Julkistamme tänään globaalisti käytettävissä olevan laajan haun muokkauksen. Tämä ominaisuus on AdWordsin uusi kohdistusominaisuus, jolla voi luoda avainsanoja, joiden kattavuus on laajempi kuin ilmaushaussa ja jotka ovat hallittavampia kuin laajassa haussa. Lisäämällä muokattuja laajan haun avainsanoja kampanjaan voit saada lisää napsautuksia ja tuloksia hyvällä sijoitetun pääoman tuottoprosentilla. Näin on erityisesti silloin, jos käytät tällä hetkellä lähinnä tarkan haun ja ilmaushaun avainsanoja.

Muokkaus otetaan käyttöön lisäämällä plusmerkki (+) suoraan vähintään yhden laajan haun avainsanassa olevan sanan eteen. Jokaisen sanan, jonka edessä on +-merkki on oltava käyttäjän haussa annetussa muodossa tai läheisenä muunnelmana. Kielestä riippuen läheisiä muunnelmia ovat muun muassa kirjoitusvirheet, yksikkö- ja monikkomuodot, lyhenteet ja johdosmuunnelmat (kuten laatta ja laatoittaa). Synonyymejä (kuten “nopea” ja “vikkelä”) sekä aiheeseen liittyviä hakuja (kuten “kukat” ja “tulppaanit”) ei yleensä katsota läheisiksi muunnelmiksi.

Alla oleva kaavio havainnollistaa erilaisten avainsanastrategioiden suhteellista kattavuutta. Muokatut laajan haun avainsanat saavat enemmän hakuosumia kuin vastaava ilmaushaun avainsana, mutta vähemmän hakuosumia kuin vastaava laajan haun avainsana. Hakutoiminta riippuu myös muokattavista sanoista. Esimerkiksi avainsana juhla +kengät vastaa hakua “iltajuhla kengät”, mutta avainsana +juhla +kengät ei.





Beta-testauksessa lähinnä ilmaushakua ja tarkkaa hakua käyttäneet mainostajat havaitsivat, että muokattujen laajan haun avainsanojen lisääminen toi kampanjalle lisää napsautuksia ja näyttökertoja. Samalla kuitenkin avainsanat olivat hallittavampia kuin laajassa haussa.

Muokattujen laajan haun avainsanojen liikennepotentiaali on lähempänä ilmaushakua kuin laajaa hakua. Jos käytät tilissäsi lähinnä laajan haun avainsanoja, avainsanojen vaihtaminen muokattuun laajaan hakuun vähentää todennäköisesti huomattavasti napsautusten ja tulosten kokonaismääriä, eikä suoraan paranna laatupisteitä. Tästä syystä suosittelemme, että pidät nykyiset laajan haun avainsanat käytössä ja lisäät uusia muokatun laajan haun avainsanoja. Muokkaa myös hintatarjouksia tavoitteena olevan sijoitetun pääoman tuottoprosentin saavuttamiseksi todetun tehokkuuden perusteella.

Uusi ominaisuus on käytettävissä kaikissa maissa ja melkein kaikilla kielillä (japani, kiina, thai, heprea ja arabia tulossa pian). Kirjaudu AdWords-käyttöliittymään ja lisää tiliisi muokatun laajan haun avainsanoja. Voit käyttää myös AdWords Editoria tai AdWords-sovellusliittymää. Lisätietoja, käyttöehdotuksia ja vastauksia yleisimpiin kysymyksiin on AdWordsin ohjekeskuksessa.