Seuraavien viikkojen aikana julkaisemme uudet raporttityypit nimeltään “AdWords Search Funnels" (beta). Nämä raporttityypit löytyy Tulokset-kohdan alta Raportointi-välilehdestä. Nähdäksesi dataa näissä raporteissa sinulla tulee olla AdWordsin Tulosseuranta-työkalu käytössä tai sinun tulee linkittää tuloksia AdWordsiin Google Analyticsistä. Lisäämme nämä raportit antaaksemme mainostajille vielä enemmän tietoa käyttäjien ostoprosesseista, jotta mainostajat voivat tehdä järkeviä päätöksiä avainsanoista, mainosryhmistä ja kampanjoista. 

Mitä ovat “AdWords Search Funnels”:t?


Nykyisin AdWords-tulokset lasketaan viimeisen mainoksen mukaan, jota käyttäjä napsautti ennen kuin tulos tapahtui. Monet käyttäjät kuitenkin suorittavat useita hakuja, ennen kuin he suorittavat tuloksen, esim. ostoksen verkkosivustolla. Mainostajat ovat ilmaisseet halun nähdä nämä napsautukset ja näyttökerrat ja nyt se onkin mahdollista.

“AdWords Search Funnels” on raporttityyppi, joka kuvaa Googlen haussa, tapahtuvia mainoksen näyttökertoja ja napsautuksia jotka johtavat tulokseen. Nämä raportit antavat lisätietoa kuinka “upper-funnel”-avainsanat toimivat tulokseen johtaneella reitillä ennen viimeistä mainoksen napsautusta. “Top Conversions”-raportin lisäksi “Search Funnels”-raporteissa on seitsemän eri raporttityyppiä, kuten “Assisted Conversions”-, “First and Last Click Analysis”-, “Time Lag”- ja “Path Length”-raportit. Katso tästä englanninkielinen video, jossa käydään läpi nämä raportit.


Miksi tämä on hyödyllinen toiminto?


Näyttämällä mitä mainoksia asiakkaasi näkivät ja napsauttivat ennen kuin he suorittivat tulokseen johtavan toiminnon, “Search Funnels” antaa kokonaisvaltaisen kuvan avainsanojesi, mainosryhmiesi ja kampanjoittesi arvosta. Katsotaan esimerkkiä.

Matkatoimisto nimeltään PKH pyörittää AdWord-kampanjaa Kiinan matkoille. Heidän mainoksensa johtaa sivustolle, josta kävijät voivat varata matkapaketteja tai sen osia, kuten lentoja, hotelleja, auton vuokrausta ja kiertoajeluja. Oletetaan, että 10. maaliskuuta käyttäjä on suorittanut haun termillä “kiinan matkat” ja näkivät PKH:n mainoksen ja napsauttivat sitä. Napsautus merkittiin AdWords-tiliin. Sitten, kahden päivän kuluttua, sama käyttäjä suoritti haun termillä “lennot kiinaan” ja näki toisen PKH:n mainoksen, mutta ei napsauttanut tätä. Näyttökerta lisättiin AdWords-tilille. Lopuksi, kolmen päivän kuluttua, sama käyttäjä suorittu vielä yhden haun termillä “pkh kiina”. Tällä kerralla hän napsautti mainosta, kävi sivustolla ja osti lentolipun Kiinaan.

Ostotuloksen lisäksi avainsanalle “pkh kiina”, “Search Funnels”:it näyttävät “assist” napsautuksen avainsanalle “kiinan matkat” ja “assist” näyttökerran avainsanalle “lennot kiinaan”. Näiden “assist” näyttökertojen ja napsautusten arvon testaaminen on tärkeää arvioitaessa ja ymmärrettäessä kaikkien avainsanojesi todellista tuottoa.

Lisäksi “Search Funnels” auttaa mainostajia ymmärtämään, mitkä avainsanat ovat näyttäneet mainoksen käyttäjille, jotka suorittavat tulokseen johtavan toiminnon. Esimerkiksi, PKH:n kampanjassa on mahdollista, että avainsana “kiertoajelut kiinassa” ei tuottanut yhtään “assist” napsautusta/näyttökertaa tai tulosta, joten se ei ollut tuottava avainsana. “Assist”-tietojen avulla mainostaja saa tärkeää lisätietoa hintatarjousten asettamiseksi sekä kampanja-, että avainsana-tasolla.

“Search Funnels” näyttää myös keskimääräisen määrän napsautuksia ja näyttökertoja ennen tulosten syntymistä (”"Path Length") ja kuinka kauan kestää ennen kuin tulos syntyy ("Time Lag") mainoksen näkymisen tai napsauttamisen jälkeen.  Näiden lisätietojen avulla saat hyödyllistä tietoa kuluttajakäyttäytymisestä ja luoda strategioita tämän tiedon perusteella.

“Search Funnels”-raporttien beta-versiot julkaistaan asteittan kaikille tileille muutaman viikon sisällä. Nämä raportit löytyvät ainoastaan AdWords-tililtäsi ja ei Google Analyticsistä. Ne aktivoituvat, kun sinulla on AdWords Tulostenseuranta käytössä ja näyttävät ainoastaan dataa avainsanoille, jotka ovat mukana ainakin yhdessä tulokseen johtaneella reitillä. “Search Funnel” tiedot ovat tällä hetkellä rajoitettu ainoastaan Googlen haussa näkyviin mainoksiin ja näyttökertoihin ja napsautuksiin, jotka ovat tapahtuneet 30 päivän sisällä tuloksesta.

Huomaa, että nämä raportit ovat beta-vaiheessa ja niissä saattaa olla jotain ongelmia suomenkielisissä käännöksissä. Kiitämme kärsivällisyydestänne ja korjaamme ongelmat mahdollisimman pikaisesti.