Sarjamme viimeisessä tekstissä halusimme kertoa resursseista, jotka voivat auttaa sinua testaamaan ja seuraamaan sivustosi tuloksia. Maksuttomilla AdWords-työkaluilla voit
  • tehdä kokeiluja verkkosivustosi ulkoasulla ja testata, mikä asettelu on tehokkain
  • hankkia tarkkoja tietoja kävijöiden sijainneista, kielistä ja verkkokäyttäytymisestä
  • seurata AdWords-kampanjoiden verkkosivustoosi tuoman myynnin määrää.
Verkkosivuston optimoija

Verkkosivuston optimoija on sivustojen testaustyökalu, jonka avulla voit käyttää samanaikaisesti eri versioita sivustosi sisällöstä ja seurata, mikä muunnelma tuottaa tehokkaimmin tuloksia, kuten myyntiä, viittauksia tai muuta arvokkaana pitämääsi toimintaa. Voit esimerkiksi verrata tulosprosenttia sivuilla, joista yhdellä on kuva ja toisella pelkkää tekstiä, tai kokeilla eri viestiä tietyllä sivulla.

Kun tietoa on kerätty riittävästi, voit käyttää tarkkoja raportteja liiketoimintasi tehostamiseen. Tämä tarkoittaa, ettei sinun tarvitse enää arvailla: saat tarvittavat tiedot tekemällä muutokset verkkosivustoosi, ja voit tehdä perustellun päätöksen sivustosi ulkoasusta.
Saat lisätietoja Verkkosivuston optimoijan käyttöönotosta napsauttamalla tästä.

Tulosseuranta

Tulosseuranta on Google AdWords -tilin sisältämä raportointityökalu, joka näyttää, millaisen tuoton saat AdWordsista. Se on helppo ja hyödyllinen keino saada selville, kuinka tehokkaasti kampanjat tuottavat myyntiä tai viittauksia sivustoosi. Sen avulla voit käyttää budjettisi fiksummin, jotta saat enemmän tuottoa verkkomainontaan käyttämilläsi varoilla.

Kun olet asentanut tulosseurannan verkkosivustoosi, voit verrata, kuinka paljon napsautuksia saat AdWords-mainoksistasi ja kuinka moni näistä kävijöistä lopulta hankkii tarjoamasi tuotteen. Tätä varten sinun on valittava oikea tulossivu (yleensä sivu, joka tulee näkyviin sen jälkeen, kun käyttäjä on käynyt Kiitos ostoksesta/rekisteröitymisestä -sivulla, joka vahvistaa ostoksen tai toiminnon) ja lisättävä JavaScript-koodi (joka on saatavilla AdWords-tilissä) sivun lähdekoodin body-tunnisteiden väliin. Lisääminen on niin helppoa, että siihen menee vain muutama minuutti sinulta tai verkkovastaavaltasi. Lisätietoja saat siirtymällä tälle sivulle.

Google Analytics

Google Analytics on tehokas verkkosivustojen analyysityökalu, jonka avulla saat hyvin tarkkoja ja mitattavissa olevia tietoja siitä, keitä käyttäjät ovat ja mitä he tekevät sivustoosi saavuttuaan. Saat raportit siitä, miltä sivuilta kävijät saapuvat (AdWords-mainosten lisäksi esimerkiksi maksuttomista hauista tai viittaussivustoista), missä he ovat tai mitä kieltä he puhuvat. Saat myös tarkat tiedot siitä, kuinka kauan he viipyvät verkkosivustosi tietyillä sivuilla, mikä joidenkin sivujen poistumisprosentti on ja kuinka monella sivulla kukin käyttäjä keskimäärin vierailee.

Asennus on samankaltainen kuin tulosseurannassa, mutta AdWords-tilin sisältämä JavaScript-koodi on lisättävä kaikille sivustosi sivuille, jotta työkalu toimii oikein. Lisätietoja tästä kattavasta työkalusta on täällä.

Tämä päättää verkkosuunnittelusarjan. Toivomme, että sinulla on nyt parempi käsitys siitä, mitä voit tehdä sivustollasi ja kuinka voit tehdä siitä tehokkaan myyntityökalun.