Oletko joskus etsinyt mainostasi ja joutunut epätoivon valtaan, koska sitä ei näy missään? Mikäli sinulle on käynyt näin, älä ole huolissasi. Meillä on ratkaisu kaikkiin ongelmiisi.

Ihan ensimmäiseksi sinun on lakattava etsimästä mainostasi Googlen avulla, koska se vain pahentaa tilannetta. Tästä on seurauksena vain paljon näyttökertoja ilman napsautuksia. AdWords-järjestelmä olettaa, ettei mainoksesi ole osuva, koska se tuottaa paljon näyttökertoja mutta kukaan ei napsauta sitä. Mainostasi näytetään siis yhä harvemmin tietokoneeltasi. Toisin sanoen etsimällä jatkuvasti mainostasi aiheutat hallaa mainoksesi sijoitukselle ja tilisi toiminnalle.

Jos epäilet, ettei mainostasi näytetä, suosittelemme sinua turvautumaan mainoksen esikatselutyökaluun ensimmäisenä apukeinona.

Kun olet tarkastanut mainoksesi tällä työkalulla, suosittelemme seuraavaksi vaihtoehdoksi erittäin hyödyllistä työkalua, jota pääset käyttämään Tilaisuudet-välilehdessä tai tilissäsi jokaisen avainsanan vieressä. Tämä työkalu on Mainosten diagnostiikkatyökalu. Tämä työkalu kertoo välittömästi, mitkä avainsanat eivät käynnistä mainostasi ja miksi.

Näiden kahden tarkistuksen jälkeen olet valmis selvittämään ongelman mahdolliset syyt ja ratkaisemaan sen. 


Mainoksen hyväksymistila: mene Kampanjat-välilehteen ja valitse Mainokset ja Tila-sarake. Jos näet viestin "Ei hyväksytty", selvitä ongelman syy mainostuskäytäntöjemme avulla.

Kampanjasi tilan tarkistaminen: Varmista, ettei kampanjoita ole keskeytetty tai poistettu.

Miten mainoksesi on kohdistettu: Tarkasta kampanjan sijainti- ja kieliasetukset. Jos alue (esimerkiksi kaupunki tai maa), jossa mainoksesi on määritetty näkymään eroaa jostain IP-osoitteestasi, et näe mainostasi, kun koetat etsiä sitä. Et näe mainostasi myöskään, jos olet määrittänyt kampanjasi kieleksi kielen, jota et ole valinnut Google-haun kielivalinnoista.

Laatupisteiden optimointi
: Muista aina tarkistaa avainsanojesi laatupisteet. Joskus mainoksesi näytetään, mutta ei ensimmäisellä sivulla. Tämä johtuu huonoista laatupisteistä, joiden takia mainos ei menesty huutokaupassa. Jos haluat parantaa laatupisteitäsi korottamatta päiväbudjettia, sinun kannattaa keskittyä mainoksen optimointiin.

Päiväbudjetin rajan saavuttaminen: Mainoksesi julkaiseminen riippuu asettamastasi päiväbudjetista. Mainoksesi näyttäminen voi keskeytyä, jos päiväbudjettisi raja ylitetään. Näin voi käydä, jos mainoksesi on erittäin tehokas ja sitä napsautetaan useita kertoja, ja kun päiväbudjettisi on saavutettu, mainoksesi näyttäminen keskeytetään. Voit ratkaista ongelman joko korottamalla päiväbudjettiasi tai optimoimalla avainsanasi napsautuskohtaisen hinnan laskemiseksi.

Ongelmat maksujen suhteen: Varmista, että maksusi menevät perille, jos käytössäsi on jälkimaksutili (Tarkista rekisteröimäsi luottokortin luottoraja ja voimassaoloaika. Jos maksat maksut pankkisiirrolla, varmista, ettei pankki ole hylännyt maksuja). Kummassakin tilanteessa voit estää mainosten näyttämisen keskeyttämisen lisäämällä varaluottokortin. Jos olet valinnut tilisi maksutavaksi ennakkomaksun varmista, että tililläsi on tarpeeksi katetta.

Tilisi tila: Jos olet luonut tilisi hiljattain, mainoksiasi ei todennäköisesti näytetä vielä, koska tilisi tarkastetaan aluksi turvallisuussyistä. Asiantuntijamme tarkastavat kaikki uudet tilit. Tilin luomisen jälkeen mainosten näyttämisen aloittaminen voi viedä muutaman päivän, tai mainoksiasi ei näytetä lainkaan.

Kirjoittajat: Helena Rosado ja Veronica Diquattro - Google AdWords -tiimi, sekä Kirsi - Inside AdWords - tiimi