Miten budjetti vaikuttaa mainoksen näkymiseen?

Kuten tiedätkin, Google AdWordsissa määrität itse budjettisi. Mainoksen näkyminen riippuu paljon budjetista.

Esimerkki: mainostaja Pauli, joka on Helsingissä asuva taiteilija, on määrittänyt maalauskurssin mainosten päiväbudjetiksi 2 euroa. Mainoksesta tulee hyvin suosittu ja sitä napsautetaan usein. Mainos lakkaa näkymästä aikaisin, koska Paulin päiväbudjetti on jo saavutettu. Pauli voisi korottaa päiväbudjettiaan tai optimoida avainsanojaan. Mitä tarkempi ja räätälöidympi Paulin avainsana on, sitä alhaisemmaksi napsautuskohtainen hinta
muodostuu. Tämä tarkoittaa, että mainosta voidaan näyttää useammin ja se voi saada enemmän napsautuksia samalla päiväbudjetilla. Järjestelmä palkitsee Paulin osuvien avainsanojen valitsemisesta.

Vinkki: jos kaipaat inspiraatiota avainsanaluetteloa varten, käytä kätevää avainsanatyökaluamme.

Entä napsautuskohtainen hintatarjous?

Monet mainostajat pyrkivät määrittämään korkeimman napsautuskohtaisen hintatarjouksensa mahdollisimman alhaiseksi, mutta huomaavat pian, että mainosta ei näytetä. Esimerkiksi Pauli yrittää myös myydä maalauksiaan ja mainostaa niitä AdWordsilla. Hän on määrittänyt napsautuskohtaisen hinnan 0,20 euroa useille avainsanoille, kuten "taidemyynti", "maisemamaalaukset" ja "Helsinki".

Paulin mielestä avainsana "Helsinki" saattaa vaikuttaa osuvalta, koska hän työskentelee Helsingissä. Jos internetin käyttäjä kirjoittaa hakutermin Helsinki, hän etsii kuitenkin todennäköisesti tietoa kaupungista eikä Paulin studiosta. Avainsana "Helsinki" on hyvin yleinen, joten monet mainostajat ovat mukana huutokaupassa. Siksi avainsanan "Helsinki" napsautuskohtainen hinta 0,20 euroa ei käynnistä Paulin mainosta. Lisätietoja siitä, miten korkein napsautuskohtainen hintatarjous vaikuttaa mainokseen saat tutustumalla AdWords-asetuksiin.

Mitä maksuihin liittyviä ongelmia minulla voi olla?

Maksutapoja on kaksi: ennakkomaksu (pankkisiirto ja luottokortti) ja jälkimaksu luottokortilla. Se, ettei mainos näy, saattaa hyvin johtua maksuihin liittyvistä ongelmista, joten varmista, että maksut on hoidettu. Voit tehdä tämän siirtymällä Laskutus-välilehden Laskutusyhteenveto-sivulle. Alla on kuvattu muutamia kunkin maksutavan yleisiä ongelmia.

Tarkista, onko ennakkomaksubudjettia jäljellä.

Jos mainos ei näy ja kampanja on keskeytetty, tämä tarkoittaa yleensä, että ennakkomaksusaldo on 0. Tässä tapauksessa sinun on tehtävä uusi siirto, jotta mainoksia aletaan taas näyttää.

Jos käytät pankkisiirtoa, huomaa, että voi kestää 5–10 työpäivää ennen kuin siirtämäsi summa lisätään tiliisi.

Jos summaa ei ole tilissä vielä kahden viikon kuluttua, ota meihin yhteyttä.

Jos kyseessä on reaaliaikainen luottokortti, on mahdollista, että palvelimen viiveen takia summa näkyy tilissä hiukan myöhemmin kuin mihin olet tottunut. Jos summa ei näy tilissä 24 tunnin kuluttua, ota yhteyttä, koska kyseessä saattaa olla tekninen ongelma.

Tarkista luottokorttimaksut.

Jos mainoksesi ei näy, syynä saattaa olla se, että erääntynyttä summaa ei voitu veloittaa luottokortiltasi. Luottoraja on saatettu saavuttaa tai luottokortti on saattanut vanhentua. Emme aina tiedä, miksi maksu on hylätty, joten suosittelemme ottamaan yhteyttä luottokorttiyhtiöön tai pankkiin.

Useimmissa tapauksissa ongelman voi ratkaista nopeasti napsauttamalla Yritä uudelleen -painiketta Muokkaa laskutusasetuksia -sivulla. Sivulla voit myös antaa uudet luottokorttitiedot, vaihtaa laskutustavaksi suoraveloituksen tai lisätä varaluottokortin.

Tekijät Maija, Chantel ja Jantien, Inside AdWords -tiimi