Tuoreimmat tutkimukset osoittavat, että kolme verkon suosituinta tuotemerkkiä liittyvät sosiaaliseen mediaan. Tämä osoittaa, miten voimakkaasti sosiaaliset verkostot kehittyvät.
Ihmiset kautta maailman viettävät nyt yli 110 miljardia minuuttia sosiaalisissa verkostoissa ja blogisivustoissa. Tämä on melkein neljännes (23 %) verkossa käytetystä ajasta. Kävijöiden tällaisissa sivustoissa keskimäärin viettämä aika kasvoi vuodessa 66 prosenttia. Joitain tällä hetkellä suosituimpia sivustoja ovat tunnetut verkostot, kuten Facebook, Orkut, YouTube, MySpace, Twitter ja LinkedIn.


Millainen vaikutusvalta näillä 2000-luvun kirjekavereilla on?
Yksittäisten henkilöiden merkitys kasvaa sitä mukaa, kun henkilöiden muodostamien linkkien määrät kasvavat. Linkkejä voi muodostua muun muassa ystävien, videoiden, kuvien, viestien ja tietojen jakamisen kautta. Tällaisten sivustojen toiminta perustuu kertautumisvaikutukseen. Parien väliset linkit, parien sisäiset linkit sekä erilaisten tasojen väliset peräkkäiset yhteydet saavat aikaan dominovaikutuksen käyttäjien keskuudessa.

Miten sosiaalisia verkostoja voidaan hyödyntää verkkomainonnassa?
Vaikka käyttäjien keskuudessa on maakohtaisia mieltymyseroja (esimerkiksi Orkut-palvelun menestyksen johdosta Brasilia on maa, jossa suurin prosenttiosuus (86 %) internetin käyttäjistä käy sosiaalisissa verkostoissa, kun taas esimerkiksi Facebook tavoittaa enemmän käyttäjiä Italiassa kuin englanninkielisissä maissa), trendin yleissuuntaus on sama. Sosiaalisissa verkostoissa piilevä potentiaali on houkutteleva mahdollisuus parantaa organisaation kattavuutta ja näkyvyyttä.

Miten? Mainostajien on oltava siellä, missä käyttäjätkin ovat ja viettävät eniten aikaa. Tämä tarkoittaa sitä, että sosiaalisia verkostoja kannattaa pitää lisätietolähteenä ja trendinä, jonka avulla voit muokata näyttömainoskampanjoitasi entistäkin enemmän. Koska internet on nopeuttanut sanan leviämistä, Display-verkoston hyödyntäminen on nyt entistä tärkeämpää. Laaja valikoima verkkosivustoja yhdistettynä erittäin tarkkoihin kohdistusmahdollisuuksiin mahdollistavat sosiaalisten tietojen hyödyntämisen ja käyttäjien löytämisen verkossa AdWordsin sijoittelutyökalun avulla. Jos valitset ohjatut sijoittelut, voit näyttää mainoksia Display-verkoston yksittäisissä verkkosivustoissa ja yksittäisillä sivuilla. Tämän työkalun avulla voit esimerkiksi kohdistaa mainoksesi tekstimainoksen videosijoitteluihin YouTubessa, kaikkiin verkkosivustoihin tietyssä luokassa, kaikkiin tiettyyn aiheeseen liittyviin verkkosivustoihin tai tiettyyn sijoitteluun tietyllä verkkosivulla, joka on tärkeä kampanjasi menestyksen kannalta. Viimeisimmät tiedot osoittavat, että Yhdysvalloissa toistettiin vuoden 2010 kesäkuussa yli 10,2 miljardia videota. Videoiden toistokerrat olivat lisääntyneet 1,3 prosenttia viime vuodesta. Yksilöityjen käyttäjien keskuudessa suosituin tuotemerkki vuoden 2010 kesäkuussa oli YouTube. Toiseksi suosituimpia olivat Yahoo! ja Facebook.


Kun olet tunnistanut kohdeyleisösi, sinun täytyy tavoittaa kohdeyleisösi verkossa silloin, kun kyseiset henkilöt etsivät tietoja, vaihtavat mielipiteitä ja ideoita, ja olla mahdollisimman paljon läsnä Display-verkostossa, jotta voit viestiä kohdeyleisösi kanssa ennen sanan leviämistä, sen leviämisen aikana ja sanan leviämisen jälkeen.

Paranna ja kehitä läsnäoloasi Display-verkostossa ja ohjaa sosiaalisten verkostojen tuottamat kävijämäärät verkkosivustoosi. Mitä tehokkaammin olet mukana, sitä enemmän hyödyt.