Tämä on kolmas teksti verkkokaupan verkkosuunnittelua koskevassa sarjassamme. Ensimmäisessä tekstissä annoimme ohjeita verkkosivuston suunnitteluun ja sivustossa liikkumisen optimointiin, jotta voit maksimoida verkkomyyntisi. Toisessa tekstissä keskityimme tuoteryhmäsivujen ja ostoprosessin suunnitteluun, jotta potentiaalisille asiakkaille tarjotaan paras mahdollinen ostokokemus ja verkkosivustostasi tulee kannattava.

Tänään käsittelemme muutamia tärkeitä seikkoja, jotka kannattaa ottaa huomioon, kun suunnitellaan eri markkinoilla ja kielillä käytettävää verkkosivustoa. Koko maailman verkkoa käyttävästä väestöstä 63 % puhuu muuta kieltä kuin englantia (1). Verkkokauppa kasvaa nopeasti EU:n alueella ja joka kolmas EU:n kansalainen on valmis ostamaan tuotteen toisesta jäsenmaasta (2). Verkkokauppayritykset toimittavat tuotteita entistä useammin muihin maihin, mutta verkkosuunnittelussa ja -sisällössä ei aina huomioida ulkomaille suuntautuvaa myyntiä.
Kieli- ja kulttuurierot saattavat toisinaan vaikuttaa siihen, kuinka nopeasti asiakas päättää ostaa tuotteen verkossa. Esimerkiksi värit, kirjasimet ja tapa puhutella asiakkaita vaihtelevat paljon, kun tuotteita tarjotaan eri alueilla asuville ostajille. Tutustumme nyt muutamaan seikkaan, jotka on hyvä muistaa, kun suunnitellaan verkkosivustoja eri kielille ja maille:
  • Käännösten laatu: käännökset kannattaa teettää ammattilaisella. Sisällöstä on tehtävä kävijöiden kulttuuria vastaava sen sijaan, että vain käännettäisiin alkuperäinen teksti. Varmista myös, että sivun otsikot ja alilinkit sekä asiakaspalvelua koskevat tärkeät tiedot käännetään.
  • Yhteystiedot: hanki oikeanlaiset resurssit, jotta asiakkaat voivat puhua henkilölle, joka osaa heidän kieltään. Anna tarvittaessa paikalliset yhteystiedot, kuten puhelinnumero ja postiosoite.
  • Hinnat ja toimitus: varmista, että kaikki hinnat on annettu paikallisessa valuutassa ja että toimitustiedot koskevat maata, jossa käyttäjät asuvat.
  • Kausivaihtelu: huomioi eri maiden juhlapyhät, jotta voit lisätä erikoistarjouksia tai muuttaa AdWords-kampanjoiden viestejä.
  • Värit ja kuvat: varmista, että huomioit eri värien ja kuvien kulttuurimerkitykset. Tiesitkö esimerkiksi, että vihreällä värillä on joissakin maissa uskonnollinen merkitys, tai että vaikka vaaleanpunainen yhdistetään länsimaissa naisellisuuteen, Koreassa se symboloi luottamusta?
Toivottavasti tästä tekstistä on hyötyä. Jos mietit edelleen, mitkä värit toimivat parhaiten tai mikä toimintakehotus kannattaisi lisätä esimerkiksi espanjankieliseen sivustoversioon, ei hätää: sinun ei tarvitse arvailla. Muista viimeinen tekstimme, jossa kerromme tärkeimmistä maksuttomista AdWords-työkaluista, joilla voit seurata sivustosi tehokkuutta!

(1) Lähde: Searchenginewatch.com, syyskuu 2009
(2) Lähde: European Interactive Advertising Association, huhtikuu 2009