Edellisessä viestissään Projecterin edustajat käsittelivät neljä ensimmäistä väärinkäsitystä, jotka toimistot kuulevat usein mahdollisilta asiakkailtaan. Tänään on vuorossa vierailijoidemme blogiviestisarjan toinen ja viimeinen osa.

"Meillä ei ole varaa mainostaa verkossa"

Tämä muistuttaa edellisessä blogiviestissä käsiteltyä budjettiin liittyvää väärinkäsitystä. Google AdWordsissa on useita hyvin tarkkoja hallintamenetelmiä. Lisäksi AdWords-kampanjat voidaan optimoida verkkosivustossa halutun toiminnon hintaan nähden (esimerkiksi rekisteröitymistä, hankintaa tai latausta varten). Kun markkinointitarkoituksiin käytettävissä olevat mainoskulut ja hankintakohtainen hintatavoite on määritetty, kampanja voidaan optimoida niin, että hankintakohtainen hintatavoite saavutetaan tai ylitetään. Ihannetilanteessa budjettia voidaan korottaa jatkuvasti niin kauan, että saavutetaan tyydyttävä sijoitetun pääoman tuottoprosentti.

"Saamme uusia asiakkaita vain suositusten perusteella. Meidän ei siis tarvitse mainostaa verkkosivustoamme."

On mahdotonta sanoa, kuinka kauan tämän näkemyksen kannattajia vielä suositellaan verkon ulkopuolella! Nykyisin motto kuuluu ennemminkin näin: "Jos yritystä ei löydy internetistä, sitä ei ole olemassa...". Jos verkon ulkopuoliset suositukset ovat uuden liiketoiminnan ainoa lähde, ne ovat luonnollisesti omistajalle erittäin tärkeitä. Ei pidä kuitenkaan aliarvioida verkkomainonnan tehoa.


"Näkevätkö ihmiset siis aina saman mainoksen?"

Usein luullaan, että mainostajalla voi olla vain yksi AdWords-mainos, joka näytetään kaikilla avainsanoilla. Tämä ei kuitenkaan pidä paikkaansa. AdWordsissa on monia eri mahdollisuuksia, kuten tuotteiden tai palveluiden mainostaminen kohdistetuilla ja määritetyillä mainosryhmillä. Alue- ja kielikohdistus sekä mahdollisuus näyttää mainoksia vain tiettyinä ajankohtina ovat muita keinoja, joilla mainosteksti voidaan säätää tarkasti. Jos näet saman verkkosivuston saman mainoksen kaiken aikaa - vaikka käytät eri avainsanoja - voit olettaa, että AdWords-tili ei ole ammattilaisen määrittämä.


"Avainsana = hakulauseke = 1 sana?"

Joillekin asiakkaille tulee yllätyksenä, että avainsanat voivat koostua ja usein koostuvatkin useammasta kuin yhdestä sanasta. Avainsanat ovat AdWords-tiliin määritettyjä sanoja, sanojen yhdistelmiä tai ilmauksia, jotka käynnistävät mainosten näyttämisen. Avainsanojen hakuvaihtoehtojen käytön lisäksi on erittäin tärkeää lisätä avainsanoja, jotka koostuvat useista sanoista. Ensinnäkin olemme havainneet, että käyttäjät käyttävät pidempiä ja tarkempia hakulausekkeita (esimerkiksi "kapealahkeiset farkut" hakutermin "farkut" sijaan). Hakulauseke tarkoittaa sanoja, jotka kirjoitetaan Googlen hakukenttään. Toiseksi tällaisten termien napsautuskohtainen hinta on yleensä alhaisempi, koska kilpailua on vähemmän. Mitä yleisempi avainsana on, sitä kalliimpi sen napsautuskohtainen hinta yleensä on.

Monet näistä kysymyksistä esitetään yllättävän usein. Tämä osoittaa, että on edelleenkin tarvetta selittää tarkemmin avainsanamarkkinoinnin toimintaa. Kokemuksemme mukaan molemmat osapuolet (asiakas ja toimisto) hyötyvät, jos päästään selkeään yhteisymmärrykseen AdWordsin strategiasta ja siihen liittyvistä tehokkuustavoitteista. Lisäksi uskomme, että Googlen verkkoresurssien, kuten tämän blogin ja AdWords-ohjekeskuksen käyttö auttaa ymmärtämään aihetta. Tämä koskee tietysti myös muita AdWordsiin liittyviä aiheita käsitteleviä blogeja.

Kirjoittajat: Jasmin Schindler ja Katja von der Burg - verkkomarkkinointitoimisto Projecter

P.S. Onko sinulla AdWords-toimisto tai kirjoitatko blogia AdWordista? Haluaisitko vieraaksi Inside AdWords -blogiin? Käytä tätä lomaketta ja kerro meille ehdotuksesi!