AdWordsissa käytetään avainsanojen laatupisteitä varmistamaan, että vain osuvimmat mainokset näytetään Googlen ja Google-verkoston käyttäjille. Tässä tekstissä kerromme, miten avainsanan laatupisteet määrittävät sen, näkyykö mainos, ja annamme vinkkejä, miten voit parantaa laatupisteitä ja samalla mainoksen sijoitusta.

Mitä laatupisteillä tarkoitetaan?

Laatupisteet muodostavat dynaamisen muuttujan, joka lasketaan kullekin avainsanalle. Laatupisteet koostuvat useista tekijöistä, ja ne osoittavat, kuinka hyvin avainsana vastaa mainostekstiä ja käyttäjän hakulauseketta. Niissä huomioidaan myös aloitussivun laatu .

Laatupisteet lasketaan aina, kun avainsana vastaa hakulauseketta. Pisteet vaikuttavat myös siihen, pääseekö avainsana mainoshuutokauppaan, kun käyttäjä kirjoittaa hakulausekkeen, sekä siihen, miten korkean sijoituksen mainos silloin saa. Mitä korkeammat laatupisteet ovat, sitä alhaisemmat ovat hinnat ja sitä paremmin mainoksesi sijoittuu.

Miten laatupisteet voi tarkistaa?

Jotta mainoksesi ja avainsanasi ovat jatkossakin tehokkaita, suosittelemme tarkistamaan niiden laatupisteet säännöllisesti. Kalliiden ja tehottomien avainsanojen poistaminen on tärkeää, jotta käytät mainosbudjettisi tehokkaimmin. Voit tarkistaa tilisi avainsanojen laatupisteet toimimalla seuraavasti:

Kirjaudu AdWords-tiliisi osoitteessa https://adwords.google.fi.
Valitse Kampanja-välilehti.
Valitse mainosryhmä.
Valitse Avainsanat.
Napsauta avainsanan vieressä Tila-sarakkeessa olevaa kuvaketta.
Miten laatupisteet toimivat?
Mainostajat päättelevät usein, ettei mainos näy, jos he eivät näe sitä ensimmäisellä sivulla. Muista, että jos järjestelmä on laskenut avainsanalle melko matalat laatupisteet, mainos saattaa näkyä esimerkiksi toisella tai kolmannella sivulla.

Esimerkki: Pertillä on taimitarha Lahdessa. Hän myy vain koristekasveja ja pensaita. Jos Pertti lisäisi termin "taimi" avainsanoihinsa, avainsanan laatupisteet olisivat melko matalat. Taimet liittyvät tietysti Pertin toimintaan, mutta avainsana ei ole riittävän tarkka. Sen sijaan avainsanat "taimimyynti", "perennat" ja "havupensaat" ovat hyvin osuvia Pertin liiketoimintaan nähden ja saavat korkeat laatupisteet. Tämä tarkoittaa, että mainoksella olisi hyvät mahdollisuudet näkyä ensimmäisellä sivulla ja että sen seurauksena Pertti voisi myydä enemmän taimia ja pensaita.

Muutama kätevä vinkki!

Jos mainoksesi ei näy tai mainoksen sijoitus ei ole tarpeeksi korkea matalien laatupisteiden takia, paranna laatupisteitä toimimalla seuraavasti:
  1. Käytä yksittäisten ja/tai yleisten avainsanojen sijaan monisanaisia ja tarkkoja avainsanoja. Käytä esimerkiksi termin "aamiaismajoitus" (hyvin yleinen) sijaan termiä "aamiaismajoitus Vaasa" (tarkka).
  2. Luo uusia mainosryhmiä, joiden mainostekstissä käytät kohdistettuja avainsanojasi. Kun mainoksesi sisältää käyttäjän haussaan käyttämiä sanoja, kyseiset sanat näkyvät mainoksessasi lihavoituina. Lihavointi koskee mainosotsikkoa, -tekstiä tai näkyvää URL-osoitetta. Käyttäjät napsauttavat paljon todennäköisemmin mainoksia, jotka erottuvat selvästi.
  3. Korosta mainoksesi osuvuutta käyttämällä kuvaavaa ja tarkkaa mainostekstiä. Kannattaa käyttää myös toimintakehotuksia, kuten Soita nyt! tai Ota yhteyttä.
Seuraavassa mainosten näkymistä käsittelevässä tekstissämme keskustelemme budjettiin liittyvistä ongelmista.

Tekijät Maija, Chantel ja Jantien, Inside AdWords -tiimi