Kuten saatat jo tietää, Google AdWords ja Google-hakutulokset, joita kutsutaan myös maksuttomiksi hakutuloksiksi, ovat toisistaan riippumattomia. Google ei ota vastaan maksua sivustojen sisällyttämisestä tai niiden sijoitusten muuttamisesta maksuttomissa hakutuloksissa. Sillä, että käytät Google AdWordsia mainostamiseen, ei siis ole vaikutusta sivustosi näkymiseen maksuttomissa hakutuloksissa.


Näkyminen Googlen maksuttomissa hakutuloksissa on ilmaista ja helppoa; sinun ei tarvitse edes lähettää sivustoasi Googlelle.

Nyt esittelemme resursseja, joista on apua verkkosivustosi ja sen maksuttomien hakutulosten sijoituksen suhteen.
  • Tutustutaan ensin pikaisesti hakukoneoptimointiin. Siitä käytetään englannin kielessä lyhennettä SEO (search engine optimization). Sillä viitataan toimiin, jolla verkkosivustosta tehdään "hakukoneystävällisempi", jolloin hakukoneiden on helpompi lukea ja indeksoida sivusto. Tällä on yleensä myönteinen vaikutus sivuston sijoitukseen maksuttomissa tuloksissa. Tärkein hakukoneoptimoinnissa muistettava asia on se, että kukaan ei voi taata sivustollesi ensimmäistä sijaa hakutuloksissa. On tärkeää huomata myös se, että Google ei ota vastaan maksua verkkosivuston sijoittamisesta tiettyyn sijaintiin. Tämä artikkeli sisältää perustietoja hakukoneoptimoinnista, hakukoneoptimointikonsultin palkkaamisessa huomioitavista seikoista sekä parhaista käytännöistä.
  • Sivuston tila: tällä työkalulla voit selvittää, löytyykö sivustosi jo Google-hauilla vai ei.
  • Verkkovastaavan työkalut: näiden työkalujen avulla voit parantaa sivustosi näkyvyyttä Google-hakutuloksissa esimerkiksi lataamalla sivustokartan, jossa on lueteltu kaikki sivustosi sivut. Voit myös selvittää, mitkä Googlen hakulausekkeet tuovat liikennettä sivustoosi ja saada tarkat tiedot siitä, miten käyttäjät saapuvat sivustoon. Työkalujen avulla saat myös tietää, kun sivuston indeksoinnissa tai käytössä on ongelmia.
  • Webmaster Central Blog: tämä Googlen virallinen blogi on kattava resurssi, joka sisältää uutisia sivustojen indeksoinnista Googlen hakemistoa varten. Sitä päivitetään uusilla viesteillä useita kertoja viikossa. Tämä on verkkovastaaville korvaamaton resurssi!
- Haluatko poistaa lisäämäsi sisällön Googlesta?
- Haluatko tutustua Googlen perusteisiin?
- Mitä on tehtävä, jos sivustoon on murtauduttu?
  • Ohjekeskusteluryhmä: onko sinulla kysymys, johon et ole saanut vastausta verkkovastaavan ohjekeskuksesta? Ei hätää, ohjekeskusteluryhmässämme voit esittää kysymyksiä ja etsiä muiden verkkovastaavien ja Googlen työntekijöiden antamia vastauksia.
Kun olet tutustunut yllä lueteltuihin resursseihin, sinulla pitäisi olla hyvä käsitys siitä, miten Google toimii ja mikä hakukoneoptimoinnissa on tärkeää. Voit nyt ryhtyä parantamaan sivustosi sijoitusta Googlen maksuttomissa hakutuloksissa.

Vinkki: älä unohda Googlen verkkovastaavatiimin laatimaa Googlen hakukoneoptimoinnin aloitusopasta. Se sisältää hyväksyttyihin optimointitekniikoihin liittyviä vinkkejä ja ohjeita.

Kirjoittaja: Tobias Marmann & Kirsi - Inside AdWords -tiimi