivustoa (vinsiderne.dk). Käsittelimme jälleen perinteisiä aiheita kuten ensisijaisuutta, otsikoita ja sisällönkuvauskenttiä (joko huomaat, kuinka yleisiä näitä aiheita koskevat ongelmat ovat? :)) ja esitimme sopivia ehdotuksia. Tässä artikkelissa tutustuttiin myös täysin JavaScriptin avulla rakennettuihin valikoihin ja siihen, kuinka ne saattavat muodostaa käytettävyysongelman hakukoneiden lisäksi myös tekstipohjaisten selaimien käyttäjille (minkä vuoksi suosittelemmekin testaamaan sivustosi tekstipohjaisella selaimella, kuten myös Verkkovastaavan ohjeissa neuvotaan). Toinen käsitelty aihe oli vinsiderne.dk:n käyttämät kehykset. Kehykset aiheuttavat useita huomioon otettavia seuraamuksia sivuston rakenteeseen, käytettävyyteen ja semantiikkaan. Jos nämä aiheet kiinnostavat, saat lisätietoja lukemalla artikkelin.

Haluamme kiittää neljän yllämainitun sivuston verkkovastaavia, jotka antoivat verkkosivustonsa analysoitaviksi ja käytettäviksi esimerkkeinä artikkeleissamme. Jos sinulla on kysyttävää artikkeleissa käsitellyistä aiheista, suosittelemme siirtymään Verkkovastaavien keskusteluryhmän tanskan-, suomen- tai ruotsinkieliseen versioon ja esittämään kysymyksesi muille verkkovastaaville. Ohjekeskuksestamme löytyy myös paljon materiaalia, jonka avulla voit saada vastauksia Googlen orgaanisia hakutuloksia koskeviin kysymyksiin.

Kirjoittaja: Anu, Fredrik ja Jonas – Search Quality

0 kommentteja :