Monet yritykset suunnittelevat suurin odotuksin. Ne asettavat budjetit seuraaviksi vuosiksi ja noudattavat niitä orjallisesti. Tämä voi olla hyvä ja luotettava tapa hallita liiketoimintaa, mutta se voi myös laittaa kapuloita rattaisiin kun mainostetaan verkossa.

Verkkomainonnan maailmassa tulokkaiden on yleistä vain ottaa vanha markkinointibudjetti ja jakaa se. Voit yksinkertaisesti päättää käyttää 50% budjetista perinteisille tiedotusvälineille ja loput verkkomainontaan. Tämä ei sinänsä ole väärin, mutta saattaa kuitenkin rajoittaa mainontaasi.

Toinen ehdotus on tämän sijaan keskittyä siihen, miten paljon yritykselle maksaa saavuttaa tietty tulos. Verkkomainonnassa voit esimerkiksi nähdä, että yritys on maksanut 100 napsautuksista, jotka ovat johtaneet 5 myyntiin ja yhteensä 10 000 euron tuottoon. Jos voitto on 50% olette juuri ansainneet 5 000 euroa! Jokaista napsautusta, joka johtaa myyntiin kutsutaan tulokseksi ja tässä tapauksessa tulosprosentti on 5%.

Miten sinä näet tämän? Kyllä, käyttämällä tulosseurantaa. Voit käyttää esimerkiksi tulosseurantaa, joka on sisäänrakennettu AdWordsiin, tai kehittyneempää versiota, joka kuuluu ilmaiseen analysointityökaluun Google Analyticsiin.

Kun tiedämme, että tulosprosentti on 5%, voimme laskea kuinka monta myyntiä teemme, jos kaksinkertaistamme napsautuksien määrän: 200 napsautusta = 10 myyntiä. Jos sinulla on budjetti, joka sallii vain 100 napsautusta, et voi hyödyntää liiketoimintasi mahdollisuuksia.Toisin sanoen, jos tiedät, että pystyt saamaan 30 myyntiä kuukaudessa pitäisi sinun myös muokata budjettiasi vastaamaan tätä.

Jos haluat kontrolloida markkinointibudjettiasi voit yhden tietyn maksimisumman sijaan asettaa rajan, mitä jokainen myynti (tulos), jonka teet AdWordsin kautta saa korkeintaan maksaa. Jos teet tämän oikein, voit nopeasti yllättyä siitä, kuinka halpaa mainonta voi olla.

Lopuksi voimme todeta, että verkkomainonta vaatii uudenlaisen tavan ajatella markkinointia. Enää ei tarvitse vain luoda mainosta ja toivoa parasta. Nykyään voi sen sijaan tietää hyvin tarkasti mitä saat jokaisesta sijoitetusta eurosta. Markkinointi ei ole enää pelkkä kustannus vaan investointi. Siksi on tärkeää keskittyä mainonnan tuottoon eikä kiinteisiin kertasuorituksiin.

Kirjoittaja: Gorjan Dimitrov & Kirsi - Inside AdWords - tiimi