Ilmoitimme hiljattain uudesta AdWordsin raportointiosiosta, jonka nimi on AdWordsin hakukanavat. Haluaisimme nyt kertoa hiukan lisää näistä hyödyllisistä raporteista.

Mitä AdWordsin hakukanavaraportit ovat?
Hakukanavat kuvaavat AdWordsin napsautus- ja näyttökertatoimintaa, joka johtaa tulokseen sivustossasi. Tulos voi olla esimerkiksi ostotapahtuma, täytetty lomake, sivustossa vietetty aika tai jokin muu.  Tulokset perustuvat toimintoihin, jotka olet määritellyt AdWordsin tulosseurannassa tai tavoitteisiin, jotka on tuotu Google Analytics -tilistäsi.

Nyt voit selvittää kaikkien AdWords-tilisi avainsanojen, mainosten ja kampanjoiden arvon etkä vain niiden, jotka liittyvät viimeiseen napsautukseen ennen myyntiä tai viittausta.

Mitä hyötyä hakukanavien tiedoista on?
Perinteinen tulosraportointi keskittyi mainoksen viimeiseen napsautukseen ennen tulosta. Hakukanavat kertovat, mitä tapahtui ennen tätä viimeistä napsautusta.

Ennen oston suorittamista tai lomakkeen täyttämistä sivullasi, asiakkaasi ovat todennäköisesti tehneet useita hakuja Googlessa. He ovat voineet siis tehdä hakuja useilla eri hakusanoilla ja napsauttaa useita AdWords-tilisi mainoksia ennen määrittelemäsi tuloksen syntymistä tai toiminnon suorittamista.

AdWordsin hakukanavat kertovat napsautus- ja näyttökertatoiminnasta, näyttävät tuloksen syntyyn vaaditun ajan ja sen, kuinka mainoksesi, kampanjasi ja avainsanasi tukevat toisiaan tuloksen syntyprosessissa.

Vinkki:
Saat eniten irti AdWordsin hakukanavaraporteista, jos AdWords-tililläsi on selkeä rakenne.  Tästä videosta saat vinkkejä tilisi ulkoasun parantamiseksi.
Ennen liiketoimintaa koskevien päätösten tekemistä kannattaa lisäksi käydä läpi tarpeeksi kattava määrä tietoja. Esimerkiksi tarkastelemalla tietoja koko kuukauden ajalta yksittäisen päivän sijaan saa paremman kuvan siitä, mitä tilissä tapahtuu.



AdWordsin hakukanavaraporttien tulkitseminen

Käydään aluksi läpi raporttien tarjoamia uusia tietoja:
Avustetut napsautukset: Kaikki Google-AdWords-hakumainoksesi saamat napsautukset, jotka edelsivät viimeistä napsautusta ennen tulosta.
Avustetut näyttökerrat: Kaikki hakumainoksen näyttökerrat, jotka eivät johtaneet napsautukseen ja jotka tapahtuivat ennen tulosta.
Retin pituus (napsautukset): Tulosta edeltäneiden hakumainosten napsautusten (joihin sisältyy viimeinen napsautus) kokonaismäärä.
Avustetut tulokset: Tietyn kampanjan, mainosryhmän tai avainsanan avustamien tulosten määrä. Avustetut tulokset eivät sisällä viimeisten napsautusten tuloksia.
Viimeisen napsautuksen tulokset: Niiden tulosten määrä, joiden välittömästi edeltävä hakumainoksen napsautus liittyi tiettyyn kampanjaan, mainosryhmään tai avainsanaan.

Näet täydellisen luettelon uusista, hakukanaviin kuuluvista termeistä tutustumalla tähän ohjekeskuksen artikkeliin.

Tarkastellaan seuraavaksi joitain näistä uusista raporteista...

Alla näet korostettuna kaksi AdWordsin hakukanavien tarjoamasta yhdeksästä raportista. Ne antavat käsityksen siitä, mitä tietoja tuloksiin johtavista reiteistä on saatavilla.


Avustetut napsautukset ja näyttökerrat




Tarkastele kunkin avainsanan, mainosryhmän ja kampanjan avustettujen napsautusten ja avustettujen näyttökertojen määrää
Tarkista, mitkä kampanjasi tuottavat tulosta ja säädä hintatarjouksesi ja budjettisi sen mukaan
Optimoi avainsanaluettelosi ja varmista, että avainsanavariaatioidesi joukossa on vahvoja avustettuja avainsanoja




Suosituimmat reitit -raportti 



Tarkastele, millaista avainsanojen, mainosryhmien ja kampanjoiden yhdistelmää napsautettiin ennen tulosta
Vertaile keskenään tuotemerkkitermikampanjoita ja yleisluontoisten termien kampanjoita
Tuotemerkkitermit ja yleiset termit kannattaa ryhmitellä eri kampanjoihin tarkempien tietojen saamiseksi



Mitä voit tehdä seuraavaksi:
1. Jos olet jo ottanut tulosseurannan käyttöön tai tuonut Google Analytics -tavoitteesi AdWordsiin, kirjaudu sisään Google AdWords -tiliisi, siirry Raportointi-välilehteen ja valitse Tulokset. (Etkö vielä seuraa tuloksia? Tutustu, miten voit ottaa tulosseurannan käyttöön tai tuoda tavoitteita Google Analyticsistä)
2. Valitse sivun vasemmasta reunasta vaihtoehto Hakukanavat
3. Tutustu vasemmalla oleviin yhdeksään raporttityyppiin, joiden avulla voit selvittää, mitkä mainokset ja avainsanat johtavat myynteihin tai tuloksiin sivustossasi
4. Arvioi avainsanasi ja tekstimainoksesi uudelleen näiden tietojen perusteella ja säädä AdWords-tilisi asetuksia tai optimoi mainokset ja avainsanat niiden mukaan

Toivottavasti näistä vinkeistä on apua.  Jos olet jo ottanut hakukanavat käyttöön, jätä kommentti ja kerro kokemuksistasi.

Lähiviikkoina on luvassa toinen katsaus AdWordsin hakukanavien käyttöön, joten seuraa tilannetta!

Kirjoittaja: Evelyn O’Keeffe - Google Analytics-tiimi, ja Kirsi - Inside AdWords-tiimi