Edellisessä viestissä käsittelimme AdWordsin ja Analyticsin liittämisen vianetsintää sekä tietojen puuttumiseen liittyviä ongelmia. Tässä viestissä kerromme, miten ratkaistaan (ei asetettu) -tietoihin, puuttuviin AdWords-tietoihin, verkkokauppaan ja automaattiseen tai manuaaliseen koodaamiseen liittyviä ongelmia.

Analytics tallentaa kävijätiedot ja tuo AdWordsin napsautus- ja näyttökertatiedot, mutta en näe AdWordsiin liittyviä käyntejä

Ensinnäkin Analyticsin ja AdWordsin on oltava liitetty toisiinsa (katso edellinen viesti). Sinun on myös otettava automaattinen koodaus käyttöön AdWords-tilissäsi tai koodattava mainoksesi manuaalisesti, jotta Analytics tunnistaa AdWords-mainosta napsauttaneet käyttäjät oikein. Jos koodaat mainokset manuaalisesti, voit käyttää URL-osoitteiden rakennustyökalua, joka on saatavilla maksutta Analytics-ohjekeskuksessa. Huomaa, että automaattista koodausta ja manuaalista koodausta ei pidä käyttää samaan aikaan. Tämä voi aiheuttaa ongelmia tai virheellisiä Analytics-tietoja. Jos kaikki nämä seikat ovat kunnossa, tutustu seuraaviin kappaleisiin.

Jos koodaat kohde-URL-osoitteet joko automaattisesti tai manuaalisesti, seuraavat tilanteet voivat aiheuttaa ongelmia:

  • Uudelleenohjaus aloitussivulla
AdWordsin kohde-URL-osoite vie aloitussivulle, joka käynnistää uudelleenohjauksen. Uudelleenohjauksissa käy usein niin, että seurantaparametri (gclid-parametri) ohitetaan. Kampanjan seurantaparametrien ohittaminen aiheuttaa virheitä kampanjan seurantaan. Yleensä seurauksena on, että vastaavia käyntejä ei liitetä AdWords-kampanjoihin. Sen sijaan Analytics-raporteissa näkyy vain (ei asetettu) tai käynnit ilmoitetaan maksuttomana liikenteenä, viittausliikenteenä tai suorana liikenteenä. Tässä tapauksessa on helpointa muokata kohde-URL-osoitetta AdWordsissa. Käytä kohde-URL-osoitteena lopullista URL-osoitetta (johon uudelleenohjaus vie). Voit myös välittää gclid-seurantaparametrit URL-osoitteessa. Pyydä verkkovastaavaa määrittämään tämä.

  • Seurantaparametrit aiheuttavat palvelinvirheitä
Pieni osa kohde-URL-osoitteista ei salli URL-lisäparametrejä palvelinasetusten takia. Tämän seurauksena gclid-seurantaparametri voi näyttää virhesivun. Voit tarkistaa mainoksesi oikean toiminnan seuraavasti: hae Googlessa omaa mainostasi ja napsauta sitä (napsautus veloitetaan AdWords-tililtäsi). Voit myös tehdä maksuttoman testin noudattamalla tämän artikkelin ohjeita. Jos pääset sivustoosi näkemättä virheilmoitusta ja jos selaimen osoiterivillä näkyvä URL sisältää gclid-seurantaparametrin, kaikki toimii oikein. Jos ongelmia ilmenee, lue edellä mainittu ohjeartikkeli.

  • Kävijätiedot tallennetaan ja tiedot liitetään oikein AdWordsiin. Verkkokauppamyyntejä ei kuitenkaan liitetä AdWordsiin, vaan suoriin tai viitelähteisiin.

Jos sinulla on verkkokauppa ja seuraat myyntejä Analyticsin verkkokauppakoodilla, saattaa olla, että myynnit liitetään joko suoriin tai viitelähteisiin (usein omaan verkkosivustoosi). Näin käy yleensä niissä ostoksissa, jotka käsitellään verkkosivustosi aliverkkotunnuksessa tai kolmannen osapuolen ostoskorin kautta. Lue ohjekeskuksen artikkelista Miten käytän Google Analyticsia seuraamaan kolmannen osapuolen ostoskärryä? ohjeet Analytics-koodin muokkaamiseksi niin, että tapahtumat voidaan seurata ja liittää oikein.

Toivomme, että tämä yhteenveto on antanut hyvän käsityksen tavallisimpien Analytics-ongelmien vianetsinnästä. Lisätietoja Google Analyticsista saat selaamalla Analytics-ohjekeskusta, tutustumalla Analytics-keskusteluryhmään ja lukemalla Analytics Conversion Room -blogia.